G艂贸wne menu

6 niedobrych nawyk贸w dzia艂ania, czyli mity i kity w procesie odchudzania

To teraz przyznaj si臋, ile diet ju偶 pr贸bowa艂a艣? Hm? Dwie? Cztery? Co roku na wiosn臋 nowa?
Tak, pewnie 偶e rozumiem.
Dukan-Srukan.
M呕 (czyli mniej 偶re膰).
Dieta Bez s艂odyczy.
Gacowa-Nicowa.
Co jeszcze?

Znam to. Przesz艂am przez to. I wiesz co przyznam? 呕e walka z kilogramami jest jak sparing z potworem, kt贸ry przerasta moje mo偶liwo艣ci. Bo ci膮gle co艣. Bo kiedy ju偶 niby co艣 postanowi臋, i jestem pe艂na 艣wie偶ego, pocz膮tkowego entuzjazmu, i nawet pojad臋 do sklepu po zakupy na ca艂y tydzie艅 dietetycznego jedzenia, i karnet na si艂owni臋 zdob臋d臋, za艂o偶臋 dzienniczek diety,聽 na lod贸wce powiesz臋 motywuj膮ce cytaty i obwieszcz臋 艣wiatu 偶eby nie kusi艂, bo przecie偶 jestem na diecie, to zawsze, zawsze w ko艅cu przyjdzie mi zmierzy膰 si臋 z najwi臋kszym potworem. Wewn臋trznym. A on jest wi臋kszy ni偶 ja. Pot臋偶niejszy. Strateg taki. Taktyk znaj膮cy wszelkie miejsca s艂abo艣ci, spolegliwo艣ci i spadku motywacji.

A teraz co艣 pokrzepiaj膮cego.

Wi臋kszo艣膰 z nas tak ma!
Serio.

Wi臋kszo艣膰 kobiet reaguje podobnymi nawykami dzia艂ania. Niemal ka偶da, gdy chce si臋 odchudzi膰, zmniejszy膰 wag臋 lub samozwa艅czo zabiera si臋 za postanowienia noworoczne, wiosenne, urodzinowe, okoliczno艣ciowe,聽 my艣li i reaguje w zbli偶ony spos贸b.

Sprawd藕 ten uniwersalny zestaw mit贸w, kit贸w i bzdur. Zobacz, czy znasz te mechanizmy dzia艂ania.聽 Zobacz, czy znasz te nawyki. Podejd藕 do nich taktycznie. 艢wiadomie. I zobacz, jak mo偶na si臋 z nimi upora膰. Bo mo偶na. Serio. To nie magia. To Twoja praca.

6 niedobrych nawyk贸w dzia艂ania w odchudzaniu

jak si臋 nie odchudz膮c

1. Si臋gam po czekoladk臋, gdy co艣 bardzo prze偶ywam

Czyli zajadanie.
Zajadam wtedy, kiedy g艂odne s膮 moje emocje, a cia艂o wcale nie odczuwa potrzeby jedzenia.
Boj臋 si臋 i stresuj臋? Natychmiast odwijam z opakowania czekoladk臋.
T臋skni臋 rozpaczliwie za blisko艣ci膮? Dobra, zam贸wmy pizz臋.
Moje 偶ycie jest pe艂ne napi臋膰 i stres贸w? To mo偶e wieczorem piwo z paluszkami i sens filmowy.
Zazdro艣膰 pali moje trzewia? Ok. Zadzwoni臋 do przyjaci贸艂, zrobimy w艂osk膮 uczt臋 i zjem dwie dok艂adki makaronu.

G艂贸d emocjonalny jest tak rozdzieraj膮cy, 偶e zrobisz wszystko, by go uciszy膰.
Zapychasz. Wciskasz w to rozdzieranie wszystko, co si臋 napatoczy.
A偶 dotrzesz do poczucia winy, 偶e zjad艂a艣 za du偶o.
Wtedy przestaniesz.
A偶 do nast臋pnej emocji.

Jak upora膰 si臋 z tym nawykiem?
Sprawdzaj emocje. Za ka偶dym razem, gdy si臋gasz po telefon do znajomej pizzerii, sprawd藕 co i jak prze偶ywasz. Co si臋 wydarzy艂o wcze艣niej. Na co masz nadziej臋.
Analizuj. My艣l. 艁膮cz przyczyny ze skutkami.

Nie pozw贸l, by ten potw贸r zajadania robi艂 z Ciebie bezrefleksyjn膮 i uleg艂膮 kobiet臋.

Mo偶esz przecie偶 wybiera膰. Wybieraj.

I zastan贸w si臋 uczciwie, co nakarmi Twoje emocje.
Czego one potrzebuj膮? Jakiej potrawy? Z czego z艂o偶onej?

To mo偶liwe. 呕adna magia.
Nie potrzebujesz kozetki, by ujarzmi膰 tego potwora.
Serio. Spr贸buj. Praca z emocjami jest emocjonuj膮ca. I dzia艂a!

2. Kupi臋 t臋 sukienk臋, gdy schudn臋

Czyli niby si臋 motywujesz i odraczasz gratyfikacj臋. Sukienka ma by膰 przecie偶 nagrod膮 za wysi艂ek diety. A w rzeczywisto艣ci taki zabieg dzia艂a na Ciebie jak kara. Dlaczego? Bo smutno zagl膮dasz na sklepow膮 witryn臋 za ka偶dym razem, gdy przechodzisz obok. I wmawiasz sobie, 偶e nie zas艂ugujesz na ni膮.
To generuje smutek, t臋sknot臋, czasem z艂o艣膰, mo偶e zazdro艣膰.
A wi臋c uwaga. Grozi zajadaniem!
To tak nie dzia艂a
Tak to nigdy nie zadzia艂a.
To nie jest kara. Ani wieczne czekanie na nagrody.
Aha. Sprawd藕, czy Twoja szafa jest bogata w rzeczy, kt贸re czekaj膮 na mniejsz膮 wersj臋 Ciebie. Sprawd藕 czy masz tendencj臋 do kupowania rzeczy o rozmiar mniejszych, kt贸re przecie偶 za艂o偶ysz w nowym sezonie. Nie. To te偶 nie zadzia艂a. To ci膮gle niedobry nawyk, inna jego odmiana. Niby ma motywowa膰. A nie艣wiadomie mo偶e dzia艂a膰 jak kara.

Jak upora膰 si臋 z tym nawykiem?
Kup t臋 sukienk臋. W du偶ym, obecnym rozmiarze.
Spraw sobie przyjemno艣膰. Nakarm emocje, wp艂y艅 na dobry nastr贸j.
Podobaj si臋 sobie. Dbaj o kobiecy, uwodzicielski, 艂adny wygl膮d.
I w takim nastroju podejd藕 do diety.
W takim nastroju zaczynaj zmian臋.

3. Znajd臋 faceta, gdy schudn臋

Czyli odroczona gratyfikacja po艂膮czona z my艣leniem 偶yczeniowym. To alternatywna forma poprzedniego nawyku. Przerzucenie odpowiedzialno艣ci za wszelk膮 偶yciow膮 pomy艣lno艣膰 na ten czas, kiedy ju偶 osi膮gniesz wymarzon膮 figur臋.

Znajdziesz faceta. Albo on Ciebie znajdzie.

Zmienisz prac臋. Albo聽 poprosisz o podwy偶k臋.

Wyjedziesz na wymarzone wakacje.聽 Albo z pewno艣ci膮 wygrasz w totka.

Nie zgubisz pantofelka o p贸艂nocy.

I w og贸le sp艂ynie na Ciebie sukces, splendor i zabawa.

Aha. Dobra. A teraz co? A teraz jak?

Nie dajesz sobie prawa? Nie inicjujesz? Nie masz dobrej i karmi膮cej relacji?
My艣lenie 偶yczeniowe mo偶e i daje przyjemno艣膰. Mo偶e i motywuje. Mo偶e i nawet wspiera.
Jednak uczciwie powiem. Je艣li masz trudno艣膰 z utrzymaniem lub rozpoczynaniem relacji teraz, to zmiana wagi nie b臋dzie czarodziejsk膮 r贸偶d偶k膮. To, z czym teraz masz k艂opot, pozostanie k艂opotem p贸藕niej. Skonfrontujesz si臋 ze starymi l臋kami, strachami, emocjami i t臋sknotami.

Serio. To nie rozmiar cia艂a. To rozmiar emocji.

Jak upora膰 si臋 z tym nawykiem?

Im szybciej zaczniesz, tym lepiej.
Zn贸w. Sprawd藕 emocje. Obna偶 potwory. Nazwij to, co siedzi wewn膮trz.
Uczciwie. Szczerze. Mo偶e nawet bezradnie rozk艂adaj膮c ramiona.
Zobacz odwa偶nie, o co chodzi. O co tak naprawd臋 chodzi..
Im szybciej zaczniesz, tym szybciej zobaczysz efekty.
W ka偶dej sferze Twojego 偶ycia.
Relacyjnej. Zawodowej. Emocjonalnej.
Warto chyba, co?

4. Dobra, to jutro p贸jd臋 pobiega膰

Czyli tak zwany syndrom Scarlet, kt贸ra z problemami mia艂a upora膰 si臋 jutro.
A skoro jutro, to dzi艣 mam dyspens臋. Rozleniwiam si臋. Oszukuj臋. Uciekam od siebie. Cz臋sto znieczulam.
I jem. Albo ulegam mechanizmom wewn臋trznego 偶ar艂oka.
Bo przecie偶 jutro to ju偶 naprawd臋 b臋dzie ten dzie艅, kiedy zaczn臋 wielk膮 swoj膮 zmian臋. I w og贸le jutro nadrobi臋 zaleg艂o艣ci z dzisiaj.

I dlatego dzi艣 mog臋 ulec.
Dzi艣 ulegam.
Bzdura. Nic bardziej mylnego. Jutro mo偶e przyj艣膰 kolejny potw贸r. I nowe okoliczno艣ci. Nowe usprawiedliwienia. I nowe wym贸wki. I jutro b臋dzie tak samo trudno, skoro ju偶 dzisiaj jest.
Tak. Wiem. To bolesne. Na szcz臋艣cie mo偶liwe do okie艂znania.

Jak upora膰 si臋 z tym nawykiem?

Zmian臋 warto zaczyna膰 dzisiaj. Teraz. W ka偶dym momencie, w kt贸rym decydujesz si臋 zacz膮膰.
Nie ma 偶adnego jutro. 呕adnego cudownego i wyj膮tkowego momentu, w kt贸rym Twoja samodyscyplina zacznie sprawnie dzia艂a膰 w zdumiewaj膮cy, 艂atwy, przyjemny spos贸b.
Nastaw si臋, 偶e b臋dzie bola艂o. 呕e b臋dziesz chcia艂a wr贸ci膰 do starych, zaprzyja藕nionych potwor贸w. 呕e zat臋sknisz do rozlaz艂ego dresu i paczki czips贸w. Pewnie 偶e zat臋sknisz! Nie raz zat臋sknisz!
Dlatego ka偶d膮 zmian臋 warto zawsze zaczyna膰 dzisiaj.
Od nowa.
Dzi艣 zn贸w od nowa postanawiam.
Dzi艣 zn贸w od nowa si臋 decyduj臋.
To w ten spos贸b kszta艂tujesz nowe nawyki. Krok po kroku. Dzie艅 po dniu.
A偶 naprawd臋 zaczyna by膰 przyjemnie. 艁atwo. I prosto.

5. Nie jem kolacji

Czyli skrajna forma odmawiania. Postawa radykalizmu. Czarno-bia艂e my艣lenie. To mechanizm, kt贸ry w g艂owie dzia艂a jak 偶o艂nierz stoj膮cy z pistoletem. Jego naboje nazywaj膮 si臋 poczucie winy, z艂o艣膰 i frustracja. Nie ma szansy, by dzia艂a艂o. Potw贸r kontroler. Potw贸r ortodoksy.

Nie mo偶esz odcina膰 si臋 od wszystkiego teraz. Mo偶e i zobaczysz efekty na wadze. Mo偶e i nauczysz si臋 chodzi膰 g艂odna spa膰. Ale. Ale. Tutaj s膮 dwa powa偶ne ALE.

Jedno nazywa si臋 zdrowie. Ka偶dy organizm jest szcz臋艣liwy, gdy utrzymuje stan r贸wnowagi, czyli homeostazy. Radykalne zabieranie mu cz臋艣ci z tego procesu, unieszcz臋艣liwia go. Twoje cia艂o cierpi, gdy jest g艂odne. Ka偶dy posi艂ek jest wa偶ny. Nawet czekolada jest wa偶na. Nawet 艂akocie s膮 wa偶ne. Pod warunkiem, 偶e w rozs膮dnych ilo艣ciach i o rozs膮dnych porach!

Po drugie w psychologii jest takie zjawisko, kt贸re nazywa si臋 regu艂膮 niedost臋pno艣ci. Zjawisko to opiera si臋 na fakcie, 偶e cz艂owiek po偶膮da najbardziej tego, co niedost臋pne. Wynika to z og贸lnie przyj臋tego systemu warto艣ci, 偶e im czego艣 jest mniej, tym jest to cenniejsze. Sama rozumiesz. Efekt zakazanego owocu. Dzia艂a, co nie? Ponadto wi膮偶e si臋 z teori膮 reaktancji: kiedy ograniczy si臋 nam wolno艣膰 wyboru stawiaj膮c jakie艣 zakazy lub nakazy, pojawiaj膮 si臋 negatywne emocje, a nast臋pnie uruchomiona zostaje reaktancja, czyli zachowanie d膮偶膮ce od odzyskania tej swobody.

Na przyk艂ad b臋dziesz najada膰 si臋 na zapas przed twoj膮 godzin膮 zero.
Bzdura. Nie dzia艂a. I cierpisz.

Jak upora膰 si臋 z tym nawykiem?

R贸wnomiernie roz艂o偶one i zbilansowane posi艂ki. Z wszystkim, co lubisz, w odpowiednich proporcjach. Skonsultuj si臋 z dietetykiem (dobrym! Jak nie znasz, zapytaj mnie, rekomenduj臋 kilka gabinet贸w, dzia艂aj膮 te偶 on-line). Zr贸b to z g艂ow膮. Nie pozbawiaj si臋 przyjemno艣ci. I nie pozw贸l, by kusi艂 si臋 zakazany owoc. Bo w ko艅cu i tak ulegniesz.

6. Mam okres, wi臋c mi wolno

Czyli odwr贸cona regu艂a niedost臋pno艣ci –聽 wszystko mi wolno! Oj, oj. To niebezpieczne my艣lenie. W konsekwencji mo偶e uruchomi膰 wszystkie pozosta艂e. Znasz to, prawda? Czekolada zagryzana 艣ledziem. Kabanos po czterech bananach. Ciasteczka. Kisiel. Budy艅. Kanapka ze smalcem.
Uwa偶aj. To rodzaj tr膮by powietrznej 鈥 kt贸ra zmiata wszystko, co znajdzie na drodze. A偶 do poczucia winy.

Jak upora膰 si臋 z tym nawykiem?

B膮d藕 dla siebie czu艂a i jednocze艣nie pami臋taj, co ju偶 osi膮gn臋艂a艣.
Sprawdzaj zachcianki.
Sprawdzaj emocje.
Nazywaj to.
Wywlecz na 艣wiat艂o. Ujawnij. By膰 mo偶e oka偶e si臋, 偶e wystarczy zaprosi膰 emocje, a zmniejsz膮 si臋 g艂ody.
Sprawd藕 te偶, na ile sobie pozwalasz.
Zr贸b Pude艂ko Kryzysowe. Umie艣膰 tam wszystkie ulubione 艂akocie w rozs膮dnych ilo艣ciach, kt贸re akceptujesz w te szczeg贸lne dni. I zn贸w. Nie pozbawiaj si臋 wszystkiego, nie b膮d藕 radykalna, tylko racjonalna. Aha. Wa偶na sugestia. Pude艂ko warto stworzy膰 w dni, kiedy nie masz miesi膮czki鈥 To brzmi rozs膮dnie, prawda?

Obna偶aj potwory, b臋dziesz bli偶ej鈥 siebie!
Lista przytoczonych nawyk贸w inspirowana jest opowie艣ciami kobiet, kt贸re mia艂y odwag臋 zmierzy膰 si臋 z w艂asnymi potworami w gabinecie psychologa. To by艂a wytrwa艂a i bardzo rzetelna praca nad zmian膮. Ka偶dy obna偶ony mechanizm przybli偶a艂 moje klientki do upragnionego miejsca. P艂aka艂y艣my razem, wkurza艂y艣my si臋, ulega艂y艣my pokusom i zachciankom.聽 Nagroda jest spora 鈥 wolno艣膰 w dokonywanych wyborach. I lekko艣膰 w rozmiarze emocji.

Uf. Jaka to ulga.
To co, chcesz spr贸bowa膰?
To kiedy, zaczniesz? Hm?

    13 komentarzy

  • Z t膮 sukienk膮 to raczej tak nie jest, a z reszt膮 si臋 zgodz臋. Cheat meal na diecie bywa niekiedy wybawieniem. 馃榾

    • Rebel, to ca艂kiem dobrze, 偶e nie wszystkie punkty odnajdujesz u siebie. Gratuluj臋 馃檪 A o jakim wybawieniu m贸wisz? Ciekawi膮 mnie sytuacje z cheat mealem. Opowiesz?

  • kasiawl@wp.pl' By膰 matk膮

    Ja mam okres napierdziela jak nie wiem i jeszcze posz艂am na si艂owni臋, wszystko siedzi w g艂owie! Tabsa zaaplikowa艂am i ju偶, trzeba by膰 twardym nie mi臋kkim 馃槢

  • kasiawl@wp.pl' Beata

    Wszystko tkwi w g艂owie. Je艣li ma si臋 silna wole, potrafi nad sob膮 pracowa膰 i umie si臋 skorzysta膰 z pomocy specjalisty to mo偶na przerwa膰 to b艂臋dne ko艂o.

  • kasiawl@wp.pl' Anka

    A ja mam sukienk臋 na lepsze czasy i si臋 nie zgadzam mobilizuje mnie do dalszych staran niedlugo sie w nia wbije i wysle Wam fotke 馃槢

  • Teraz jak si臋 denerwuj臋 to staram si臋 nie si臋ga膰 po s艂odycze, ale raczej id臋 si臋 „wy偶y膰” na treningu i od razu lepiej. Ewentualnie si臋gam po s艂odko艣ci domowej roboty 馃檪

  • Te mity to b艂臋dne przekonania, kt贸re niczym demony karmi膮 si臋 bzdurnymi poradami z babskich gazet o tym, co je艣膰 wolno, a czego nie oraz przekazem, 偶e 艣wiat nale偶y do chudych os贸b i kiedy schudniesz, to wszystko si臋 zmieni. Najgorsze jest my艣lenie 0-1, wszystko albo nic – albo si臋 katuj臋, nie jem kolacji, (ju偶 nigdy) s艂odyczy albo jem bez ogranicze艅. W obu przypadkach robimy sobie krzywd臋.
    G艂贸d emocjonalny, pustka, t臋sknota, b贸l, kt贸re zajadamy s膮 trudne do odkrycia i 艂atwiej je wyciszy膰 kube艂kiem lod贸w. Jednak konfrontacja z wewn臋trznymi demonami jest oczyszczaj膮ca. Pozwala upora膰 si臋 z nimi raz na zawsze.

    • dorota

      Doroto, masz racj臋. Chocia偶 z drugiej strony ostatnio po lekturze „Lepiej” mam wra偶enie, 偶e ka偶dy ma inne mo偶liwo艣ci i szanse na dbanie o siebie. Zale偶ne to jest od naszych cech charakteru, temperamentu. U niekt贸rych w艂a艣nie takie drastyczne kroki typu „zero s艂odyczy” sprawdzaj膮 si臋, bo zwyczajnie 艂atwiej im zrezygnowa膰 z czego艣 w og贸le ni偶 je艣膰 tylko „troch臋” (maj膮 problem z ustaleniem, ile to „norma”). Polecam:http://kobietapo30.pl/mozesz-robic-to-lepiej/

  • Na ka偶dej siecie wytrwa艂am max 6 dni – ale spokojnie – dojrzewam 馃檪 I jeszcze Ci臋 zaskocz臋

  • kasiawl@wp.pl' KK

    Bardzo dobry artyku艂 gratuluj臋

  • no tak niestety jest 馃檪 ale to my tworzymy nasze mysli i rzeczywistosc 馃檪

Zostaw komentarz

Mo偶esz u偶y膰 HTML tag贸w i atrybut贸w: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>