Główne menu

Mo┼╝esz robi─ç TO lepiej

M├│wi─ů – ┼Ťpij co najmniej 7 godzin. Zalecaj─ů jedz 5 posi┼ék├│w dziennie. Nie si─Ögaj po przetworzone dania, gotuj i piecz sama, a zanim to zrobisz, si─Ögaj po produkty najwy┼╝szej jako┼Ťci, ze sprawdzonych ┼║r├│de┼é. B─Ödziesz wiedzie─ç, co l─ůduje na Twoim talerzu. Codziennie ─çwicz, miej czas na samorealizacj─Ö, b─ůd┼║ pe┼én─ů energii kobiet─ů, najlepiej te┼╝ doskona┼é─ů partnerk─ů i matk─ů. Nie stresuj si─Ö, miej czas dla siebie. W ┼╝adnym wypadku nie ograniczaj si─Ö do roli pracownika – przecie┼╝ ┼╝ycie nie ko┼äczy si─Ö tylko na tym. Miej pasje. Patrz szerzej na ┼Ťwiat, pomagaj innym, to da Ci szcz─Ö┼Ťcie. Czytaj ksi─ů┼╝ki, dbaj o sw├│j wygl─ůd. B─ůd┼║ dla siebie dobra.

Łatwe?

To dlaczego wi─Ökszo┼Ťci z nas si─Ö nie udaje? Ca┼éy czas pr├│bujemy, staramy si─Ö, ale zamiast obiecanego szcz─Ö┼Ťcia, cz─Östo mamy poczucie frustracji i wra┼╝enie podejmowania trudu ponad nasze si┼éy. ┼üapiemy chwil─Ö rado┼Ťci, a potem gnamy jak wcze┼Ťniej.

Rady dla robot├│w?

Bo jak si─Ö temu bli┼╝ej przypatrze─ç to troch─Ö zabawne, prawda? Te wszystkie rady, zalecenia, sugestie dawane cz─Östo z potrzeby serca, po to, by u┼éatwi─ç nam dbanie o zdrowie, by pom├│c nam na co dzie┼ä w trudzie ┼╝ycia, ┼╝eby zmobilizowa─ç, wspom├│c samorozw├│j – one wszystkie s─ů tak jakby odrealnione. Nie pasuj─ů do wsp├│┼éczesnego, szalonego, pe┼énego obowi─ůzk├│w ┼╝ycia.

Wystarczy pokazać problem z radami wymienionymi wyżej na pierwszym lepszym przykładzie. Jak spać 7-8 godzin dziennie, gdy przeciętna Polka ma czas na maksymalnie 6 godzin snu?

lepiej

Praca i czas wolny, (kt├│rego brak)

Codziennie sp─Ödzasz oko┼éo 10 godzin w pracy – na dojazdach, na wykonywaniu mniej lub bardziej lubianych zada┼ä. Wpadasz do domu i cz─Östo nie wiesz, w co r─Öce w┼éo┼╝y─ç. Masz cel najbardziej oczywisty – zamieni─ç kilka s┼é├│w z m─Ö┼╝em (je┼Ťli taki „kr─Öci si─Ö” po domu lub poczeka─ç aktywnie na niego, gdy jeszcze nie wr├│ci┼é) i poprzytula─ç dzieci (je┼Ťli zdecydowa┼éa┼Ť si─Ö je mie─ç), porozmawia─ç z przyjaci├│┼ék─ů, zadzwoni─ç do rodziny, z┼éapa─ç oddech.

Pod koniec dnia, gdy ogarniesz ju┼╝ wszystko – uporz─ůdkujesz przestrze┼ä, zajmiesz si─Ö tymi drobnymi, acz czasoch┼éonnymi czynno┼Ťciami piel─Ögnuj─ůcymi, pozostaje co┼Ť, co daje Ci poczucie, ┼╝e jeszcze jeste┼Ť, ┼╝e w tym ca┼éym harmidrze jeszcze si─Ö nie zatraci┼éa┼Ť w pe┼éni.

Tw├│j wolny czas.

I niby masz z niego zrezygnowa─ç na rzecz snu? Czy mo┼╝e w tym czasie, kiedy pragniesz odnale┼║─ç swoje potrzeby, powinna┼Ť przygotowywa─ç zdrowe posi┼éki, wypieka─ç domowy chleb i przyprawia─ç najwy┼╝szej jako┼Ťci mi─Öso na w─Ödlin─Ö – bo tak dzisiaj trzeba?

Co masz wybra─ç? I jak to wszystko pogodzi─ç?

Lepiej nie m├│wi─ç?

Cz─Östo wybierasz wszystko inne, a nie sen. Wiem, bo sama tak robi─Ö.

A nast─Öpnego dnia budzik wybudza Ci─Ö z g┼é─Öbokiego snu, zmusza, by wsta─ç, rozpocz─ů─ç kolejny dzie┼ä, doda─ç sobie energii na ma┼éo zdrowe sposoby, jesz zbyt du┼╝o lub nie jesz wcale, bo masz wra┼╝enie, ┼╝e nie masz czasu, a do ─çwicze┼ä nie pozostaje Ci ju┼╝ si┼éy lub zagryzasz wargi i si─Ö zmuszasz, ale przyjemno┼Ťci z tego nie masz.

Gdyby kto┼Ť w trakcie dnia da┼é Ci odpowiednie warunki – cisz─Ö i spok├│j pewnie by┼Ť zasn─Ö┼éa. Wniosek?

Tak jak ja, jak i wi─Ökszo┼Ť─ç znanych mi os├│b jeste┼Ť chronicznie niewyspana, inaczej – przem─Öczona. Ale pewnie to wiesz.┬á I wkurzasz si─Ö, gdy kto┼Ť m├│wi Ci, ┼╝e powinna┼Ť spa─ç wi─Öcej, bo niby jak?

Gretchen Rubin m├│wi – mo┼╝esz lepiej

Mo┼╝esz robi─ç to LEPIEJ. Co?

To ju┼╝ zale┼╝y od Ciebie.

Lepiej spa─ç, lepiej si─Ö od┼╝ywia─ç, mie─ç lepiej zorganizowany dzie┼ä, wi─Öcej czasu dla siebie. Nie wierzysz? Pr├│bowa┼éa┼Ť ju┼╝ wiele razy, ale zawsze ko┼äczy┼éo si─Ö tak samo.

Nie jest to ┼éatwe, ale autorka bestsellerowego „Projektu szcz─Ö┼Ťcie” Gretchen Rubin przekonuje, ┼╝e mo┼╝na zrobi─ç wiele, dzi─Öki sile nawyku, czyli przekonaniu w┼éasnego organizmu, by pewne rzeczy wykonywa┼é automatycznie, bez wi─Ökszego wysi┼éku. ┼╗eby przeszed┼é z trybu m─Öcz─ůcej „nauki”, robienia czego┼Ť nowego, takiej jak w trakcie lekcji gry na pianinie, jazdy samochodem, czy podczas nauki jazdy na rowerze, na opcj─Ö automatyczn─ů – czyli ten moment, kiedy wiele rzeczy wykonujemy odruchowo – zamykamy dom, odpalamy auto i ruszamy w tras─Ö, wsiadamy na rower, myjemy z─Öby, itd.

3

I mo┼╝na tu napisa─ç, ┼╝e to kolejny poradnik, jakich jest wiele na rynku. Pow─ůtpiewa─ç, czy jest w og├│le sens po niego si─Öga─ç.

Rozumiem takie komentarze.

Mocn─ů stron─ů „Lepiej. 21 strategii, by osi─ůgn─ů─ç szcz─Ö┼Ťcie” jest to, ┼╝e Autorka koncentruje si─Ö na indywidualnych cechach ka┼╝dego cz┼éowieka, wskazuje na to, ┼╝e nie ma uniwersalnych rozwi─ůza┼ä, ┼╝e ka┼╝dy ma inne mo┼╝liwo┼Ťci zmiany w┼éasnego ┼╝ycia. Robi─ůc cokolwiek, nie mo┼╝na dzia┼éa─ç wbrew sobie.

Z niesamowit─ů trafno┼Ťci─ů opisuje r├│┼╝ne typy osobowo┼Ťci, cechy charakteru, kt├│re maj─ů wp┼éyw na nasze codzienne wybory. T┼éumaczy, dlaczego tak trudno pozna─ç samego siebie (sprawd┼║, czy wiesz o sobie wszystko w kr├│tkim quizie przygotowanym na podstawie ksi─ů┼╝ki – link), a tym bardziej drug─ů osob─Ö. Jest szalenie merytoryczna i konkretna, a dodatkowo dowcipna, co sprawia, ┼╝e ksi─ů┼╝k─Ö t─Ö poch┼éania si─Ö zach┼éannie.

6

Polecam wszystkim, kt├│rzy lubi─ů zagl─ůda─ç w g┼é─ůb siebie. I tym, kt├│rzy wol─ů „lepiej” od „dobrze”.

Zach─Öcam, by obserwowa─ç to, co si─Ö dzieje na naszej stronie, bo ju┼╝ wkr├│tce w osobnym wpisie konkursowym b─Ödzie mo┼╝na wygra─ç ksi─ů┼╝ki „Lepiej. 21 strategii, by osi─ůgn─ů─ç szcz─Ö┼Ťcie”.

Dzi─Ökujemy Wydawnictwu Znak za udost─Öpnienie egzemplarza recenzenckiego ksi─ů┼╝ki.

    21 komentarzy

  • kasiawl@wp.pl' Karolina

    O…jestem ciekawa, bardzo…wygl─ůda do┼Ť─ç ciekawie

  • kasiawl@wp.pl' Milena

    Umiesz zach─Öci─ç do czytania

  • ech.. cz─Östo nasza organizacja po prostu nam nie pozwala.. czasem ch─Ö─ç poleniuchowania i to tak.. ­čśë
    ja osobi┼Ťcie staram si─Ö, ale nie zawsze wszystko idzie tak jak mia┼éo, np nauka.. ­čśÇ

  • kasiawl@wp.pl' El┼╝bieta

    Hahah
    Ciekawe kiedy mam jeszcze przy tym pracowa─ç;)

  • kasiawl@wp.pl' Anna

    A mo┼╝e warto zacz─ů─ç od zaakceptowania tego, ┼╝e nie jeste┼Ťmy idealne (i nie b─Ödziemy) i nie warto spe┼énia─ç oczekiwa┼ä otoczenia, a raczej skupi─ç si─Ö na tym, co nam daje szcz─Ö┼Ťcie? I co najwa┼╝niejsze, je┼Ťli si─Ö pokochamy, to i ┼éatwiej b─Ödzie nam o nas same zadba─ç

  • kasiawl@wp.pl' Katarzyna

    A ja robie to na co ja mam ochote a nie co inni sobie wymyslili

  • kasiawl@wp.pl' Patrycja

    Bo kobiata musi┼éaby by─ç jednocze┼Ťnie wszystkim do wszystkiego i do tego by─ç z tego zadowolona. Tak jasne. Tylko ┼╝e kobieta to te┼╝ cz┼éowiek jest zm─Öczona, wpada w depresje a s┼éyszy tylko przesadzasz co to takiego. My nie dosypiamy, nie dojadamy stajemy dos┼éownie na g┼éowie staraj─ůc si─Ö. Nie mo┼╝emy wiecznie dostosowywa─ç sie do innych. Trzeba si─Ö wy┼éama─ç i robic tak aby nam by┼éo wygodniej. Bo je┼╝eli my b─Ödziemy szcz─Ö┼Ťliwe to i nasze otoczenie b─Ödzie zadowolone.

  • kasiawl@wp.pl' Magdalena

    Ale tego jest du┼╝o…Organizacja to nie jest moja mocna strona,wybieram to na co mam czas,ochot─Ö i co sprawia ┼╝e si─Ö u┼Ťmiecham ­čÖé

  • kasiawl@wp.pl' Wioletta

    No jak kto┼Ť tak my┼Ťli to ┼║le z nim. Wymagajmy od siebie owszem ale nie ponad si┼éy, i nikt nie mo┼╝e wymaga─ç od nas tych wszystkich rzeczy. Same dajemy si─Ö wkr─Öci─ç a potem narzekamy. Trzeba by─ç najlepsz─ů wersj─ů samego siebie i tyle… Nie dajmy si─Ö zwariowa─ç.

  • kasiawl@wp.pl' Pola

    Taka jest presja medi├│w i generalnie spo┼éecze┼ästwa. Dodam ┼╝e g┼éupia presja. Ka┼╝dy jest inny i ka┼╝dwy ma.inne potrzeby. Nie dajmy si─Ö zwariowa─ç – dbajmy o dzieci o siebie, wypoczywajmy, u┼Ťmiechajmy si─Ö jak najwi─Öcej, bo ┼╝ycie mamy jedno i w dodatku d┼éugie nie jest. Nie tra─çmy czasu na g┼éuoie mody bycia eko, bycia szczup┼éym, bycia sexy Mam─ů, kt├│ra je┼║dzi na wrotkach z w├│zkiem… No, chyba ze kto┼Ť tak chce i robi to z przyjemno┼Ťci─ů.

  • kasiawl@wp.pl' Marta

    bo cz┼éowiek nie maszyna…a cz─Östo tak wygl─ůda nasza codzienno┼Ť─ç.i po drodze cos zaczyna kulec…frustracja,przem─Öczenie podczas gdy perfekcjonizm,zadaniowosc ust─Öpuje naszemu „wrzuceniu na luz”.nie dajmy si─Ö zwariowac !

  • Presja dzisiejszego ┼Ťwiata jest ogromna. Ja sama mam wra┼╝enie, ┼╝e sta┼éam si─Ö jej ofiar─ů. Wymagamy od siebie za du┼╝o, a to odbija si─Ö na naszym zdrowiu fizycznym i psychicznym. Czasem warto si─Ö wy┼éama─ç i zacz─ů─ç ┼╝y─ç w swoim w┼éasnym rytmie ­čÖé

  • kasiawl@wp.pl' Marta

    Ch─Ötnie si─Ögn─Ö po t─Ö ksi─ů┼╝k─Ö

  • bardzo pozytywne wra┼╝enie sprawia ta ksi─ů┼╝ka, a┼╝ ma si─Ö ochot─Ö czyta─ç ­čÖé

  • kasiawl@wp.pl' Molenda

    swietna recenzja

  • kolankowa@wp.pl' Ewcia

    Mam t─Ö ksi─ů┼╝k─Ö. Przeczyta┼éam i te┼╝ polecam. Dzi─Öki za t─Ö recenzj─Ö ­čÖé

Zostaw komentarz

Mo┼╝esz u┼╝y─ç HTML tag├│w i atrybut├│w: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>