G艂贸wne menu

Nie mog臋 spa膰…Jak walczy膰 z bezsenno艣ci膮?

Problemy ze snem to dzisiaj plaga, kt贸ra nie ma lito艣ci. Obejmuje swoim zasi臋giem starszych i m艂odszych, osoby na ka偶dym etapie 偶ycia. Wpisy na forach rozpoczynaj膮ce si臋 od stwierdzenia „nie mog臋 spa膰” zamieszczane s膮 regularnie, pojawiaj膮 si臋 codziennie, a ich ca艂kowita liczba si臋ga tysi臋cy.

Czy jest na to spos贸b?

M贸wisz: „nie mog臋 spa膰”. Sprawd藕, czy to te przyczyny utrudniaj膮 Ci zasypianie.

Nie mog臋 spa膰 – zbyt p贸藕ne 膰wiczenia

Nie masz kiedy 膰wiczy膰, bieganie skoro 艣wit przed prac膮 nie jest dla Ciebie, dlatego wybierasz si臋 na trening wieczorem. I to mo偶e by膰 przyczyna problem贸w z zasypianiem.

Trening na 3 godziny przed snem i p贸藕niej pobudza metabolizm, podnosi t臋tno, skutkiem tego jest niepok贸j i niemo偶no艣膰 zapadni臋cia w sen. Nawet je艣li uda si臋 zasn膮膰, najprawdopodobniej b臋dziesz si臋 cz臋艣ciej wybudza膰 w nocy.

Za du偶o kofeiny

M贸wisz: „nie mog臋 spa膰”, a pijesz kaw臋 o 18? To mo偶e by膰 niestety przyczyna problem贸w z zasypianiem.

Warto wiedzie膰, 偶e 艣redni okres p贸艂trwania kofeiny trwa oko艂o 5 godzin. Dlatego je艣li nie chcesz mie膰 problemu z zasypianiem, ogranicz ilo艣膰 kofeiny i nie pij napoj贸w energetycznych wieczorem, by uko艅czy膰 dodatkowy projekt, mie膰 si艂y bawi膰 si臋 z dzie膰mi, itd. Pokusa jest du偶a, ale to 艣rednie rozwi膮zanie. Bardziej sprawdzi si臋 kr贸tka drzemka (kr贸tka!), kt贸ra mo偶e u艂atwi sprawne funkcjonowanie w godzinach wieczornych i nie zaburzy snu nocnego tak jak nadmiar kofeiny.

nie mog臋 spa膰

Nie mog臋 spa膰 – alkohol zbyt p贸藕no

Lampka do kolacji, dwa piwka dla relaksu pod wiecz贸r? Niestety alkohol na ko艅cu dnia nie pomaga w relaksie, to wbrew temu, co s膮dz膮 osoby, kt贸re po alkoholu robi膮 si臋 senne.

Okazuje si臋, 偶e dodatkowe procenty zaburzaj膮 faz臋 REM, przyczyniaj膮 si臋 do nieoczekiwanych pobudek w ci膮gu nocy.

Palenie papieros贸w

Osoby uzale偶nione od papieros贸w s膮 przekonane, 偶e papierosy pozwalaj膮 si臋 im zrelaksowa膰, jednak to neurochemiczna pu艂apka, kt贸ra pozornie pozwala si臋 wyciszy膰, a tak naprawd臋 jest powa偶nym stymulantem, kt贸ry sprawia, 偶e kilka razy si臋 przebudzisz i mo偶esz mie膰 problem z ponownym za艣ni臋ciem.

Ogl膮danie telewizji

Na forach po艣wi臋conych tematom „nie mog臋 spa膰” pada jedna z rad – ogl膮daj telewizor. Niestety to s艂aba sugestia, kt贸ra raczej nie rozwi膮偶e naszego problemu, poniewa偶 ogl膮danie telewizji pobudza aktywno艣膰 m贸zgu, a naszym celem przed snem – powinno by膰 jego wyciszenie.

Telewizor podobnie jak komputer emituje 艣wiat艂o, kt贸re niekorzystnie dzia艂a na naturalne wydzielanie melatoniny i oddala w czasie mo偶liwo艣膰 za艣ni臋cia.

Praca w 艂贸偶ku

艁贸偶ko powinno s艂u偶y膰 nam do spania…i uprawiania seksu (a propos seksu – seks przed snem u艂atwia zasypianie i poprawia jako艣膰 nocnego snu). Zabieranie do sypialni pracy, obowi膮zk贸w to prosta droga do przenoszenia do niej stresu. Traktuj 艂贸偶ko jak azyl, miejsce wyj膮tkowe.

Zbyt wysoka temperatura w sypialni

Porz膮dne wywietrzenie sypialni przed snem to obowi膮zek, kt贸ry powinien wej艣膰 nam w krew. Niestety wiele os贸b o tym zapomina, zw艂aszcza w sezonie jesienno-zimowym, tymczasem zbyt wysoka temperatura utrudnia regeneracj臋.

Zbyt du偶y ha艂as

Nie jeste艣 w stanie zadba膰 o spok贸j i cisz臋, bo mieszkasz obok ruchliwej ulicy? Nie jeste艣 na straconej pozycji. Wystarczy, 偶e zadbasz o bia艂y szum, czyli jednostajny d藕wi臋k, kt贸ry zmniejszy negatywne skutki ha艂asu.

Wysokobia艂kowa kolacja

Przed snem nie jest wskazany posi艂ek bogaty w bia艂ko, kt贸ry wymaga sporych pok艂ad贸w energii do ich strawienia. Przed snem lepiej postawi膰 na lekk膮 przek膮sk臋 z艂o偶on膮 z w臋glowodan贸w.

Rytua艂y

Codziennie powtarzane czynno艣ci przed snem pozwalaj膮 dzieciom wyciszy膰 si臋 i zasn膮膰. Z czasem z nich rezygnujemy, mamy wra偶enie, 偶e nam nie s膮 potrzebne. Tymczasem nawet osoby doros艂e lepiej funkcjonuj膮 w 艣wiecie, w kt贸rym rz膮dz膮 odg贸rne zasady, aktualne w tygodniu i w weekend.

Znajd藕 sw贸j spos贸b na relaks, wybierz najlepsz膮 godzin臋 na sen.

Ciep艂a k膮piel

Tu偶 przed snem we藕 ciep艂膮 k膮piel. Nast臋pnie wejd藕 do wywietrzonego pokoju. Efekt? Obni偶ony metabolizm, kt贸ry przynosi senno艣膰 i ch臋膰 wypoczynku, u艂atwiaj膮c zasypianie.

Przyciemnione 艣wiat艂o na 2 h przed snem

Najlepiej si臋 艣pi w ciemnych pomieszczeniach, ale 偶eby przygotowa膰 si臋 do odpoczynku nale偶y przyciemni膰 艣wiat艂a na dwie godziny przed por膮 snu. Jedno z bada艅 wskazuje, 偶e ekspozycja na 艣wiat艂o mi臋dzy zmierzchem a 艣witem niekorzystnie wp艂ywa na sen nocny.

 

    Komentarz ( 1 )

  • kasiawl@wp.pl' Magdi

    Na szczescie nie mam wiekszych problemow z zasypianiem klopoty pojawiaja sie w stresujacych okresach w zyciu…i wtedy musze troche zwolnic, pobyc sama ze soba, zastawnowic sie nad codziennoscia

Zostaw komentarz

Mo偶esz u偶y膰 HTML tag贸w i atrybut贸w: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>