G艂贸wne menu

Jak schudn膮膰 z brzucha? Same 膰wiczenia nie wystarcz膮

P艂aski brzuch to marzenie wielu kobiet. Nic dziwnego, skoro ma bezpo艣redni wp艂yw na wygl膮d talii, a ta uwa偶ana jest za niezwykle istotn膮, je艣li chodzi o ca艂膮 sylwetk臋. Niestety to w艂a艣nie w okolicy brzucha cz臋sto tyjemy, czego konsekwencj膮 jest spora oponka, oporna na diet臋 i 膰wiczenia. Jak schudn膮膰 z brzucha? Co robi膰, 偶eby r贸wnie偶 po 30stce cieszy膰 si臋 pi臋knie zarysowanym brzuchem? Oto kilka rad, kt贸re warto wzi膮膰 pod uwag臋.

T艂uszcz w talii – nie tylko problem estetyczny

Nadmiar t艂uszczu w talii nie wygl膮da dobrze, zw艂aszcza je艣li zak艂adamy nieodpowiedni膮 odzie偶 – niskie spodnie (biodr贸wki), bardzo obcis艂e bluzki, kt贸re jak na d艂oni pokazuj膮 okolic臋 brzucha. Dodatkowe kilogramy w tym miejscu to nie tylko kwestia estetyczna, ale r贸wnie偶 zdrowotna. Nadmiar t艂uszczu w okolicy brzucha prowadzi do wyst膮pienia zespo艂u metabolicznego, kt贸ry stanowi bezpo艣rednie ryzyko dla 偶ycia. Jego konsekwencj膮 s膮 problemy sercowo-naczyniowe, cukrzyca typu 2, itd.

jak schudn膮膰 z brzucha

Dlaczego tyjesz w brzuchu?

Teoretycznie nadmiar tkanki t艂uszczowej w brzuchu jest charakterystyczny dla m臋偶czyzn, nie dla kobiet. Ewolucyjnie jeste艣my przystosowane przede wszystkim do gromadzenia nadmiaru kalorii w okolicy bioder.

Gdy tyjemy w brzuchu, przyczyna mo偶e le偶e膰 w hormonach stresu – kortyzolu oraz substancjach zapalnych – cytokinach, kt贸re maj膮 bezpo艣redni wp艂yw na produkcj臋 w organizmie insuliny.聽 Rozwi膮zanie jest pozornie proste, cho膰 wymaga systematyczno艣ci i zmiany przyzwyczaje艅.

Jak schudn膮膰 z brzucha? Zapanuj nad stresem

Stres jest nieod艂膮cznym towarzyszem 偶ycia. Nie da si臋 go pozby膰 w 100%. Mo偶na jednak nad nim zapanowa膰. I to w艂a艣nie powinien by膰 Tw贸j cel, by nauczy膰 si臋 kontroli nad stresem. Niestety nie jest takie proste, o czym 艣wiadcz膮 zatrwa偶aj膮ce statystyki dotycz膮ce liczby chor贸b uwarunkowanych stresem.

Ka偶dy musi znale藕膰 sw贸j spos贸b na stres. Dla jednego b臋dzie to aktywno艣膰 na 艣wie偶ym powietrzu, dla innego czytanie ksi膮偶ek lub praca w ogrodzie, najwa偶niejsze by unikn膮膰 problemu z zajadaniem stres贸w, kt贸ry nie s艂u偶y sylwetce. Opr贸cz czasu na relaks, istotna jest r贸wnie偶 wystarczaj膮ca ilo艣膰 snu, minimum 7 godzin na dob臋.

Jak schudn膮膰 z brzucha? 膯wiczenia aerobowe

B艂膮d wielu kobiet, kt贸re zaczynaj膮 prac臋 nad wygl膮dem brzucha?

Skupienie si臋 na wykonywania 膰wicze艅 wzmacniaj膮cych mi臋艣nie brzucha, typowe staje si臋 my艣lenie z kategorii – troch臋 sobie pofolguj臋 z jedzeniem, ale potem zrobi臋 seri臋 brzuszk贸w i b臋dzie wszystko w porz膮dku. Niestety – tak to nie dzia艂a.

Nawet systematyczne 膰wiczenie mi臋艣ni brzucha na niewiele si臋 zda, je艣li nie odt艂u艣cimy okolic talii. W tym celu niezb臋dne s膮 膰wiczenia aerobowe – bieganie, jazda na rowerze i p艂ywanie i to wykonywane systematycznie przez wiele tygodni. Chodzi o to, by zwi臋kszy膰 swoj膮 aktywno艣膰, wi臋cej chodzi膰, cz臋艣ciej si臋 porusza膰, aktywizowa膰 swoje cia艂o do ruchu. Nie to chcia艂a艣 przeczyta膰?

Niestety to jedyny skuteczny spos贸b, zapewniaj膮cy d艂ugotrwa艂e efekty.

Jak schudn膮膰 z brzucha? Jedz warzywa i owoce

Niestety to nie wszystko. Sama aktywno艣膰 nie wystarczy.

Je艣li nie zmienisz swoich przyzwyczaje艅 偶ywieniowych, problem z nadmiarem tkanki t艂uszczowej szybko powr贸ci.

Jedyna prawdziwa odpowied藕 na pytanie, co wcale nie znaczy, 偶e przyjemna, jak schudn膮膰 z brzucha to – przyjrze膰 si臋 swojemu codziennemu menu i wprowadzi膰 chocia偶 minimalny wysi艂ek fizyczny na co dzie艅. Konieczne jest to i to聽 – zbilansowana dieta i aktywno艣膰, a prawd臋 m贸wi膮c du偶o wa偶niejszy聽 jest jad艂ospis.

Eksperci nie kryj膮, 偶e rola, jak膮 przypisujemy treningom jest zbyt du偶a. Tak naprawd臋 to dieta powinna by膰 punktem wyj艣ciowym, a dok艂adnie taki spos贸b od偶ywiania, kt贸ry b臋dzie s艂u偶y艂 detoksykacji organizmu. Nasz jad艂ospis powinien obfitowa膰 przede wszystkim w warzywa (w mniejszym stopniu w owoce), kt贸re przyspieszaj膮 metabolizm i pozwalaj膮 na bie偶膮co pozbywa膰 si臋 z艂og贸w szkodliwych produkt贸w przemiany materii.

Warto zwr贸ci膰 uwag臋 przede na nast臋puj膮ce warzywa i owoce, kt贸re wspieraj膮 walk臋 o p艂aski brzuch:

  • ananas,
  • imbir,
  • szpinak,
  • cytryna,
  • karczochy,
  • awokado,
  • soczewica,
  • og贸rki,
  • pomidory,
  • bak艂a偶an.

Jak schudn膮膰 z brzucha? Si臋gaj po t艂uszcze wielonasycone

T艂uszcze nasycone to jeden z powa偶niejszych wrog贸w p艂askiego brzucha. Badania przeprowadzone przez szwedzkich naukowc贸w udowodni艂y, 偶e osoby stosuj膮ce diet臋 bogat膮 w t艂uszcze wielonasycone zyskiwa艂y wi臋cej masy mi臋艣niowej i zdecydowanie mniej t艂uszczy ni偶 osoby spo偶ywaj膮ce przede wszystkim t艂uszcze nasycone.

Zwi臋kszenie ilo艣ci wielonasyconych t艂uszczy w diecie ma korzystny wp艂yw na sylwetk臋 – warto zatem si臋ga膰 po orzechy, nasiona i ryby, by zgubi膰 nadmiar t艂uszczu z okolicy brzucha.

Jak schudn膮膰 z brzucha? Pami臋taj o bia艂ku

Bia艂ko to niezb臋dny sk艂adnik, pozwalaj膮cy na utrat臋 t艂uszczu z brzucha. Badania wykaza艂y, 偶e im wi臋cej dobrej jako艣ci bia艂ka jemy, tym mamy mniejszy problem z t艂uszczem w okolicy brzucha.

Dlaczego to tak istotne, by bia艂ko stanowi艂o bogat膮 cz臋艣膰 naszych posi艂k贸w?

Z wiekiem nasze organizmy ze wzgl臋du na spadek wra偶liwo艣ci, zaczynaj膮 produkowa膰 wi臋cej insuliny. Dzieje si臋 tak dlatego, poniewa偶聽 kom贸rki mi臋艣niowe i t艂uszczowe nie reaguj膮 prawid艂owo na insulin臋. To ma konkretne konsekwencje. Wi臋ksza ilo艣膰 insuliny nie sprzyja sylwetce, prowadzi bowiem do odk艂adania t艂uszczu, zw艂aszcza w okolicy brzucha.

Jak膮 rol臋 w tym procesie odgrywa bia艂ko?

Okazuje si臋, 偶e dzi臋ki niemu mo偶na ochroni膰 si臋 przed insulinooporno艣ci膮.

Przeprowadzono badanie, w kt贸rym podzielono kobiety na dwie grupy. Jedna spo偶ywa艂a posi艂ki sk艂adaj膮ce si臋 z 30% bia艂ka, 40% w臋glowodan贸w i 30% t艂uszczy. Druga natomiast jad艂a 55% w臋glowodan贸w, 16% bia艂ka i 26% t艂uszczu. Pierwsza grupa schud艂a znacznie wi臋cej z okolicy brzucha ni偶 druga.

Poza tym dieta bogata w bia艂ka pozwala zmniejszy膰 艂aknienie o 60%, przyspieszy膰 metabolizm nawet o 100 kcal dziennie i pomaga, sama w sobie, je艣膰 mniej o 441 kalorii dziennie.

Codziennie zatem jedz: jaja, ryby, owoce morza, ro艣liny str膮czkowe, orzechy, mi臋so.

Jak schudn膮膰 z brzucha? Unikaj cukru

Niezawodny spos贸b, 偶eby schudn膮膰 z brzucha?

Maksymalne ograniczenie rafinowanego cukru z diety. Badania pokazuj膮, ze cukier, kt贸ry jest niemal wsz臋dzie i bardzo szybko si臋 od niego uzale偶niamy, ma bardzo negatywny wp艂yw na zdrowie metaboliczne.

Jedz膮c spore ilo艣ci cukru, obarczamy w膮trob臋, kt贸ra nie jest w stanie metabolizowa膰 cukru, zamienia go w t艂uszcz, kt贸ry odk艂ada si臋 najcz臋艣ciej w艂a艣nie w okolicy brzucha.

Szczeg贸lnie gro藕ne pod tym wzgl臋dem s膮 s艂odzone napoje, kt贸re nie s膮 tak samo rejestrowane przez m贸zg jak „sta艂e s艂odycze”, w konsekwencji w艂a艣nie za ich po艣rednictwem dostarczamy zdecydowanie wi臋cej cukru.

Niestety trudno 偶y膰 bez s艂odyczy…Dlatego warto zast膮pi膰 je zdrowymi s艂odyczami, kt贸re daj膮 wiele kulinarnych przyjemno艣ci, a jednocze艣nie s膮 zdrowe.

    7 komentarzy

  • Wpis stworzony wprost dla mnie. W艂a艣nie dla mnie najgorszy jest brzuch, ale wiem, 偶e to przez stres g艂贸wnie. Przegrywam z nim walki dosy膰 cz臋sto… Z wymienionej listy spo偶ywam jedynie cytryn臋, no i w艂a艣ciwie tylko j膮 lubi臋 z wymienionych, og贸rki te偶, ale ich nie mog臋 je艣膰 du偶o, bo dostaj臋 uczulenia.

  • O dzi臋ki Ci za poradnik! Jeszcze trzeba t膮 motywacj臋 w sobie obudzi膰. Ja wszystko robi臋 ma艂ymi kroczkami. Teraz np. nie jem s艂odyczy, a nast臋pnie pewnie zaczn臋 膰wiczy膰 馃檪

  • Fajny post. Ja od zawsze narzekam na sw贸j brzuch. Kilka lat temu zacz臋艂am wi臋cej o tym czyta膰 – mniej wi臋cej dowiedzia艂am si臋 tego co tutaj napisa艂a艣. Zapisa艂am si臋 na si艂owni臋 – wzi臋艂am karnet, co mnie motywowa艂o, do tego warzywa i bia艂ko, sta艂e pory posi艂k贸w. Nie widzia艂am wtedy efekt贸w, ale dzi艣 widz臋 po zdj臋ciach: 艣wietnie wygl膮da艂am! 2 lata temu znowu zacz臋艂am si臋 motywowa膰 do spalenia brzuszka… czasu na sport jednak nie by艂o, ale jak si臋 okaza艂o 70% na spalanie daje sama dieta. Grejpfruty i kiwi – wtedy opiera艂am diet臋 odpowiedni na tych owocach. Te偶 by艂a poprawa. Potem ci膮偶a, teraz druga… za jaki艣 czas znowu zaczn臋 spala膰 brzuszek 馃檪 Mam nadziej臋, 偶e si臋 uda, bo genetyka i wiek te偶 robi膮 swoje… Pozdrawiam

  • Tylko z nadmiarem bia艂ka w organizmie powinny uwa偶a osoby z k艂opotami z nerkami. Na takim schemacie bazowa艂a dieta Dukana (oczywi艣cie w pewnych fazach by艂a to nawet 100% diety) i osobi艣cie znam kilka os贸b, kt贸re t膮 diet膮 przyp艂aci艂o zdrowiem.
    Co do 膰wicze艅 to sama o nich pisa艂am na blogu. Najpierw nale偶y spali膰 tkank臋 t艂uszczow膮 a dopiero p贸藕niej zabra膰 si臋 za rze藕bienie absu. Jest jeszcze jeden problem. Robi膮c brzuszki nadwyr臋偶amy kr臋gos艂up, kt贸ry ma nam starczy膰 na ca艂e 偶ycie. Jak b臋dziemy bez sensu robi膰 takie 膰wiczenia, to na staro艣膰 b臋dziemy mieli k艂opoty.

  • Bardzo przydatne porady! Nie jest 艂atwo schudn膮膰 z brzucha, zw艂aszcza, je艣li ma si臋 tendencj臋 do odk艂adania t艂uszczu zw艂aszcza w tym miejscu. Warto pami臋ta膰 o zdrowych zasadach od偶ywiania, a je艣li nie udaje si臋 samemu straci膰 z brzucha, zasi臋gn膮膰 porady dietetyka lub trenera osobistego.

  • U mnie najlepszym sposobem na uj臋drnienie brzucha by艂a… ci膮偶a 馃槈 Nie mam poj臋cia na jakiej zasadzie, chyba na takiej, 偶e u mnie zawsze wszystko na odwr贸t, po ci膮偶y mam idealny, p艂aski i j臋drny brzuch, podczas gdy wcze艣niej zawsze troch臋 odstawa艂 馃槈

Zostaw komentarz

Mo偶esz u偶y膰 HTML tag贸w i atrybut贸w: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>