Główne menu

Dieta bezcukrowa – nowy trend na 2015 rok?

Kiedyś mawiano, że cukier krzepi. Dzisiaj wiemy, że przede wszystkim szkodzi. Dlatego, że bardzo trudno zachować zdrowy umiar i jeść jego niewielkie ilości.

Poza tym wiemy, że cukier prowadzi do tycia, uszkodzeń zębów. Dzisiaj naukowcom udało się potwierdzić także, że cukier przyspiesza starzenie się skóry.

Jak cukier wpływa na skórę?

cukierNaukowcy z Uniwersytetu w Holandii w współpracy z kolegami z Wielkiej Brytanii zmierzyli poziom cukru we krwi 600 mężczyzn oraz kobiet pomiędzy 50 a 70 rokiem życia.

Następnie fotografie tych osób zostały zaprezentowane niezależnym ekspertom z pytaniem, na ile lat wyglądają? Okazało się, że osoby z wyższym stężeniem cukru we krwi wyglądają na starszych niż te z niższym stężeniem. Najstarzej wyglądały osoby chorujące na cukrzycę – mające wysoki poziom glukozy we krwi przez dłuższy czas.

Wniosek?

Dermatolodzy kierujący badaniami podkreślają, że nie ma sensu wydawać dużych pieniędzy na kremy do twarzy, jeśli jemy duże ilości cukru. Najpierw trzeba zadbać o to, by skóra była odżywiana od środka, miała dostarczane wszystkie cenne składniki odżywcze, a dopiero potem można wzmacniać je od zewnątrz. Inaczej nie ma sensu działać.

Oprócz tego, że cukier może przyspieszać starzenie się skóry, może również prowadzić do jej wysuszenia i zwiększać jej podatność na podrażnienia, w tym atopowe zapalenie skóry.

Gdzie kryje się cukier?

Cukier jest wszechobecny. Znajdziemy go czasami w:

  • białym pieczywie,
  • keczupie,
  • chipsach,
  • wędlinie,
  • kiełbaskach,
  • bulionie,
  • gotowych zupach,
  • serach topionych,
  • sosach,
  • piwie,
  • jogurtach,
  • oczywiście w słodyczach,
  • dosładzanych sokach,
  • kolorowych napojach,
  • produktach w puszkach,
  • alkoholu.

Po co w tych wszystkich produktach cukier? Odpowiedź jest prosta: żeby poprawić ich smak oraz wydłużyć ich trwałość, czyli zdatność do spożycia.

Badania wykazały, że dieta bogata w cukier ma szczególnie niekorzystny wpływ na osoby około 35- roku życia, bo dramatycznie przyspiesza proces starzenia się.

Jak szkodzi urodzie cukier?

Jak to się dzieje, że cukier szkodzi?

Okazuje się, że mechanizm jest dość prosty. Cukier łączy się z cząstkami białek, co prowadzi do ich uszkodzeń. Dochodzi do przerwania ciągłości cząsteczek elastyny i kolagenu, skóra traci sprężystość i elastyczność.

Dieta bogata w cukier prowadzi do uszkodzeń jakości kolagenu. Sprawia, że mocny kolagen typu III przechodzi w typ I. Skóra staje się w ten sposób cieńsza i delikatniejsza, bardziej podatna na uszkodzenia, wpływ czynników zewnętrznych, w tym promieniowania UV.

Poza tym nadmiar cukru w diecie sprawia, że skora jest szara, wygląda na zmęczoną, pojawiają się cienie pod oczami.

Jak cukier szkodzi zdrowiu?

Nadmiar cukru w diecie ma również negatywny wpływ na zdrowie. Przede wszystkim oskarża się go o uczucie wyczerpania, brak sił, obniżoną odporność i częste zachorowania.
Z roku na rok rośnie również zachorowalność na cukrzycę oraz choroby metaboliczne, układu krążenia. Typowe stają się także szybujące statystyki dotyczące otyłości. Nie ma wątpliwości, że większość negatywnych objawów można zmniejszyć, ograniczając ilość cukru w diecie.
Poza tym nadmiar cukru może powodować trądzik, bezpłodność, a nawet sprzyjać powstawaniu niektórych nowotworów.

Dieta bezcukrowa jadłospis

Osoby, które zrezygnowały z cukru lub bardzo go ograniczyły dzielą się swoimi historiami online. Okazuje się, że wszyscy zauważyli zmianę w odczuwaniu…smaków. Po czasie ich gusta kulinarne się zmieniły. Szybko zauważyli, że nie potrzebują już tyle cukru, że posiłki, które kiedyś jedli z wielkim entuzjazmem, dzisiaj są dla nich za słodkie.

Jest coś innego. Gdy spróbujemy po długiej przerwie zjeść bardzo słodki tort, zwyczajnie nie poradzimy sobie z tym zadaniem. Możemy być zdziwieni, ale nie uda nam się przełknąć więcej niż dwa kęsy. Reakcja może być natychmiastowa.

Jak poradzić sobie bez cukru w diecie?

  • zwiększ ilość słodkich przypraw: wanilia, cynamon, gałka muszkatołowa,
  • do ciasta dodawaj świeże owoce, które zapewnią słodki smak: świetnie w tej roli sprawdzają się mocno dojrzałe banany,
  • zwiększ ilość wody w menu, często pragnienie, również ukryte odwodnienie odpowiada za łaknienie na słodycze
  • jedz proste, nieprzetworzone posiłki, bogate w witaminy i składniki odżywcze, które zmniejszają ochotę na słodkie.

    3 komentarze

  • Iwona

    Cukier to moja słabość. Uwielbiam słodkie produkty. Wiem, że muszę je ograniczyć. Spróbuję z dietą bezcukrową:)

    • dorota

      Polecam ograniczyć cukier. Na początek. Zastąpić go miodem, ksylitolem, stewią. Niestety proces odstawiania od cukru musi potrwać…

  • Michał

    To prawda. Nie zdajemy sobie sprawy, że nadmiar cukru niszczy wiązania kolagenu i elastyny. Szara i sucha skóra to może być nadmiar cukru. Warto uzupełniać kolagen i ograniczyć spożycie cukru:

Zostaw komentarz

Możesz użyć HTML tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>