Główne menu

6 symptomów zbyt wysokiego poziomu cukru we krwi

Dietetycy alarmują, demaskując mit, w który wierzyliśmy przez lata. Tyjemy nie dlatego, że jemy za tłusto, ale dlatego, że spożywamy niewyobrażalne ilości cukru. Pod różną postacią, słodzików i dodatków, które podnoszą nasz apetyt i sprawiają, że jemy coraz więcej i tyjemy. Wszystko z powodu nagłych zmian poziomu cukru we krwi.

Cukier, wszędzie ten cukier

Osoby unikające cukru z powodów zdrowotnych lub te chcące stosować zdrową dietę mają utrudnione zadanie. Trudno obecnie znaleźć gotowe produkty pozbawione białego cukru. Znajdziemy go w takich oczywistych miejscach, jak słodycze, płatki śniadaniowe, dżemy, soki, napoje, słodkie pieczywo jak również w tych, w których nie zawsze się go spodziewamy – chleb, bułki, keczup, sosy, wędliny, różnego rodzaju twarogi z dodatkami, serki do smarowania pieczywa, itd.

Oprócz zaskoczenia wynikającego z uświadomienia sobie, że cukier jest dodawany do dość nietypowych produktów, ze sporym szokiem spotykamy się, gdy uświadomimy sobie, jak bardzo słodkie mogą być gotowe produkty. Mały kubeczek jogurtu lub serka znanej marki może mieć nawet 6 łyżeczek cukru. Podczas jednej przekąski nasze dzieci potrafią zjeść pół kubeczka cukru, przy naszym przyzwoleniu i wierze, że podajemy im produkty stworzone z myślą o najmłodszych…

Nic dziwnego, że obecnie spożywamy zbyt dużo cukru, bo często nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele go jemy. Producenci wcale nie ułatwiają nam zadania. Ukrywając cukier pod różnymi składnikami, mydlą nam oczy. Skutek jest taki, że zwyczajnie jemy zbyt słodko, nie mając o tym pojęcia.

Przeciętny Polak zjadł w 2011 roku 39 kilogramów cukru, z czego tylko 14 kilogramów dotyczyło cukru z torebki. Pozostała spora ilość to tak zwany ukryty cukier.

Ograniczenie spożycia cukru jest bardzo ważne, ponieważ przewlekły zbyt wysoki poziom cukru prowadzi do cukrzycy typu II, choroby zagrożonej licznymi powikłaniami.

Zmęczenie i senność

Czujesz się zmęczona i ospała po posiłku? Gdy zdarzy Ci się po dłuższym czasie zjeść kawałek tortu, możesz wyraźnie zauważyć zmianę w samopoczuciu. Typowa jest apatia, brak sił, rozdrażnienie, bardzo widoczne u dzieci. Wiele osób po bardzo słodkim deserze najchętniej ucięłoby sobie krótką drzemkę.

Często zauważamy również spadek koncentracji i rozdrażnienie. W efekcie czego często sięgamy po kolejną bardzo słodką przekąskę, by poprawić sobie samopoczucie. Jednak to daje krótkotrwały efekt, w konsekwencji czego sięgamy po kolejny słodki produkt. I błędne koło się zamyka.

Nadmierny apetyt

Nagły wzrost poziomu cukru we krwi po zjedzeniu posiłku bogatego w węglowodany powoduje wzrost poziomu insuliny. W konsekwencji czego wzrasta łaknienie i to właśnie dlatego dość szybko jesteśmy ponownie głodne i sięgamy po następny posiłek.

Tycie

Bezpośrednio związane z tym, co powyżej. Wysoki poziom cukru we krwi odpowiada za zwiększone łaknienie i w konsekwencji za tycie.

Nie musisz wcale jeść tłusto, by przytyć. Wystarczy słodko…Nadmiar cukru odkłada się w okolicy talii, w otłuszczeniu brzuchu.

Zmiany skórne

Dzisiaj nie ma wątpliwości, że nasze przyzwyczajenia żywieniowe mają bezpośredni wpływ na wygląd skóry. Skłonność do wysokiego poziomu cukru we krwi może objawić się w postaci zmian trądzikowych. Może również dawać inny symptom w postaci suchej skóry ze skłonnością do trudno gojących się ran.

Przewlekłe infekcje pochwy

Wysoki poziom cukru we krwi sprzyja infekcjom pochwy, przewlekłym i nawracającym, trudnym w leczeniu. Często zmiana diety pozwala skutecznie poradzić sobie z problemem.

Obniżona odporność

Zbyt wysoki poziom cukru we krwi nie sprzyja odporności. Wszystko dlatego, że słodkie dania obniżają efektywność działania białych krwinek odpowiedzialnych za prawidłową reakcję obronną organizmu.

Przeczytaj więcej na ten temat.

Cukier wcale nie krzepi?

Dzisiaj o nadmiar cukru nietrudno. Nie musimy wcale jeść wielu słodyczy, by poziom cukru we krwi był zbyt wysoki. Wszystko z powodu doskonałego dostępu do wysokoprzetworzonej żywności.

Problemem jest również uzależniające działanie cukru. Dlatego zwyczajnie wiele osób ma ogromny problem w zachowaniu umiaru. Lepsze od prób jedzenia mniejszej ilości cukru jest dla nich wykluczenie całego białego cukru z diety.

Przeczytaj więcej dieta bezcukrowa – dlaczego warto ją stosować?

    5 komentarzy

  • L.B.

    Nie słodzę herbaty, ale właśnie nadrabiam sobie ten cukier w inny sposób i borykam się z dwoma z tych problemów. Moja dieta i tak uległa zmianie, całkiem ze słodyczy chyba nie jestem w stanie zrezygnować… No i w ogóle z niektórych produktów, które go zawierają, a jak piszesz wiele ich jest.

  • Aleksandra

    Od kilku lat staram się nie używać gotowych produktów, a jedynie półprodukty, choć i w nich potrafi znajdować się ogromna ilość cukru. Sprawdzam etykietki i mam swoje wybrane marki, które kupuję. Gdy widzę, że cukier znajduje się na jednym z pierwszych 3 miejsc, po prostu odkładam produkt. Trudno.
    Nie twierdzę też, że całkowicie odstawiłam cukier, ale staram się go ograniczać tak jak mogę. Z drugiej strony ciągle zachodzę w głowę, czemu producenci jedzenia tak zaśmiecają nasz organizm – cukrami, chemią, olejem palmowym i innymi świństwami. Przecież produkt może być smaczny bez tego.

  • jotka

    Niestety grzeszę zjadaniem słodyczy, nie słodzę napojów, nawet herbaty z cytryną, ale coś słodkiego do kawy zawsze mam. Próbowałam ograniczać lub zastępować suszonymi owocami, ale po nich mam zgagę. Ratuje mnie oszukiwanie apetytu i nie sięganie po bardzo kaloryczne słodycze…

  • Jola

    Staram się nie spożywać za dużo cukru, ale też sobie go nie odmawiam tak w 100%. Wolę wszystko z umiarem. Staram sie też wiecej robić sama, aby wiedzieć co i w jakich ilościach dodaję.

  • Kornelia Pikulik-Czyż

    Tak, cukier nie krzepi, ale przez lata powtarzane słowa dosyć mocno wryły się w pamieć wielu z nas. Najbardziej irytuje mnie skład żywności dla dzieci – znalezienie kaszki bez cukru dla maluchów graniczy z cudem, szczególnie w polskich sklepach.
    Przez ostatnie lata mocno ograniczyłam spożycie cukru, chociaż jeszcze sporo jest do poprawienia.

Zostaw komentarz

Możesz użyć HTML tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>