G艂贸wne menu

Jak podnie艣膰 poziom progesteronu naturalnie?

Problem dotyczy miliona kobiet na ca艂ym 艣wiecie. Objawia si臋 na wiele sposob贸w – pogorszeniem samopoczucia w drugim fazie cyklu (po jajeczkowaniu), senno艣ci膮, niepokojem, zwi臋kszonym apetytem, pogorszeniem wygl膮du sk贸ry, k艂opotami z tr膮dzikiem, nieregularnymi cyklami, nieprawid艂owo艣ciami w pracy tarczycy. Niekt贸re z tych objaw贸w okre艣lana jest jako PMS, zesp贸艂 napi臋cia przedmiesi膮czkowego.

Okazuje si臋 jednak, 偶e mo偶na z wszystkimi wspomnianymi objawami walczy膰 i to skutecznie. Rozwi膮zaniem jest zadbanie o optymalny poziom progesteronu, hormonu dominuj膮cego w drugiej fazie cyklu. Jak poprawi膰 jego ilo艣膰 naturalnie?

Progesteron – rola w cyklu miesi膮czkowym

Progesteron to hormon p艂ciowy 偶e艅ski, wytwarzany przez jajniki i nadnercza. Jest bardzo istotny dla kobiet, dla prawid艂owego przebiegu cyklu miesi膮czkowego – ma ogromny wp艂yw na utrzymanie ci膮偶y i rozw贸j p艂odu.

Nieprawid艂owa ilo艣膰 progesteronu ma niekorzystnie oddzia艂uje na samopoczucie, wygl膮d kobiety, a tak偶e zmniejsza szans臋 na utrzymanie ci膮偶y. Poziom hormonu mo偶na zbada膰 podczas badania krwi.

jak podnie艣膰 poziom progesteronu

Co w sytuacji, kiedy dochodzi do niedoboru progesteronu? Nie musisz przyjmowa膰 syntetycznych hormon贸w, czasami udaje si臋 zadzia艂a膰 naturalnie!

Unikaj 偶ywno艣ci podnosz膮cej poziom estrogenu

Je艣li chcesz zadba膰 o r贸wnowag臋 hormonaln膮, zwr贸膰 uwag臋 na to, co jesz. Przede wszystkim zapomnij o posi艂kach i sk艂adnikach od偶ywczych, kt贸re podnosz膮 poziom estrogenu.

Istnieje teoria, 偶e wsp贸艂czesna 偶ywno艣膰 jest tak ska偶ona, 偶e negatywnie wp艂ywa na zdrowie. Dostarcza za po艣rednictwem wielu produkt贸w syntetycznych estrogen贸w, kt贸re doprowadzaj膮 do prawdziwego ba艂aganu w naszym uk艂adzie immunologicznym.

Dla zwi臋kszenia poziomu progesteronu nale偶y unika膰 sk艂adnik贸w, kt贸re dostarczaj膮 estrogen贸w – produkt贸w sojowych, dyni, sza艂wii. Problemem mog膮 by膰 warzywa i owoce pryskane pestycydami oraz mi臋so ryb i zwierz膮t z hormonami.

Zio艂a zwi臋kszaj膮ce poziom estrogenu

Je艣li cierpimy na niedobory progesteronu, warto zwr贸ci膰 uwag臋 na stosowane zio艂a, zw艂aszcza te podnosz膮ce poziom estrogenu – chmiel, lawend臋, lukrecj臋, koniczyn臋 czerwon膮, Saw Palmetto, olejek z drzewa herbacianego – wszystkie szczeg贸lnie stosowane „na bogato” mog膮 prowadzi膰 do prawdziwej dysharmonii.

Nadmiar stresu

Na uk艂ad hormonalny wp艂yw ma r贸wnie偶 stres. Niestety gdy prze偶ywamy ci臋偶kie chwile, organizm, nie nad膮偶a z wytwarzaniem kortyzolu, dlatego przekszta艂ca progesteron w hormon stresu, co powoduje deficyt progesteronu.

Nie zapomnij o cynku

Nieprawid艂owa praca uk艂adu hormonalnego cz臋sto jest wynikiem niedobor贸w, na przyk艂ad cynku. Dlatego tak istotne jest, by pami臋ta膰 o tym sk艂adniku.

Obecno艣膰 cynku jest niezb臋dna, by przysadka mog艂a uwolni膰 hormon folikulotropowy, kt贸ry umo偶liwia owulacj臋 i ma wa偶ny wp艂yw na wydzielanie estrogen贸w i progesteronu.

Gdzie znajdziemy cynk? Warto w艂膮czy膰 do menu – ciel臋cin臋, skorupiaki, gorzk膮 czekolad臋, kie艂ki ciecierzycy, dyni, pszenicy.

Zwi臋ksz poziom witaminy B6 i witaminy C

Witamina B6 jest potrzebna do produkcji progesteronu. Niedostateczna ilo艣膰 tego sk艂adnika mo偶e mie膰 negatywny wp艂yw na proces powstawania hormonu, oddzia艂uje ponadto na rozbicie estrogenu – je艣li jej zabraknie, poziom estrogen贸w za bardzo wzro艣nie, co przyczyni si臋 do nier贸wnowagi hormonalnej.

Po co witamina C? Poniewa偶 to silny antyoksydant, substancja chroni膮ca kom贸rki przed rozpadem i uszkodzeniem.聽 Jest co艣 jeszcze, badania pokaza艂y, 偶e przyjmowanie 750 mg witaminy C codziennie przez sze艣膰 miesi臋cy mo偶e znacznie zwi臋kszy膰 produkcj臋 progesteronu i korzystnie wp艂yn膮膰 na prac臋 uk艂adu hormonalnego.

Nie zapomnij w艂膮czy膰 do diety dobrych produkt贸w – orzech贸w, owoc贸w morza, banan贸w, szpinaku, fasoli, sezonowych owoc贸w.

Magnez zwi臋ksza poziom progesteronu

Je艣li cierpisz na brak progesteronu, dobrze na prac臋 uk艂adu hormonalnego wp艂ynie magnez. Si臋gnij po dobre 藕r贸d艂a tego sk艂adnika – czarn膮 fasol臋, szpinak, ca艂e ziarna zb贸偶, nasiona dyni, orzechy.

Zostaw komentarz

Mo偶esz u偶y膰 HTML tag贸w i atrybut贸w: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>