G艂贸wne menu

Domowe sposoby na PMS -tanie i skuteczne

Hormony potrafi膮 niesamowicie namiesza膰. S膮 nieprzewidywalne i bezkompromisowe. Nic dziwnego, 偶e wiele kobiet pod ich wp艂ywem tak dramatycznie si臋 zmienia. Szczeg贸lnym wyzwaniem dla ka偶dej z nas staje si臋 czas przed miesi膮czka, nawet nie sam okres (jak twierdz膮 m臋偶czy藕ni), ale te kilka dni zanim si臋 pojawi, kiedy czujemy si臋 nierzadko wzburzone, podminowane, w negatywny spos贸b na艂adowane. Szukamy dziury w ca艂ym, 艂atwo si臋 irytujemy, w艣ciekamy, p艂aczemy, trudno nam si臋 dogada膰, odnale藕膰 w sobie cierpliwo艣膰 i wiar臋 w to, 偶e b臋dzie dobrze. Zdarza si臋, 偶e wpadamy w tak zwan膮 czarn膮 dziur臋, z kt贸rej niezwykle trudno nam wyj艣膰. Mianowicie odczuwamy tak silne zm臋czenie i rozczarowanie zastan膮 rzeczywisto艣ci膮, 偶e bliskie jeste艣my podejmowaniu dramatycznych i emocjonalnych decyzji, kt贸rych p贸藕niej 偶a艂ujemy. Opr贸cz zmian natury psychicznej, emocjonalnej jest mn贸stwo objaw贸w pochodz膮cych z cia艂a. Trudno stwierdzi膰, kt贸re objawy PMS s膮 bardziej dotkliwe. Jedno jest pewne, wiele kobiet da艂oby sporo, by sobie z nimi poradzi膰.聽 Oto domowe sposoby na PMS.

PMS, zesp贸艂 napi臋cia przedmiesi膮czkowego to nie wymys艂, ale fakt

Zesp贸艂 napi臋cia przedmiesi膮czkowego to z angielskiego PMS. Tak okre艣la si臋 kr贸tki czas tu偶 przed menstruacj膮, kiedy szybko wzrasta ilo艣膰 progesteronu i spada ilo艣膰 estrogenu.聽 Towarzysz膮 temu przykre objawy takie, jak:

  • gorsze samopoczucie,
  • ni偶sza koncentracja,
  • l臋ki,
  • obni偶ony pop臋d seksualny,
  • b贸le krzy偶a, piersi, czasami brzucha,
  • nabrzmia艂e piersi wra偶liwe na dotyk,
  • okresowe zwi臋kszenie masy cia艂a,
  • k艂opoty ze snem,
  • zaparcia, wzd臋cia,
  • wzrost podatno艣ci na infekcje,
  • podatna na zmiany sk贸ra,
  • gromadzenie si臋 wody w organizmie, uczucie ci臋偶ko艣ci,
  • os艂abienie organizm.

Samo poznanie objaw贸w to za ma艂o, by wskaza膰 na domowe sposoby na PMS, warto pozna膰 przyczyny gorszego samopoczucia przed miesi膮czk膮.

Prawdziwe powody PMS

Zesp贸艂 napi臋cia miesi膮czkowego nie jest wywo艂any jedynie przez zmian臋 proporcji mi臋dzy estrogenem i progesteronem. Znaczenie maj膮 r贸wnie偶 inne hormony: kortyzol, adrenalina i insulina. Za PMS odpowiada g艂贸wnie:

  • wysoki poziom estrogenu w stosunku do progesteronu,
  • nieprawid艂owa odpowied藕 neuroprzeka藕nika wyst臋puj膮cego w m贸zgu,
  • zak艂贸cony metabolizm sodu prowadz膮cy do gromadzenia si臋 wody w organizmie,
  • stres prowadz膮cy do zwi臋kszenia ilo艣ci kortyzolu,
  • niedobory 偶ywieniowe,
  • nieprawid艂owy metabolizm w臋glowodan贸w.

Niestety dzisiaj leczenie PMS opiera si臋 g艂贸wnie na minimalizowaniu objaw贸w. Rzadko dociera si臋 do prawdziwych przyczyn problem贸w.

domowe sposoby na PMS

Domowe sposoby na PMS

Naj艂atwiejszy spos贸b na PMS, kt贸ry nic nie kosztuje i jest zawsze skuteczny, to odpuszczenie sobie. Pos艂uchanie swojego cia艂a, ws艂uchanie si臋 we w艂asne emocje i danie sobie spokoju. Odwo艂anie wa偶nych spotka艅, zminimalizowanie obowi膮zk贸w, nastawienie si臋 na regeneracj臋.

Niestety w praktyce rzadko jest to mo偶liwe. O ile mo偶emy nieco zmniejszy膰 aktywno艣膰 tu przed miesi膮czk膮, to ma艂o kt贸ra kobieta mo偶e zaszy膰 si臋 w domu i w ciszy oczekiwa膰 na menstruacj臋. Z drugiej strony te偶, przyznajmy szczerze, pewnie wi臋kszo艣膰 z nas tego by nie chcia艂o.

Rada jest zatem bez sensu?

Niekoniecznie.

Szczeg贸lnie przed miesi膮czk膮 warto by膰 dla siebie wyrozumia艂膮 i znale藕膰 dobre sposoby na relaks. W tym okresie nie wolno ignorowa膰 negatywnego wp艂ywu stresu, poniewa偶 pod jego wp艂ywem PMS pog艂臋bia si臋.

Sprawdza si臋 pozytywne my艣lenie, chocia偶by w groteskowej dla niekt贸rych formie „przem贸wie艅 przed lustrem”. M贸w sobie:聽 „jestem 艣wietna, dam rad臋, b臋dzie dobrze”, nawet je艣li w tych dniach w to nie wierzysz…To naprawd臋 ma sens!

Zesp贸艂 napi臋cia przedmiesi膮czkowego nie lubi si臋 z aktywno艣ci膮 fizyczn膮. Dowiedziono, 偶e osoby systematycznie ruszaj膮ce si臋 (20-30 minut ka偶dego dnia), lubi膮ce sporty rzadziej cierpi膮 z powodu gorszego samopoczucia przed miesi膮czk膮. Ulubiona aktywno艣膰 chocia偶by w formie spacer贸w, ta艅ca, czy p艂ywania pozwala unikn膮膰 gorszej kondycji w niekt贸rych dniach cyklu miesi膮czkowego. Dlaczego to tak wa偶ne?

Aktywno艣膰 fizyczna poprawia kr膮偶enie, korzystnie wp艂ywa na wygl膮d i samopoczucie, zmniejsza stres, pozwala si臋 zrelaksowa膰, odpr臋偶y膰 cia艂o, dzi臋ki endorfinom, kt贸re powstaj膮 w trakcie jej trwania mo偶na uzyska膰 efekt pozytywnego „na艂adowania”.

Inne domowe sposoby na PMS? Ulg臋 mog膮 przynie艣膰 r贸wnie偶 zio艂a. Sprawdzi si臋 herbatka z melisy, kt贸ra ukoi nerwy. Poleca si臋 w te dni napar z mniszka lekarskiego, kt贸ry oczy艣ci i usunie nadmiar zgromadzonej wody i napar z witeksu czczonego, kt贸ry mo偶e korzystnie wp艂yn膮膰 na gospodark臋 hormonaln膮. Warto zwr贸ci膰 uwag臋 tak偶e na niepokalanek pospolity, zmniejszaj膮cy b贸l i obrz臋k piersi, niekt贸rzy eksperci polecaj膮 艂opian, kt贸ry mo偶e poprawi膰 metabolizowanie hormon贸w. Dziurawiec z kolei 艂agodzi objawy depresji i z艂y nastr贸j, w艂膮czenie suplementacji chromem natomiast pomaga ustabilizowa膰 poziom cukru i insuliny we krwi.

By zmniejszy膰 objawy PMS, warto znale藕膰 w sobie wystarczaj膮co si艂y, 偶eby przyjrze膰 si臋 codziennemu jad艂ospisowi. To, co jemy ma ogromny wp艂yw na nasze samopoczucie. Tu偶 przed miesi膮czk膮 nie pomo偶e nadmiar alkoholu, kawy i s艂odyczy.

Warto te偶 ograniczy膰 ilo艣膰 soli (zw艂aszcza na tydzie艅 przed menstruacj膮). Sk艂adnik ten prowadzi do gromadzenia wody w organizmie i odpowiada za uczucie ci臋偶ko艣ci oraz wzd臋cia.

Mo偶esz zapyta膰, dlaczego nie s膮 wskazane s艂odycze, kt贸re b艂yskawicznie poprawiaj膮 nastr贸j? Niestety dlatego, 偶e dzia艂aj膮 w ten spos贸b tylko przez chwil臋. Podnosz膮 poziom cukru we krwi, nast臋pnie ta warto艣膰 szybko spada, co prowadzi do rozdra偶nienia i zm臋czenia.

Co zatem je艣膰? Lekkie posi艂ki, ale pe艂nowarto艣ciowe, pi臋膰 razy dziennie. Najlepsze s膮 dania bogate w b艂onnik, kt贸re pozwalaj膮 odprowadza膰 nadmiar estrogenu z organizmu. Wybieraj warzywa, pe艂noziarniste pieczywo, warzywa str膮czkowe.

Pami臋taj o wystarczaj膮cej ilo艣ci wody w codziennej diecie, kt贸ra korzystnie wp艂ywa na gospodark臋 wodn膮. Optymalna ilo艣膰 to osiem szklanek ka偶dego dnia.

Pomocna mo偶e by膰 r贸wnie偶 suplementacja:

  • przyjmuj 1200 mg wapnia przed snem – sk艂adnik ten korzystnie wp艂ywa na nastr贸j, chroni przed b贸lem g艂owy, redukuje skurcze mi臋艣ni, pomaga w dobrej nocnej regeneracji,
  • przyjmuj ka偶dego dnia 800 mg magnezu – sk艂adnik ten dzia艂a razem z wapniem i pozwala kontrolowa膰 aktywno艣膰 mi臋艣ni. Jego niedob贸r cz臋sto odpowiada za zesp贸艂 napi臋cia przedmiesi膮czkowego.
  • przyjmuj od 50 do 100 mg witaminy B6, kt贸ra zmniejsza rozdra偶nienie i depresj臋. Dodatkowo zwi臋ksza poda偶 serotoniny i koi nerwy.

Warto przyjmowa膰 te偶 ka偶dego dnia olej z wiesio艂ka lub olej lniany, kt贸ry jest cennym 藕r贸d艂em kwas贸w t艂uszczowych, zmniejszaj膮cych tkliwo艣膰 piersi, wzd臋cia i dra偶liwo艣膰. Odpowiednia ilo艣膰 kwas贸w t艂uszczowych pozwala zachowa膰 dobre samopoczucie.

Powy偶sze zestawienie potwierdza, 偶e domowe sposoby na PMS mog膮 by膰 skuteczniejsze ni偶 dora藕nie 艂ykane tabletki na b贸le r贸偶nego typu. Pozwalaj膮 znale藕膰 przyczyn臋 problemu, co jest najskuteczniejszym sposobem radzenia sobie z problemem.

    5 komentarzy

  • Ciekawie by艂o przeczyta膰 o przyczynach PMS – w sumie nigdy si臋 nad tym nie zastanawia艂am. Nast臋pnym razem ch臋tnie wypr贸buj臋 domowe sposoby. Z mojego do艣wiadczenia wynika te偶, 偶e silne PMSy to mog膮 by膰 po prostu 藕le dobrane tabletki antykoncepcyjne. Wa偶ne, 偶eby stara膰 si臋 poprawi膰 sw贸j nastr贸j, przecie偶 wcale nie musi by膰 nam wtedy 藕le!

  • Bardzo przydatny post, Cz臋艣膰 z tych objaw贸w kiedy艣 mia艂am, ale po ci膮偶y wszystko zmieni艂o sie na lepsze i wszelkie objawy PMS ust膮pi艂y.

  • mnnchvvchc@wp.pl' Jakub

    „Hormony potrafi膮 niesamowicie namierza膰.”

    Namierzac… Faktycznie straszne te hormony ze az manierzac potrafia 馃檪

  • Dziekuj臋 ci za ten wpis, bardzo przydatny!!!! Mam bajzel w hormonach i PMS niestety daje mi si臋 we znaki 馃檨

Zostaw komentarz

Mo偶esz u偶y膰 HTML tag贸w i atrybut贸w: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>