G艂贸wne menu

Niedob贸r witaminy D – zm臋czenie, os艂abienie odporno艣ci…Te偶 masz z tym problem?

Poziomu witaminy D w艂a艣ciwie nikt nie bada. A to b艂膮d.

Wska藕nik ten jest wa偶niejszy ni偶 chocia偶by os艂awiony parametr cholesterolu we krwi. Witamina D dzia艂a jak silny sk艂adnik profilaktyczny, wzmacnia odporno艣膰, zmniejsza ilo艣膰 chor贸b, zw艂aszcza tych przewlek艂ych.

Problem w tym, 偶e niedob贸r witaminy D jest obecnie powszechny, dotyczy ponad 90 procent os贸b a ma艂o kto zdaje sobie spraw臋 z wielkich konsekwencji tego problemu. Sk膮d tak wielka skala zjawiska, kt贸ra wed艂ug wielu naukowc贸w t艂umaczy ogromne problemy ze zdrowiem doros艂ych os贸b?

Przede wszystkim ze zmiany stylu 偶ycia (o tym poni偶ej).

Ostatnie wyniki bada艅 podkre艣laj膮, 偶e chroniczne niedobory witaminy D prowadz膮 do wyniszczaj膮cych, d艂ugotrwa艂ych chor贸b oraz coraz powszechniejszych tak zwanych chor贸b z autoagresji (wynikaj膮cych z nieprawid艂owej pracy uk艂adu immunologicznego).

Spos贸b zapobiegania im jest szalenie prosty i tani – suplementacji witamin膮 D. Zanim jednak zdecydujesz si臋 na ten krok – zbadaj poziom witaminy D3 (tak zwanego metabolitu 25 (OH)- koszt w zale偶no艣ci od laboratorium wynosi oko艂o 60 z艂otych.

Kilka fakt贸w o witaminie D, czyli sk膮d niedob贸r witaminy D

  • Witamina D to tak naprawd臋 hormon steroidowy, kt贸ry zosta艂 doceniony w homeostazie wapnia i zdrowia ko艣ci ju偶 w 1921 roku,
  • Witamina D sk艂ada si臋 z 2 r贸wnowa偶nych biologicznie form – witaminy D2 otrzymywanej z produkt贸w ro艣linnych i witaminy D3 – powsta艂ej w trakcie ekspozycji sk贸ry na dzia艂anie promieni s艂onecznych i spo偶ywania t艂ustych ryb, a tak偶e pochodz膮cej z suplement贸w doustnych,
  • na ca艂ym 艣wiecie, naturalnie wyst臋puj膮ce 藕r贸d艂a witaminy D s膮 ograniczone, a pozyskiwanie jej z jedzeniem jest niewystarczaj膮ce. Dlatego te偶, dla wi臋kszo艣ci ludzi, witamina D jest otrzymywany g艂贸wnie w trakcie jej produkcji w momencie ekspozycji na wp艂yw dzia艂ania UV i podczas suplementacji,
  • witamina D jest wytwarzana w naturalny spos贸b przez sk贸r臋 wystawion膮 na kontakt z promieniami UV B,
  • niedob贸r witaminy D wyst臋puje szczeg贸lnie u os贸b niedostatecznie eksponuj膮cych sk贸r臋 na dzia艂anie promieni s艂onecznych (stosuj膮cych ochron臋 przeciws艂oneczn膮), czy z zaburzeniami wch艂aniania jelitowego,
  • 艣rednia ilo艣膰 dostarczanej z po偶ywieniem witaminy D jest obecnie niewystarczaj膮ca.

niedob贸r witaminy D

Dlaczego witamina D jest tak wa偶na?

Witamina D i jej wp艂yw na zdrowie zosta艂y dok艂adnie zbadane. Du偶e zas艂ugi w tym temacie ma dr Cedric Garland, kt贸ry wiele lat swojej pracy po艣wi臋ci艂 tematowi wp艂ywu witaminy D.聽 Zauwa偶y艂, 偶e niedob贸r witaminy D jest powszechny, mi臋dzy innymi dlatego, 偶e wiele os贸b mylnie s膮dzi, 偶e jest w stanie dostarczy膰 optymaln膮 ilo艣膰 cennego sk艂adnika z po偶ywieniem. Niestety to niemo偶liwe. Naukowiec zauwa偶y艂:

Gdyby poziom witaminy D by艂 w艂a艣ciwy, to znaczy odpowiednio wysoki, wtedy zachorowalno艣膰 na wiele chor贸b by艂aby zmniejszona w spos贸b znaczny. I tak liczba nowotwor贸w nerki, piersi, jajnika, jelita grubego czy stwardnienia rozsianego by艂aby mniejsza o 50 do 80%.

Niedob贸r witaminy D nie tylko wp艂ywa na zwi臋kszone ryzyko zachorowania na choroby przewlek艂e. Ma r贸wnie偶 wp艂yw na nasze og贸lne samopoczucie i sk艂onno艣膰 do infekcji – okazuje si臋, 偶e optymalny poziom witaminy D ma wp艂yw na produkcj臋 zespo艂贸w bia艂kowych dzia艂aj膮cych bakteriob贸jczo i antywirusowo – oznacza to, 偶e nasz organizm jest w na tyle dobrej kondycji, 偶e sam jest w stanie uchroni膰 si臋 przed wieloma chorobami.

Poza tym udowodniono ju偶 wielokrotnie, 偶e spadek odporno艣ci w sezonie jesienno-zimowym wynika ze zmniejszonej ekspozycji na promienie s艂oneczne i ma zwi膮zek z niedoborem witaminy D, kt贸rej w tym okresie jest szczeg贸lnie ma艂o.

Jerzy Zi臋ba, w swojej bestsellerowej ksi膮偶ce „Ukryte Terapie. Czego ci lekarz nie powie” dowodzi, 偶e ewentualne ryzyko przedawkowania witaminy D jest niewielkie, a toksyczno艣膰 tej witaminy to mit. Powo艂uje si臋 na przypadek ojca i syna opisany w literaturze, m臋偶czy藕ni nie艣wiadomie codziennie przez 7 miesi臋cy spo偶ywali witamin臋 D w ilo艣ci 1 7000 000 jednostek, czyli wielokrotnie wi臋cej ni偶 jest zalecane. W ko艅cu po kilku miesi膮cach trafili do szpitala z oznakami zatrucia, jednak nic im si臋 nie sta艂o…

Ameryka艅ski Instytut Medycyny, znany ze swojego asekuranctwa i zdystansowanego podej艣cia do najnowszych odkry膰 podkre艣la, 偶e bezpieczna dzienna dawka witaminy D wynosi 10 000 IU witaminy, to znacznie wi臋cej ni偶 s膮dzono wcze艣niej.

Niedobory witaminy D – wi臋ksza zachorowalno艣膰

Udowodniono, 偶e niedobory witaminy D:

  • os艂abiaj膮 odporno艣膰,
  • zwi臋kszaj膮 zm臋czenie,
  • odbieraj膮 energi臋,
  • podnosz膮 ryzyko cukrzycy, oty艂o艣ci,
  • zwi臋kszaj膮 ryzyko wyst膮pienia nadci艣nienia,
  • zwi臋kszaj膮 ryzyko rozwini臋cia si臋 nowotwor贸w,
  • zwi臋kszaj膮 ryzyko problem贸w z kr臋gos艂upem,
  • itd.

Po czym pozna膰, 偶e Twoim problemem jest niedob贸r witaminy D?

Jedynym pewnym sposobem, by sprawdzi膰, czy niedob贸r witaminy D dotyczy Ciebie jest wykonanie prostego badania krwi. Istniej膮 pewne sygna艂y, kt贸re mog膮 wskazywa膰 na ten fakt i zwi臋ksza膰 ryzyko powstania niedobor贸w:

  • masz ciemny odcie艅 sk贸ry – im masz ciemniejsza karnacj臋, tym wi臋cej potrzebujesz czasu, by sk贸ra wytworzy艂a cenn膮 witamin臋 D w trakcie ekspozycji na s艂o艅ce,
  • czujesz si臋 藕le…jeste艣 przygn臋biona. W 2006 roku naukowcy ocenili wp艂yw witaminy D na zdrowie psychiczne 80 pacjent贸w w podesz艂ym wieku i okaza艂o si臋, 偶e osoby maj膮ce niedob贸r witaminy D by艂y a偶 11 krotnie bardziej nara偶one na depresj臋 ni偶 osoby maj膮ce prawid艂owy poziom witaminy D (wi臋cej na ten temat).
  • masz nadwag臋 lub jeste艣 oty艂a – je艣li jeste艣 oty艂a, b臋dziesz najprawdopodobniej potrzebowa膰 wi臋cej witaminy D ni偶 osoby szczup艂e,
  • masz wi臋ksz膮 mas臋 mi臋艣niow膮 – przyczyna tak, jak powy偶ej,
  • cierpisz z powodu chronicznego zm臋czenia,
  • wczesnym objawem, zw艂aszcza u dzieci, mo偶e by膰 pocenie si臋 g艂贸wki,
  • chorujesz na chorob臋 Crohna, celiaki臋 i nietolerancj臋 na gluten i choroby zapalne jelit

    2 komentarze

  • takduzoklonow@gmail.com' Gosia

    U mnie w艂a艣nie obni偶on膮 odporno艣ci膮 i wahaniami wagi objawia艂y si臋 niedobory. Bra艂am jaki艣 suplement, ale okaza艂o si臋, 偶e dla mnie idealna dawka to 2000 jednostek w Gold Vit D Max. Niedawno dowiedzia艂am si臋, 偶e przy suplementacji liczy si臋 nie tylko ilo艣膰 jednostek, ale jako艣膰 pigu艂ki i jego przyswajalno艣膰. Witamina w pigu艂ce musi mie膰 posta膰 p艂yn膮.

  • hockiewicz@wp.pl' Aneta

    ciekawe, ja czyta艂am 偶e lepiej jak ma form臋 tabletki 艂atwej do ssania, bra艂am tak膮 vita d express bo si臋 bardzo 艂atwo przyswaja艂o, wida膰 co artyku艂 to opinia

Zostaw komentarz

Mo偶esz u偶y膰 HTML tag贸w i atrybut贸w: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>