G艂贸wne menu

10 sposob贸w na przyspieszenie metabolizmu po 艣wi臋tach

艢wi臋ta ju偶 za nami. Przesz艂y do historii. Co pozosta艂o nam po nich?

2 kilogramy na plusie. Czasami 3 a mo偶e nawet 4… Poza tym uczucie przejedzenia, ci臋偶ko艣ci, czasami satysfakcji z wygranej bitwy, bo jednak uda艂o si臋 odm贸wi膰 sobie (i/lub mamie/cioci/babci) dodatkowej porcji makowca czy sernika.

Niezale偶nie od tego, czy i w jakim stopniu kontrolowali艣my kulinarne atrakcje w 艣wi臋ta, spogl膮danie na wag臋 teraz, gdy si臋 sko艅czy艂y, to nie najlepszy pomys艂. Mamy co艣 lepszego: sposoby w艂a艣nie na t臋 chwil臋, kt贸re podkr臋caj膮 metabolizm. Dzi臋ki nim mo偶na odzyska膰 r贸wnowag臋 i b艂yskawicznie wspom贸c organizm w lepszym trawieniu. Jest o co walczy膰, bo badania udowadniaj膮, 偶e tempo metabolizmu w 50% zale偶y od nas samych.

Czym jest metabolizm?

Metabolizm to termin, kt贸ry opisuje wszystkie procesy chemiczne zachodz膮ce wewn膮trz cia艂a, niezb臋dne do 偶ycia: oddychanie, trawienie, naprawy kom贸rek i tkanek. Wszystkie te procesy wymagaj膮 energii. Minimalna jej ilo艣ci potrzebna do tego celu nazywana jest podstawow膮 przemian膮 materii, wynosi ona od 40 do 70% dziennego zapotrzebowania energetycznego organizmu i uzale偶niona jest od wieku, stylu 偶ycia.

Na tempo metabolizmu ma wp艂yw: rozmiar cia艂a, wiek, p艂e膰, geny. Z wiekiem tempo metabolizmu spada, u kobiet niestety szybciej ni偶 u m臋偶czyzn. Jest to spowodowane statystycznie mniejsz膮 mas膮 mi臋艣niow膮 u pa艅 oraz wi臋ksz膮 zawarto艣ci膮 tkanki t艂uszczowej.

Rozpocznij dzie艅 od szklanki ch艂odnej wody

Tajemnica szybszego metabolizmu od razu po przebudzeniu jest prosta – szklanka ch艂odnej wody obok 艂贸偶ka.

Zanim wstaniesz, nawodnij organizm, uzupe艂nij p艂yny stracone podczas snu. To bardzo wa偶ne. Pozwala bowiem na wyregulowanie pracy uk艂adu trawiennego, umo偶liwia r贸wnie偶 organizmowi odr贸偶nienie g艂odu od pragnienia. Odwodnienie ju偶 na niewielkim poziomie, cz臋sto niezauwa偶ane, mo偶e prowadzi膰 bowiem do nadmiernego apetytu i tym sposobem tycia.

Poza tym badania udowadniaj膮, 偶e najszybszy metabolizm maj膮 te osoby, kt贸re zaprzyja藕niaj膮 si臋 codziennie na nowo z butelk膮 wody. A te, kt贸re wypij膮 szklank臋 wody po przebudzeniu maj膮 metabolizm wy偶szy nawet o 30%. By zintensyfikowa膰 ten efekt, zaleca si臋 dodanie do wody soku ze 艣wie偶o wyci艣ni臋tej cytryny, kt贸ry relaksuje, dodaje energii, wspomaga uk艂ad odporno艣ci i jest doskona艂ym 藕r贸d艂em potasu.

A potem si臋gnij po zielon膮 herbat臋…

Opr贸cz wody w艂a艣nie teraz warto si臋gn膮膰 po zielon膮 herbat臋, kt贸ra 艣wietnie podkr臋ca metabolizm. Niestety nie wszystkim zielona herbata smakuje, jednak warto spr贸bowa膰 r贸偶nych dodatk贸w, kt贸re nieco uatrakcyjni膮 jej smak. Na rynku jest wiele rodzaj贸w zielonej herbaty, dlatego warto zwyczajnie poeksperymentowa膰.

Zielona herbata zawiera bowiem katechiny, kt贸re, jak udowodniono, prowadz膮 do uwalniania t艂uszczu z kom贸rek t艂uszczowych i przekszta艂caj膮 je w energi臋. Przeprowadzono badania trwaj膮ce 12 tygodni na dw贸ch grupach os贸b, kt贸re wykaza艂y, 偶e zielona herbata pozwala spali膰 wi臋cej kalorii przede wszystkim z okolicy brzucha. Badani, kt贸rzy pili od 4 do 5 fili偶anek zielonej herbaty dziennie, spalili z okolic brzucha 艣rednio o 1 kg wi臋cej.

Poza tym zielona herbata to 艣wietne 藕r贸d艂o przeciwutleniaczy znanych ze swoich odm艂adzaj膮cych w艂a艣ciwo艣ci.

I jajka…

Na 艣niadanie warto wybra膰 posi艂ek bogaty w bia艂ka, dlatego nie odmawiaj sobie jajek. Podobno najzdrowiej je艣膰 ka偶dego dnia dwa jajka.

To wa偶ne, bo bia艂ko spala t艂uszcz i przyspiesza metabolizm. Poza tym zapewnia nam uczucie syto艣ci na d艂ugo i chroni przed podjadaniem. Opr贸cz bia艂ka, warto zadba膰 o to, by na talerzu pojawi艂 si臋 b艂onnik, kt贸ry zadzia艂a jak miote艂ka i pozwoli pozby膰 si臋 ubocznych produkt贸w przemiany materii.

I kaw臋 (z kofein膮)

Badania opublikowane w czasopi艣mie „Physiology & Behavior” udowadniaj膮, 偶e 艣rednie tempo metabolizmu u os贸b pij膮cych kaw臋 z kofein膮 wzrasta o 16% w stosunku do tych, kt贸rzy pij膮 kaw臋 bez kofeiny. Dlaczego? Poniewa偶 kofeina dzia艂a na uk艂ad nerwowy, przyspiesza t臋tno i oddech, a to ma bezpo艣redni wp艂yw na ilo艣膰 kalorii, po kt贸r膮 si臋ga ludzki organizm.

R贸b sobie przerwy w pracy

Je艣li masz siedz膮c膮 prac臋, nie zapominaj o przerwach. Cho膰 wiele os贸b woli jedn膮 d艂u偶sz膮 przerw臋, warto wsta膰 na 5 minut w ka偶dej godzinie pracy. Nie musisz od razu wykonywa膰 膰wicze艅, wystarczy, 偶e si臋 przespacerujesz, postoisz, to znacz膮co poprawi funkcjonowanie uk艂adu trawiennego i przyspieszy spalanie kalorii.

Mo偶esz r贸wnie偶 cz臋艣膰 zada艅 spr贸bowa膰 wykonywa膰 w pozycji stoj膮cej.…lub zdecydowa膰 si臋 na takie stanowisko pracy, jak na poni偶szym zdj臋ciu – wtedy mo偶esz zapomnie膰 o si艂owni, basenie czy innych aktywno艣ciach, kt贸re maj膮 zapewni膰 Ci zdrowie i szczup艂膮 sylwetk臋. Wystarczy praca, by nie tylko utrzyma膰 sylwetk臋, ale r贸wnie偶 osi膮gn膮膰 wygl膮d, o jakim marzysz.

Jedz cz臋sto i lekko

Przerwa przyda si臋 te偶 na drugie 艣niadanie, obiad, podwieczorek. Cho膰 po 艣wi臋tach mo偶emy czu膰 si臋 jak balon, kt贸ry ju偶 nic nie pomie艣ci, warto je艣膰 – lekko i cz臋sto, wszystko po to, by nie dopu艣ci膰 do nadmiernego magazynowania t艂uszczu i zmotywowa膰 organizm do spalania nagromadzonych kalorii.

Nie odmawiaj sobie pikantnych potraw

Po 艣wi臋tach i w okolicy Sylwestra warto je艣膰…pikantnie. Wszystko po to, by dostarczy膰 kapsaicyn臋, kt贸ra jest znanym termogenikiem. Innymi s艂owy wykorzystuje t艂uszcz zgromadzonych w organizmie do wytworzenia energii. Dzi臋ki dodatkowi ostrej papryki, pieprzu nasz uk艂ad nerwowy pracuje inaczej, a trawienie jest bardziej wydajne, naukowcy szacuj膮, 偶e w ten prosty spos贸b mo偶na przyspieszy膰 metabolizm o nawet 20 procent.

Pami臋taj o tych przyprawach

Metabolizm szybko podkr臋c膮 przyprawy: imbir, cynamon, bazylia, oregano, estragon. Dodanie ich do posi艂k贸w 艣wietnie usprawni prac臋 uk艂adu trawiennego i pozwoli oczy艣ci膰 go z zalegaj膮cych toksyn, kt贸re r贸wnie偶 maj膮 niekorzystny wp艂yw na metabolizm.

艢miej si臋

Nie chodzi o zdawkowy u艣miech, delikatne uniesienie k膮cik贸w ust, ale o szczery i g艂o艣ny 艣miech, przynajmniej dziesi臋ciominutowy. A taki niestety nie zdarza si臋 cz臋sto…艢miejemy si臋 za rzadko i zbyt kr贸tko. A szkoda, bo to prosty spos贸b na podkr臋cenie metabolizmu, nawet o 20%. I do tego, jaki przyjemny!

Obni偶 temperatur臋…id藕 na spacer

Temperatura ni偶sza ni偶 19 stopni 艣wietnie motywuje organizm do spalania wi臋kszej ilo艣ci kalorii. Okazuje si臋, 偶e to wystarczy, by spala膰 do 500 kalorii wi臋cej w przeci膮gu 6 godzin. Co r贸wnie istotne, ni偶sza temperatura motywuje organizm do wykorzystywania br膮zowego t艂uszczu, tego, kt贸ry w normalnych warunkach jest trudny do ruszenia. To w艂a艣nie on pozwala szybko wygenerowa膰 ciep艂o, utrzymuj膮c temperatur臋 cia艂a na optymalnej wysoko艣ci oko艂o 36,6 stopnia. Badania wykaza艂y, 偶e metabolizm jest 艣rednio o 11% wy偶szy w ch艂odniejsze zimowe dni…Ale gdzie ta zima?

    9 komentarzy

  • anita.barbara@onet.pl' Barbara P.

    Woda (z cytryn膮), kawa, zielona herbata, spacer. To praktykuj臋 na co dzie艅. Faktycznie chyba dzia艂a, bo nawet w 艣wi臋ta nie czuj臋 si臋 pe艂na. A chocia偶 nie jem du偶o to i tak 艣wi膮teczne potrawy s膮 na tyle ci臋偶kie, 偶e nawet pr贸buj膮c mo偶na przedobrzy膰. Niestety…Pozdrawiam po 艢wi臋tach 馃檪

  • Ja si臋 nie przejad艂am w tym roku i jestem z tego powodu zadowolona, aczkolwiek zielon膮 herbat臋 i wod臋 i tak pij臋 codziennie. Spacer to super sprawa wi臋c tak, czy inaczej warto i艣膰. O ostrych przyprawach s艂ysza艂am, ale nie bardzo mog臋 sobie na nie pozwoli膰 ze wzgl臋du na cer臋.

  • Tak w艂a艣nie robi臋 馃檪 a po Nowym Roku powr贸t na si艂owni臋 馃檪

  • Mi si臋 przydadz膮 te informacje. 艢wi膮teczne jedzenie jest dla mnie zbyt ci臋偶kie, w tym roku pojawi艂o si臋 jakie艣 zatrucie… na czas sp臋dzany u rodzic贸w nie do ko艅ca mam wp艂yw na zawarto艣膰 lod贸wki, ale teraz znam ju偶 kilka sprytnych sposob贸w 馃槈

  • O szklance wod s艂ysza艂am ju偶 wiele razy, ale nie zawsze pami臋tam by j膮 rano wypi膰 馃檪 W ci膮gu dnia jem cz臋sto i ma艂ymi porcjami, ale zaniedba艂am swoj膮 aktywno艣膰 fizyczn膮 馃檨

  • Tyle razy s艂ysza艂am ju偶 o szklance wody na dzie艅 dobry ale co艣 nie potrafie tego na d艂u偶ej wdro偶y膰… musz臋 to zmieni膰 „:)

  • Nawet nie wiedzia艂am, 偶e tak 鈥瀦drowo鈥 偶yj臋 馃檪 Zielona herbata to u mnie podstawa. Podobnie jak szklanka wody po przebudzeniu. Tylko kawy nie pij臋 :/

Zostaw komentarz

Mo偶esz u偶y膰 HTML tag贸w i atrybut贸w: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>