G艂贸wne menu

Dieta bogata w antyoksydanty – najlepsza do walki z wolnymi rodnikami

Antyoksydanty i wolne rodniki to dzisiaj bardzo popularne terminy. Co oznaczaj膮 i dlaczego wiedza na ich temat pozwala zmieni膰 wygl膮d, a jednocze艣nie korzystnie wp艂ywa na zdrowie, zapobiegaj膮c chorobom? Oto dlaczego dieta bogata w antyoksydanty powinna by膰 stosowana przez ka偶d膮 z nas.

Wolne rodniki – potrzebne a mo偶e szkodliwe?

Wolne rodniki wytwarzane s膮 przez ludzki organizm. Ich obecno艣膰 jest kluczowa, wp艂ywa na odporno艣膰, pozwala niszczy膰 agresor贸w dostaj膮cych si臋 do naszego cia艂a, na przyk艂ad bakterie czy grzyby.

Niestety dzisiaj bardzo prosto o nadmiar wolnych rodnik贸w.聽 Zbyt du偶a ich ilo艣膰 jest szkodliwa, poniewa偶 prowadzi do zaburze艅 wewn臋trznej r贸wnowagi cia艂a. W takim uk艂adzie kom贸rki cia艂a staj膮 si臋 celem ataku wolnych rodnik贸w.

Nadmiar wolnych rodnik贸w sprzyja rozwojowi alergii, cukrzycy, chor贸b serca, staw贸w. Ponadto jest g艂贸wn膮 przyczyn膮 przedwczesnego starzenia i s艂abej odporno艣ci. Dlatego je艣li chcesz czu膰 si臋 zdrowo, wygl膮da膰 pi臋knie, zadbaj o diet臋 bogat膮 w antyoksydanty – substancje neutralizuj膮ce wolne rodniki.

dieta bogata w antyoksydanty

Kiedy organizm produkuje wolne rodniki?

Wolne rodniki produkowane s膮 przez organizm na skutek wprowadzania do niego:

  • wysoko przetworzonej 偶ywno艣ci,
  • alkoholu,
  • dymu tytoniowego,
  • zanieczyszcze艅 znajduj膮cych si臋 w powietrzu,
  • promieniowania pochodz膮cych z r贸偶nych 藕r贸de艂, tak偶e tego emitowanego przez sprz臋t elektroniczny.

Dieta bogata w antyoksydanty. Po co nam antyoksydanty?

Antyoksydanty s膮 niezb臋dne do neutralizowania wolnych rodnik贸w. Z powodu bombardowania naszych organizm贸w przez wolne rodniki niemal z ka偶dej strony tak istotne sta艂o si臋 stosowanie dzisiaj odpowiedniego jad艂ospisu. Kluczowa jest dieta bogata w antyoksydanty, czyli najpro艣ciej to ujmuj膮c w warzywa, owoce, kie艂ki i zielone p臋dy. Naturalne antyoksydanty to witamina C, witamina A i E i biofawonoidy.

Szczeg贸lnie dobrym 藕r贸d艂em antyoksydant贸w s膮:

  • bor贸wki,
  • czarne jagody,
  • owoce czarnego bzu,
  • orzechy w艂oskie, laskowe,
  • 偶urawina,
  • fasola,
  • kapusta czerwona,
  • broku艂,
  • rzodkiewki,
  • papryka,
  • owoce czarnej porzeczki,
  • kiwi,
  • brukselka,
  • kalafior,
  • szpinak,
  • sok z cytryny,
  • olej s艂onecznikowy,
  • migda艂y,
  • orzechy w艂oskie,
  • olej lniany,
  • kapusta,
  • mas艂o,
  • 偶贸艂tko jaj,
  • w膮tr贸bka,
  • natka pietruszki,
  • marchew.

Du偶o antyoksydant贸w znajdziemy w bioflawonoidach, niestety nieobecnych w produktach przetworzonych, dost臋pnych w sk艂adnikach surowych, naturalnego pochodzenia: warzywach, owocach i orzechach.

Zostaw komentarz

Mo偶esz u偶y膰 HTML tag贸w i atrybut贸w: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>