G艂贸wne menu

Odwodnienie zdarza si臋 cz臋艣ciej ni偶 my艣lisz: b贸l g艂owy, zaparcia, ospa艂o艣膰

Odwodni膰 mo偶na si臋 bardzo 艂atwo. Nie musimy wyprowadza膰 si臋 na pustyni臋. Nie potrzeba nawet bardzo gor膮cego dnia. Wystarcz膮 nieprawid艂owe nawyki, ignorowanie sygna艂贸w wysy艂anych przez organizm, a jest ich ca艂kiem sporo. Zaczyna si臋 od sucho艣ci w ustach, potem jest pragnienie, g艂贸d, b贸l g艂owy, rozdra偶nienie, senno艣膰, z艂e samopoczucie. Odwodnienie mo偶e prowokowa膰 nawet ataki astmy czy migreny.

odwodnienie

Kiedy jeste艣my nara偶one na odwodnienie?

Organizm sk艂ada si臋 g艂贸wnie z wody. Gdy jej poziom dociera do niebezpiecznej granicy, pojawia si臋 niebezpiecze艅stwo. Organizm w艂膮cza alarm i zaczyna walczy膰 o przywr贸cenie utraconej harmonii.

Odwodnienie mo偶e pojawi膰 si臋 ka偶dego dnia. Szczeg贸lnie jeste艣my nara偶one na jego objawy:

  • w przebiegu gor膮czki,
  • w trakcie biegunki,
  • podczas intensywnych trening贸w,
  • w trakcie upa艂贸w (cz艂owiek w wysokiej temperaturze mo偶e straci膰 nawet 10 litr贸w wody),
  • w trakcie mroz贸w (utrata wody spowodowana ogrzewaniem cia艂a),
  • choroby nerek,
  • choroby Parkinsona,

Jakie s膮 objawy odwodnienia?

Gdy dochodzi do odwodnienia, cz臋sto pojawiaj膮 si臋 objawy, kt贸re nijak s膮 kojarzone z deficytem wody. Najcz臋艣ciej symptomy to:

  • sucho艣膰 w ustach,
  • b贸le i zawroty g艂owy,
  • przyspieszone bicie serca,
  • wzd臋ty brzuch,
  • zaparcia,
  • zm臋czenie mi臋艣ni,
  • sucha sk贸ra,
  • ospa艂o艣膰, dra偶liwo艣膰,
  • sk膮pomocz.

Jak nie dopu艣ci膰 do odwodnienia?

Wed艂ug ostatnich wskaza艅 (o czym m贸wi g艂o艣no Jerzy Zi臋ba, specjalista z zakresu naturoterapii) odpowiednie nawodnienie nie jest mo偶liwe przy u偶yciu samej wody. Potrzeba impulsu, by zatrzyma膰 wod臋 w organizmie, zw艂aszcza w trakcie upa艂贸w. Dobrym sposobem jest dodanie do wody szczypty soli k艂odawskiej lub himalajskiej (innej marketowej nie, bo jest pozbawiona minera艂贸w i mocno przetworzona).聽 Dodanie soli do wody nie jest jednak wskazane u os贸b z nadci艣nieniem, tendencj膮 do puchni臋cia n贸g, problem贸w z nerkami. W razie chor贸b przewlek艂ych, warto kwesti臋 t臋 skonsultowa膰 z lekarzem.

Przyjmuje si臋, 偶e ka偶dego dnia nale偶y wypija膰 oko艂o 30 ml na ka偶dy kilogram cia艂a. Ostateczna warto艣膰 b臋dzie r贸偶na dla ka偶dej z osoby. Warto sobie j膮 obliczy膰, pami臋taj膮c, 偶e uzyskane liczby dotycz膮 wody, a nie zupy, mleka, napoj贸w…Poza tym kawa, herbata i alkohol prowadz膮 do odwodnienia. Najlepiej pi膰 oko艂o godzin臋 przed posi艂kiem i dwie godziny po nim.

Ostatnie odkrycia wskazuj膮, 偶e woda gazowana nie jest wcale taka z艂a….Mo偶na pi膰 na zdrowie. 馃檪

    5 komentarzy

  • Ja akurat walcz臋 z odwodnieniem organizmu. U mnie objawia si臋 spuchni臋ciem organizmu. Woda z przestrzeni kom贸rkowych przesz艂a mi do przestrzeni mi臋dzytkankowych, co spowodowa艂o opuchni臋cie.
    Problem jest, 偶e jak kto艣 ma biegunk臋 to idzie bardzo szybko nadrobi膰 takie odwodnienie (du偶o wody + elektrolity), a ja chyba b臋d臋 musia艂a nad tym pracowa膰 znacznie d艂u偶ej.
    Nigdy nie pi艂am kawy ani mocnej herbaty, wi臋c ten problem mam z g艂owy, teraz tak jak pisa艂a艣 woda + s贸l himalajska, woda + cytryna, woda + mi贸d itp.

  • edBardzoytamarta@wp.pl' Marta

    niestety mam ten problem…powod prozaiczny zapominam pic 馃檨

  • Ja ostatnio mia艂am okazj臋 skorzysta膰 z analizy sk艂adu cia艂a i wysz艂o mi bardzo dobre nawodnienie, co by艂o dla mnie sporym zaskoczeniem, bo by艂o to akurat w bardzo, bardzo upalny dzie艅!

  • Trzeba uwa偶a膰 i to bardzo, 偶eby si臋 nie odwodni膰.

  • S艂uszna uwaga odno艣nie dodania szczypty soli. Obecna moda na niemal ca艂kowite wykluczanie soli z diety sprzyja odwodnieniu bardziej ni偶 kawa czy herbata.

Zostaw komentarz

Mo偶esz u偶y膰 HTML tag贸w i atrybut贸w: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>