G艂贸wne menu

Cztery najzdrowsze kasze – idealne dla kobiet w ka偶dym wieku. Jesz je wystarczaj膮co cz臋sto?

Kasze w kuchni naszych przodk贸w zajmowa艂y wa偶ne miejsce. Nikogo nie trzeba by艂o namawia膰 do ich jedzenia. Kasz臋 dodawano do mi臋s, pierog贸w, farsz贸w. Mo偶na by艂o mieli膰 je na m膮k臋 i upiec z nich na przyk艂ad chleb czy usma偶y膰 placki. Dzisiaj cho膰 wiele si臋 m贸wi o prozdrowotnych w艂a艣ciwo艣ciach kasz, to nadal spo偶ycie kasz jest niskie. Warto zatem napisa膰 o kaszach kilka s艂贸w, by korzysta膰 z ich wszystkich w艂a艣ciwo艣ci. Oto cztery najzdrowsze kasze. Warto si臋ga膰 po nie w ka偶dym tygodniu!

Kr贸lowa kasz: kasza jaglana

Za kr贸low膮 kasz uchodzi nasza rodzima kasza jaglana z prosa. Ostatnio bardzo popularna. Nic dziwnego, jest smaczna i zdrowa, lekkostrawna i dobra dla alergik贸w (nie zawiera glutenu). Mo偶na j膮 przygotowa膰 na setki sposob贸w, na ciep艂o i zimno, spo偶ywaj膮c zar贸wno na s艂odko, jak i w wersji wytrawnej na obiad.Obecnie jest r贸wnie偶 艂atwo dost臋pna – kupimy j膮 niemal w ka偶dym markecie, jeszcze kilka lat temu聽 by艂o z tym du偶o gorzej. Mo偶emy j膮 kupi膰 w woreczkach (podobnie jak ry偶), jak r贸wnie偶 w wi臋kszych lub mniejszych opakowaniach zbiorczych.

Kasz臋 jaglan膮 ugotujemy na wodzie lub mleku (krowim lub ro艣linnym). Mo偶emy poda膰 z owocami, mi臋sem albo ziarnami. Po ugotowaniu stanowi 艣wietn膮 baz臋 do przygotowania zdrowych ciast czy sma偶onych placuszk贸w, a nawet nale艣nik贸w.

Kasza jaglana ma jednak gorzki posmak. By si臋 go pozby膰, bardzo wa偶ne jest odpowiednie przygotowanie – zalanie wrz膮tkiem ziaren przed gotowaniem lub upra偶enie ich na patelni.

najzdrowsze kasze

Jakie ma kasza jaglana w艂a艣ciwo艣ci? Wymienia膰 mo偶na naprawd臋 d艂ugo. Po pierwsze 艣wietnie wp艂ywa na odporno艣膰 (u doros艂ych i dzieci) – przeczytaj wi臋cej, wykazuje w艂a艣ciwo艣ci przeciwzapalne, usuwa nadmiar wydzieliny pojawiaj膮cej si臋 przy katarze, po drugie kasza jaglana skutecznie oczyszcza organizm, usuwaj膮c z niego nadmiar toksyn (te poch艂aniamy z jedzeniem, z powietrzem, lekami, itd), po trzecie ma korzystny wp艂yw na wygl膮d sk贸ry, w艂os贸w i paznokci, innymi s艂owy jesz kasz臋 jaglan膮 – wygl膮dasz na m艂odsz膮 i bardziej zadban膮. Dowiedziono r贸wnie偶, 偶e kasza jaglana poprawia samopoczucie, korzystnie wp艂ywa na sen. Poza tym kasza jaglana wyr贸偶nia si臋 bardzo du偶膮 zawarto艣ci膮 witamin z grupy B, 偶elaza i miedzi.

Kasza gryczana – krzem, kt贸rego potrzebujesz

Kasza gryczana wytwarzana jest z gryki. Kasza gryczana jest 艣wietnym 藕r贸d艂em bia艂ka, du偶o lepszym ni偶 w przypadku popularnych zb贸偶. Poza tym zawiera w臋glowodany i niewielkie ilo艣ci t艂uszczu. Jest cennym 藕r贸d艂em witaminy PP, witamin z grupy B, witaminy E, kwasu foliowego, 偶elaza, miedzi, cynku, kobaltu. Ale przede wszystkim dostarcza ogromne ilo艣ci krzemu.

I to w艂a艣nie z tego powodu warto zwr贸ci膰 na ni膮 uwag臋. Dlaczego?

Niedob贸r krzemu to dzisiaj norma. Konsekwencje mog膮 by膰 bardzo powa偶ne – zawa艂, wylew, ale r贸wnie偶 偶ylaki, hemoroidy, choroby ko艣ci i staw贸w, problemy z wypadaniem w艂os贸w, przem臋czenie.

Poza tym kasza gryczana dostarcza rutyn臋, od kt贸rej zale偶y stan naszych 偶y艂, jest po prostu niezast膮piona na problemy z kr膮偶eniem. Kasza gryczana jest wolna od glutenu, dlatego mog膮 j膮 je艣膰 r贸wnie偶 osoby nietoleruj膮ce tego sk艂adnika, 艣wietnie sprawdzi si臋 r贸wnie偶 w diecie os贸b odchudzaj膮cych si臋. Najzdrowsza jest bia艂a kasza gryczana, czyli niepoddana pra偶eniu.

Kasza j臋czmienna

Kasza j臋czmienna w tak 艣wietnym gronie niestety wypada troch臋 gorzej, ale mimo to warto j膮 mie膰 na uwadze. Tym bardziej, 偶e ch臋tnie stosowana jest w polskich kuchniach, ze wzgl臋du na delikatny sk艂ad i 艂atw膮 dost臋pno艣膰. Jednak kasza j臋czmienna nie jest dla wszystkich, zawiera gluten i nie jest dozwolona w diecie os贸b bezglutenowych.

Kasz臋 j臋czmienn膮 uzyskuje si臋 z ziaren j臋czmienia. Jej g艂贸wne zalety to fakt, 偶e jest moczop臋dna, pomaga te偶 przy biegunce. Jest cennym 藕r贸d艂em b艂onnika, kt贸ry usprawnia trawienie. Zalecana jest r贸wnie偶 przy anemii i chorobach uk艂adu nerwowego.

Kasza owsiana

Uwielbiania przez wiele kobiet, jest najcenniejszym 藕r贸d艂em antyoksydant贸w. Dostarcza w臋glowodan贸w z艂o偶onych, b艂onnika, minera艂贸w – magnezu, manganu, miedzi, cynku i 偶elaza, a tak偶e witamin z grupy B. Jednak na tle powy偶szych kasz jest najbardziej kaloryczna.
Kasza owsiana dost臋pna w og贸lnej sprzeda偶y zawiera gluten. Tylko wyra藕nie zaznaczone produkty, pozyskiwane z 艣ci艣le okre艣lonych upraw, s膮 wolne od glutenu.

Zostaw komentarz

Mo偶esz u偶y膰 HTML tag贸w i atrybut贸w: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>