G艂贸wne menu

Antyoksydanty w diecie – czy wiesz, co je艣膰?

Naukowcy nie maj膮 偶adnych w膮tpliwo艣ci – wolne rodniki odgrywaj膮 kluczow膮 rol臋 w rozwoju nowotwor贸w. Ich obecno艣膰 jest pod wieloma wzgl臋dami niekorzystna. Dlatego tak istotne jest, by zadba膰 o odpowiedni膮 ilo艣膰 antyoksydant贸w w diecie – substancji, kt贸re neutralizuj膮 dzia艂anie wolnych rodnik贸w.

Gdy jest ich za du偶o, pojawia si臋 problem…

vegetables-694304_1280

Wolne rodniki powstaj膮 w naturalny spos贸b w ka偶dym organizmie. S膮 reaktywnymi zwi膮zkami chemicznymi, pojawiaj膮cymi si臋, gdy atom lub cz膮steczka trac膮 elektron. Posiadaj膮 pierwiastek tlenu i powstaj膮 w 偶ywej tkance, dlatego nazywane s膮 „reaktywn膮 form膮 tlenu”. Teoretycznie nie ma w tym niczego niekorzystnego, dop贸ki ilo艣膰 wolnych rodnik贸w pozostaje pod kontrol膮.

Zbyt du偶e ich st臋偶enie zawsze prowadzi do problem贸w – uszkadza kom贸rki, a szczeg贸lnie: DNA, bia艂ka i b艂ony kom贸rkowe. Nieprawid艂owo艣ci do jakich doprowadzaj膮 wolne rodniki stanowi膮 kluczowe znaczenie w trakcie rozwoju nowotwor贸w i innych powa偶nych chor贸b.

Kiedy st臋偶enie wolnych rodnik贸w jest zbyt du偶e?

Wolne rodniki mog膮 powstawa膰 na skutek dzia艂ania r贸偶nych czynnik贸w:

  • promieniowania jonizuj膮cego,
  • toksyn ze 艣rodowiska – dymu papierosowego, metale ci臋偶kie,
  • diety ubogiej w warzywa i owoce, sk艂adaj膮cej si臋 z produkt贸w wysoko przetworzonych,
  • du偶ej ilo艣ci cukru w diecie,
  • konserwant贸w,
  • stresu.

Czym s膮 antyoksydanty (przeciwutleniacze)?

Przeciwutleniacze to substancje chemiczne, kt贸re neutralizuj膮 dzia艂anie wolnych rodnik贸w, dzi臋ki temu skutecznie przeciwdzia艂aj膮 uszkodzeniom kom贸rkom.

Organizm jest w stanie pewne antyoksydanty wytworzy膰 samodzielne. To tak zwane przeciwutleniacze endogenne. Niestety ich obecno艣膰 jest niewystarczaj膮ca. Potrzebne s膮 r贸wnie偶 antyoksydanty egzogenne.

Najpopularniejszymi antyoksydantami s膮: likopen, witamina A, C, E, selen.

Antyoksydanty w diecie – gdzie je znajdziemy?

Produkty bogate w antyoksydanty nazywane s膮 super偶ywno艣ci膮. Trudno si臋 temu dziwi膰 – ich spo偶ywanie ma bowiem ogromny wp艂yw na zdrowie – zmniejszaj膮 ryzyko wyst膮pienia chor贸b serca, nowotwor贸w, choroby Alzheimera i innych chor贸b.

  • winogrona – zw艂aszcza te ciemniejsze s膮 wa偶nym 藕r贸d艂em przeciwutleniaczy, witaminy C i selenu. 艢wietnie wp艂ywaj膮 na funkcjonowanie uk艂adu odporno艣ci.
  • jagody i bor贸wki, jagody Acai– najnowsze badania przeprowadzone na zwierz臋tach potwierdzaj膮, 偶e maj膮 silne dzia艂anie przeciwzapalne,
  • maliny i truskawki – zawieraj膮 kwas elagowy, kt贸ry chroni przed czynnikami rakotw贸rczymi w diecie i 艣rodowisku,
  • orzechy – s膮 jednym z najwa偶niejszych sk艂adnik贸w w diecie, oferuj膮 poka藕n膮 dawk臋 zdrowych t艂uszczy, zwi膮zk贸w fitochemicznych, takie jak resweratrol i sterole ro艣linne.
  • ciemnozielone warzywa – broku艂y, szpinak, jarmu偶 – s膮 cennym 藕r贸d艂em witamin A, C, E, wapnia, magnezu i potasu. Zawieraj膮 r贸wnie偶 antyoksydanty, zw艂aszcza kemferol, wa偶ny sk艂adnik w walce z rakiem,
  • s艂odkie ziemniaki- dostarczaj膮 witamin C, A, B6, potasu, wapnia i b艂onnika.
  • marchew – dostarcza beta karotenu, kt贸ry mo偶e korzystnie wp艂ywa膰 na zdrowie w po艂膮czeniu dobrego t艂uszczu, zwi臋kszaj膮cego jego wch艂anialno艣膰.
  • zielona herbata – dostarcza dw贸ch silnych przeciwutlaniaczy – antocyjan贸w i pro antocyjan贸w, kt贸re zmniejszaj膮 stany zapalne. Poza tym warto j膮 pi膰 ze wzgl臋du na katechiny, kt贸re blokuj膮 proces uszkadzania kom贸rek.
  • fasola – to kolejny wa偶ny sk艂adnik, niestety rzadko doceniany w spos贸b, na jaki to zas艂uguje. Dostarcza wielu wa偶nych sk艂adnik贸w, w tym witaminy C, wapnia, cynku i selenu. Jest te偶 wa偶nym 藕r贸d艂em kwasu foliowego. Szczeg贸lnie wa偶nym 藕r贸d艂em antyoksydant贸w jest fasola czerwona.

    Komentarz ( 1 )

  • kt@wp.pl' Beata

    O antyoksydantach dowiedzia艂am sie stosunkowo niedawno, ale od tej pory staram si臋 wzbogaca膰 w nie posi艂ki…Prostym sposobem jest przygotowywanie koktajli…

Zostaw komentarz

Mo偶esz u偶y膰 HTML tag贸w i atrybut贸w: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>