G艂贸wne menu

Jak walczy膰 z ochot膮 na s艂odycze po posi艂ku?

Wiele kobiet narzeka na przykre skutki pewnego przyzwyczajenia. Tu偶 po posi艂ku, gdy odczuwaj膮 syto艣膰, maj膮 przeogromn膮, trudn膮 do zag艂uszenia ochot臋 na s艂odycze. Skutek jest taki, 偶e zamiast spokojnie przej艣膰 do obowi膮zk贸w, jedz膮. Jest im trudniej kontrolowa膰 swoj膮 diet臋 i wygl膮d.

ochota na s艂odkie

Ochota na s艂odkie…

Niekt贸re osoby nie czuj膮 si臋 wystarczaj膮co dobrze, je艣li nie zako艅cz膮 posi艂ku na s艂odko. By wyeliminowa膰 ten przykry nawyk ze swojego 偶ycia, warto zrozumie膰 mechanizm, kt贸ry go wywo艂uje.

Dlaczego masz ochot臋 na s艂odycze po posi艂ku?

Dla wielu os贸b jedzenie s艂odyczy nie jest podyktowane realn膮 ochot膮 na cukier, ale wynika z nawyku.

Opr贸cz przyzwyczajenia kluczowe jest r贸wnie偶 to, co jemy w trakcie dnia. Za ochot臋 na s艂odycze odpowiadaj膮 posi艂ki bogate w w臋glowodany. Gdy posi艂ek sk艂ada si臋 tylko z rafinowanych produkt贸w skrobiowych, kt贸re s膮 szybko trawione, dochodzi do sytuacji, kiedy poziom cukru podlega ci膮g艂ym wahaniom. Szybko po jedzeniu odnotowujemy spadek ilo艣ci cukru i organizm w naturalny spos贸b d膮偶y do jego uzupe艂nienia – skutek jest taki, 偶e znowu jesz.

Znaczenie ma r贸wnie偶 efekt, jaki wywo艂uje s艂odka przek膮ska. W szybki i prosty spos贸b podnosi poziom serotoniny, kt贸ra poprawia nastr贸j, co dzia艂a uzale偶niaj膮co. Jemy, bo czujemy si臋 lepiej, dlatego powtarzamy te zachowania dla uzyskania takich efekt贸w.

Ochota na s艂odkie, silna i trudna w opanowaniu, jest typowa tak偶e dla os贸b, kt贸re nagle zdecydowa艂y sobie odm贸wi膰 wszystkich s艂odyczy.

Jak walczy膰 z ochot膮 na s艂odkie?

Jak walczy膰 z ochot膮 na s艂odkie? Przede wszystkim zadbaj, by podczas posi艂ku dostarczy膰 sobie „zdrowej s艂odyczy”, na przyk艂ad dodaj膮c plastry pomara艅czy do sa艂atki, wsypuj膮c kilka ziaren 偶urawiny, si臋gaj膮c po ulubiony sok bez dodatku cukru czy s艂odzik贸w. Posi艂ki powinny by膰 dobrze zbilansowane, powinny bazowa膰 na sk艂adnikach o niskim indeksie glikemicznym, wszystko po to, by zachowa膰 optymalny poziom cukru we krwi. W Twojej diecie nie powinno zabrakn膮膰 br膮zowego, dzikiego ry偶u, kaszy jaglanej, s艂odkich ziemniak贸w, warzyw, ro艣lin str膮czkowych. Si臋gaj po jajka, jogurt grecki, dr贸b, chude ryby,

Sprawdza si臋 r贸wnie偶 umycie z臋b贸w. Mi臋towy smak w ustach skutecznie zmniejsza ochot臋 na s艂odycze

Najprostszy spos贸b to odsuni臋cie zaspokojenia pragnienia w czasie i sprawdzenie, czy nie minie. Zamiast si臋ga膰 do lod贸wki czy szafki w dobrze znane miejsce, id藕 na spacer, pobaw si臋 z dzieckiem, zr贸b co艣, co zajmie Twoje my艣li. Niech ta aktywno艣膰 b臋dzie maksymalnie anga偶uj膮ca przez co najmniej 30 minut.

Przygotuj sobie zdrowy deser – na przyk艂ad pieczone jab艂ko z suszonymi wi艣niami, domowy budy艅 jaglany, ry偶owy lub przygotuj w domu kompot.

Jest co艣 jeszcze – zjedz co艣 s艂odkiego w porze 艣niadaniowej. Badania wykaza艂y, 偶e w ten spos贸b mo偶na unikn膮膰 ochoty na s艂odkie w p贸藕niejszej porze dnia.

    9 komentarzy

  • kasiawl@wp.pl' Nati

    niestety znam ten problem az za bardzo….to dzia艂a jak na艂贸g!

  • w3105@poczta.fm' Wioleta

    sk膮d ja to nam…. uwielbiam”dopcha膰” si臋 czym艣 s艂odkim, wiem troch臋 drastycznie ale tak przecie偶 jest, ja musz臋 co艣 s艂odkiego po obiedzie, si艂a wy偶sza,
    ale zauwa偶y艂am gdy zjem co艣 s艂odkiego po 艣niadaniu to ju偶 do ko艅ca dnia mnie kusi….ehh s艂odkie grzeszki

  • kiedy mam ochot臋 na ma艂e-co-nieco po posi艂ku to po prostu po to si臋gam. bez wyrzut贸w sumienia. podejrzewam, 偶e gdybym ka偶dorazowo katowa艂a si臋 my艣l膮, 偶e oto zjad艂am co艣 s艂odkiego i to po g艂贸wnym posi艂ku, to jak nic wszystko posz艂oby mi w boczki.

  • kasiawl@wp.pl' Anula

    znam ten problem a偶 za bardzo

  • kasiawl@wp.pl' Ilona

    nie jem s艂odyczy od kilkunastu lat. rzuci艂am je, kiedy by艂am nieszcz臋艣liwym, nastoletnim, przyci臋偶kawym i pryszczatym paszczurem z wahaniami nastroju i fatalnymi nawykami 偶ywieniowymi. niestety, ograniczanie rzadko kiedy dzia艂a. cukier uzale偶nia jak narkotyk i prawie por贸wnywalnie szkodzi. w moim domu rodzinnym zosta艂y dwie osoby uzale偶nione – 偶al na nie patrze膰. oty艂o艣膰, ogromne braki w uz臋bieniu, i na zmian臋 wieczna depresja lub wieczna agresja. szcz臋艣liwi s膮, kiedy jedz膮 jakie艣 s艂odkie 艣wi艅stwa. codziennie jadam owoce, raz w tygodniu jak膮艣 kasz臋 czy makaron, ale opr贸cz tego – jak najmniej w臋glowodan贸w. zw艂aszcza bia艂ego cukru i 偶ywno艣ci przetworzonej. nie m贸wcie, 偶e to tylko „co艣 s艂odkiego”. „troch臋 przyjemno艣ci”. je艣li to wasza a偶 tak wielka przyjemno艣膰, to wsp贸艂czuj臋. po roku „detoksu” przestaje kusi膰. po wi臋kszej ilo艣ci czasu – kiedy si臋 pr贸buje, to ju偶 nie smakuje. i nie ma „napad贸w” ani nawet ochoty. da si臋, tylko trzeba przesta膰 sobie pob艂a偶a膰, a zada膰 pytanie: wol臋 t臋 chwil臋 jedzenia s艂odyczy, czy rewelacyjn膮 figur臋, zdrow膮 sk贸r臋 i z臋by?

  • kasiawl@wp.pl' Monika

    Po, przed, w trakcie… zawsze!

  • kasiawl@wp.pl' Aleksandra

    Lepiej „nie walczy膰” a „oswoi膰”. Kiedy kategorycznie sobie czego艣 odmawiamy to bardziej nas do tego ci膮gnie i mo偶na przegi膮膰 Czasami mo偶na si臋 skusi膰

  • kasiawl@wp.pl' Olka

    a dlaczego mam sobie odmawia膰 ? czekolada mleczna to moja ulubiona s艂odycz 馃檪 bez niej to jak dzie艅 bez u艣miechu 馃檪 mo偶na sobie pozwoli膰 ale z umiarem przecie偶 wszystko jest dla ludzi

Zostaw komentarz

Mo偶esz u偶y膰 HTML tag贸w i atrybut贸w: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>