G艂贸wne menu

Dieta bia艂kowa – czy to ma sens?

Dieta bia艂kowa jako recepta na szybkie zgubienie dodatkowych kilogram贸w obieg艂a ca艂y 艣wiat i uderzy艂a z si艂膮 pioruna. Mimo wielkiego „boom”, kt贸ry prze偶ywali艣my kilkadziesi膮t miesi臋cy temu, nadal funkcjonuje i ma si臋 dobrze – jest polecana przez blogerki w internecie, przyjaci贸艂ki plotkuj膮ce przy kawie, fryzjerki w salonach i panie w sklepie. 艁膮czy osoby w r贸偶nym wieku, o rozmaitych stylach 偶ycia. G艂贸wnie za spraw膮 efekt贸w – jakie gwarantuje. Pisz膮c wprost – dieta bia艂kowa pozwala schudn膮膰 i to du偶o. Za jak膮 cen臋?

Podobno nic nie jest za darmo. Tak偶e i w tym przypadku?

Dieta bia艂kowa – sk膮d wzi膮艂 si臋 jej fenomen?

Jeszcze kilka dekad temu win膮 za nadmierne kilogramy obarczano t艂uste posi艂ki. Dzisiaj wiadomo, 偶e du偶o wi臋kszym zagro偶eniem dla sylwetki s膮 w臋glowodany, kt贸re odpowiadaj膮 za plag臋 oty艂o艣ci.

dieta bia艂kowa

Cukier i proste w臋glowodany odpowiedzialne za nadmierne rozbudzenie apetytu czaj膮 si臋 wsz臋dzie – w bia艂ym chlebie powsta艂ym z przetworzonej do granic mo偶liwo艣ci m膮ki, powszechnie lubianych makaronach, bia艂ym ry偶u, ale r贸wnie偶 w s艂odyczach, przek膮skach, sosach, dodatkach…

Dlatego dieta polegaj膮ca na maksymalnym obni偶eniu ilo艣ci cukr贸w i skupieniu si臋 na dostarczaniu bia艂ka sta艂a si臋 popularna, bo pozwala uci膮膰 g艂贸wne 藕r贸d艂o nadmiernych kilogram贸w. Stabilizuje poziom cukru we krwi, pozwala zatrzyma膰 problem z wahaniem poziomu insuliny, b臋d膮cy g艂贸wnym聽 winowajc膮 odpowiedzialnym za odk艂adaniem t艂uszczu, w sytuacji, gdy jesz niewiele, a i tak tyjesz.

Ile mo偶esz schudn膮膰?

W badaniach analizuj膮cych skuteczno艣膰 diet – zar贸wno efekty uzyskane w kr贸tkim odcinku czasowym, jak r贸wnie偶 mo偶liwo艣ci utrzymania rezultat贸w – dieta bia艂kowa uzyska艂a bardzo dobre noty. Pozwala schudn膮膰 6-10 kilogram贸w w kilka – kilkana艣cie tygodni i rezultaty te utrzyma膰, bez ryzyka wyst膮pienia efektu jojo.

Tu dost臋pne s膮 wykresy por贸wnawcze, kt贸re pokazuj膮, jak chudnie si臋 na diecie bia艂kowej.

Nie brak 藕r贸de艂 i relacji odchudzaj膮cych os贸b, chwal膮cych si臋 tym, 偶e dzi臋ki diecie bia艂kowej schud艂y jeszcze wi臋cej ni偶 10 kilogram贸w, a uda艂o si臋 im osi膮gn膮膰 naprawd臋 spektakularne wyniki dzi臋ki systematycznym 膰wiczeniom i zmianie stylu 偶ycia.

Z drugiej strony nie mo偶na zapomnie膰, 偶e s膮 te偶 do艣膰 niepokoj膮ce wnioski, jakoby dieta wysokobia艂kowa nie by艂a skuteczna, pozwa艂a osi膮gn膮膰 kr贸tkofalowe efekty, g艂贸wnie poprzez utrat臋 wody – przeczytaj wi臋cej.

Niemniej jednak efekty diety bia艂kowej s膮 kusz膮ce, nawet je艣li mia艂yby by膰 kr贸tkotrwa艂e. Poza tym dla wielu os贸b dieta jest sama w sobie ciekawa, bo pozwala je艣膰 ca艂kiem sporo, najada膰 si臋, funkcjonowa膰 bez uporczywego poczucia g艂odu i si臋ga膰 po ulubione sk艂adniki od偶ywcze.

Najlepsze 藕r贸d艂a bia艂ka w diecie

Bia艂ko jest niezb臋dne do budowania mi臋艣ni. Jest r贸wnie偶 藕r贸d艂em energii. Wa偶ne jednak, by si臋ga膰 po odpowiednie produkty, kt贸re dostarczaj膮 bia艂ka:

  • chude mi臋so,
  • owoce morza,
  • chude ryby
  • jajka,
  • nasiona
  • orzechy,
  • soja.

Przeczytaj – 藕r贸d艂a bia艂ka inne ni偶 mi臋so.

Czy dieta bia艂kowa jest bezpieczne?

Dieta bia艂kowa dla zdrowej osoby, niechoruj膮cej przewlekle jest zazwyczaj bezpieczna, oczywi艣cie je艣li jest stosowana w kr贸tkim okresie (g艂贸wnym przeciwwskazaniem s膮 choroby nerek, cukrzyca). Problem mo偶e si臋 pojawi膰, gdy zach臋cone efektami odchudzaj膮cymi stosujemy diet臋 bia艂kow膮 zbyt d艂ugo, wtedy trzeba si臋 liczy膰 z:

  • niedoborami 偶ywieniowymi,
  • problemami wynikaj膮cymi z niedoboru b艂onnika w diecie,
  • zaparciami, nie艣wie偶ym oddechem, b贸lami g艂owy, zaparciami,
  • dieta bia艂kowa mo偶e zwi臋ksza膰 ryzyko chor贸b serca, zw艂aszcza w przypadku du偶ego spo偶ycia czerwonego mi臋sa,
  • mo偶e r贸wnie偶 podnosi膰 ryzyko rozwoju chor贸b nerek u os贸b podatnych – pojawia si臋 problem z trawieniem odpadk贸w pozosta艂ych po rozk艂adzie bia艂ek.

Nawet je艣li jeste艣 zdrowa i czujesz si臋 dobrze, odpowiednim pomys艂em przed przej艣ciem na diet臋 bia艂kow膮 jest porozmawianie z lekarzem i rozwianie ewentualnych w膮tpliwo艣ci.

Co s膮dzicie – czy dieta bia艂kowa jest godna uwagi? Warta zachodu?

 

Zostaw komentarz

Mo偶esz u偶y膰 HTML tag贸w i atrybut贸w: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>