G艂贸wne menu

Recenzja ksi膮偶ki
„Pi臋kne historie. Sukces polskich marek kosmetycznych” Wywiady Lidii Lewandowskiej

Po co czyta膰 o historii marek kosmetycznych?

W kosmetykach lubimy przecie偶 ich dzia艂anie, 艣wietn膮 konsystencj臋, zapach, kolor, ekskluzywne opakowania, obietnice pi臋kniejszego wygl膮du. Cz臋sto doceniamy to, 偶e nowoczesne drogeryjne preparaty walcz膮 z problemami sk贸ry, poprawiaj膮 wygl膮d, niekiedy usuwaj膮 niedoskona艂o艣ci.

Nie my艣limy o tym, co si臋 za tym kryje.

Pomys艂, marzenia, historia, cz臋sto mocno zaskakuj膮ca, zmiany polityczne i spo艂eczne, kt贸re jednym markom da艂y szans臋, inne zmiot艂y z rynku. Wszystko to pozostaje w cieniu.

„Pi臋kne historie” eksponuj膮 ten 艣wiat, otwieraj膮c przed konsumentem rzeczywisto艣膰, kt贸ra na co dzie艅 jest poza jego zasi臋giem. Ksi膮偶ka ta to zbi贸r wywiad贸w o polskim sukcesie, o kt贸rym ma艂o si臋 m贸wi,聽 udowadniaj膮cym, 偶e przedsi臋biorczo艣膰 Polak贸w nie zna granic i 偶e potrafimy robi膰 biznes w ka偶dych warunkach, wbrew przeciwno艣ciom losu. Lektura szczera, przejmuj膮ca i zaskakuj膮ca.

Marzenia i niespokojne czasy

„Pi臋kne historie” to zbi贸r wywiad贸w. Ka偶dy rozdzia艂 dedykowany jest innej polskiej marce: Oceanic, Bandi, Krystyna Janda, Dax Cosmetics, Bielenda, Dr Irena Eris, Floslek, Miraculum, „Pollena”, Kolastyna. Ka偶dy to odr臋bna historia, cho膰 wiele z nich ma podobne akcenty.

Wi臋kszo艣膰 rozm贸wc贸w, pomys艂odawc贸w polskich marek kosmetycznych, podkre艣la trudne pocz膮tki tworzenia koncepcji kosmetyk贸w, wspomina intuicyjny spos贸b prowadzenia biznesu w czasach PRL-u i archaiczne jak na dzisiejsze standardy metody produkcji. Sporo miejsca oddaje si臋 odwa偶nym decyzjom i pomys艂om, kt贸re pozwoli艂y zdoby膰 zaufanie klient贸w, innowacyjno艣ci, walce o surowce, opakowania – czyli o to, czego kilkadziesi膮t lat temu brakowa艂o. Sporo jest tak偶e o paradoksach polegaj膮cych na trudno艣ci sprzeda偶y produkt贸w na rynku, na kt贸rym bez problemu mo偶na by艂o kupi膰 jedynie ocet. Jest r贸wnie偶 perspektywa dalsza – wchodzenia na ca艂kiem nowy, odradzaj膮cy si臋 w 1990 rynek, sporo informacji o metodach konkurowania z wielkimi zagranicznymi koncernami, kt贸re mog艂y rozwija膰 si臋 w znacznie lepszych warunkach ekonomiczno-spo艂ecznych…

Dla ka偶dego z rozm贸wc贸w cel by艂 na przestrzeni lat jeden: stworzenie silnej i rozpoznawalnej marki. Nawet w mocno niesprzyjaj膮cych warunkach…

Co znaczy marka…

Jeste艣 konsumentk膮. Ja te偶 ni膮 jestem.

Codziennie podejmujesz decyzje zakupowe. Jednak czy zastanawia艂a艣 si臋, czym si臋 kierujesz?

Czy jest Ci potrzebna wiedza o pochodzeniu marki? Jej korzeniach, historii, w艂a艣cicielach?

Czy m贸wi膮c Bielenda, my艣lisz Barbara Bielenda? Pewnie nie…

Czy znasz histori臋 marki Pani Walewska lub Brutal? Wiesz, jak wiele te produkty znaczy艂y dla pokolenia 60+? I ile emocji mo偶e wywo艂a膰 krem dedykowany dla sk贸ry 80latki? Czy bierzesz pod uwag臋 to, 偶e kosmetyki to nie tylko okre艣lona receptura, ale te偶 mn贸stwo nadziei i burzliwa historia, kt贸ra si臋 kryje za ich powstawaniem?

Czy masz 艣wiadomo艣膰, 偶e dzisiaj w艂a艣ciciele marki AA, Lirene to bardzo zamo偶ne osoby, kt贸re potrafi艂y zaryzykowa膰 i odnale藕膰 si臋 w trudnych warunkach? By艂y pionierami, przeciera艂y szlaki, widz膮c mo偶liwo艣ci tam, gdzie inni ich nie dostrzegali? Albo taki Bia艂y Jele艅 – reaktywowana marka, kt贸rej po czasach transformacji niewiele os贸b dawa艂o szans臋, jednak si臋 obroni艂a, trafiaj膮c w nisz臋? Wiesz, dlaczego?

Czy zastanawiasz si臋, dlaczego jednego producenta lubisz, a drugiego nie? Z jakiego powodu si臋gasz po ten krem a nie po produkt od konkurencji? Czy doceniasz polskie marki, a mo偶e wierzysz, 偶e „zachodni znaczy lepszy”?

Czy zdajesz sobie spraw臋, 偶e polski rynek kosmetyk贸w jest pod wieloma wzgl臋dami unikalny, bo w 50% nale偶y do polskich producent贸w a do tego jest szalenie rozbudowany, bo Polki lubi膮 mie膰 szeroki wyb贸r?

Czy wiesz o tym, 偶e jeste艣my 艣wiadomymi konsumentkami, kt贸re podejmuj膮 decyzj臋, dok艂adnie czytaj膮c etykiet臋, analizuj膮c opinie o produkcie, radz膮c si臋 bliskich…

Przyznam si臋 szczerze, 偶e nad tym wszystkim si臋 nie zastanawia艂am.

Do czytania „Pi臋knych historii” podesz艂am z ch艂odn膮 oboj臋tno艣ci膮. Lektura do艣膰 szybko mnie wch艂on臋艂a, co stanowi艂o dla mnie nie lada zaskoczenie. Okaza艂o si臋, 偶e historia polskich marek kosmetycznych jest jak najlepsze opowiadanie, ucz膮ce pokory i dystansu. A przy tym daj膮ce mn贸stwo nadziei.

To wiedza tak聽 fascynuj膮ca, bo pokazuje konsumentowi to, co zazwyczaj pozostaje poza jego zasi臋giem. Dzi臋ki temu ka偶da znana i lubiana marka kosmetyczna zyskuje now膮 twarz. A bezimienny sukces nabiera innego znaczenia.

Polskie sukcesy, o kt贸rych m贸wi si臋 za ma艂o

Po lekturze „Pi臋knych historii” Lidii Lewandowskiej nie opuszcza mnie wra偶enie, 偶e polskie marki s膮 zdecydowanie za ma艂o promowane w kontek艣cie ich niesamowitej historii sukcesu. Znamy mn贸stwo opowiada艅 w stylu „american dream”, m贸wi膮ce o tym, jak w gara偶ach, za kilka dolar贸w tworzono prototypy produkt贸w, kt贸re nast臋pnie zacz臋to produkowa膰 na masow膮 skal臋, zarabiaj膮c miliony.

Informacje na temat fenomenu polskiej przedsi臋biorczo艣ci s膮 przemilczane. Zbyt s艂abo promuje si臋 r贸wnie偶 polskie marki za granic膮. Co gorsza „made in Poland” w wielu zak膮tk贸w 艣wiata jest gorzej postrzegane ni偶 „made in EU”. Smutne, ale motywuj膮ce….

Czy warto si臋gn膮膰 po t臋 ksi膮偶k臋?

„Pi臋kne historie” polecam wszystkim osobom interesuj膮cym si臋 kosmetykami. Z ksi膮偶ki tej mo偶na dowiedzie膰 si臋, w jaki spos贸b przebiega praca nad nowymi formu艂ami kosmetyk贸w, jak poszukuje si臋 nowych sk艂adnik贸w, w jaki spos贸b tworzy si臋 innowacyjne receptury.

Ksi膮偶ka ta to 艣wietna lekcja historii, zabieraj膮ca nas w czasy, w kt贸rych 艣wiat funkcjonowa艂 zupe艂nie inaczej, kapitalizm w艂a艣ciwie nie istnia艂, a wszystko to, co zosta艂o wyprodukowane, w mig znika艂o z p贸艂ek. I paradoksalnie czasy te by艂y r贸wnie trudne dla biznesu jak dzisiaj, na rynku ogromnej konkurencyjno艣ci.

W ko艅cu lektura ta to z jednej strony wielka lekcja pokory, z drugiej niezwykle cenne 藕r贸d艂o wiedzy dla os贸b, kt贸re chc膮 prowadzi膰 biznes…Niekoniecznie polegaj膮cy na produkcji kosmetyk贸w, ale ka偶dy inny. By stworzy膰 dobrze sprzedaj膮ce si臋 produkty, potrzeba bowiem kilku rzeczy, o kt贸rych mo偶na si臋 dowiedzie膰 od os贸b, kt贸re maj膮 na swoim koncie historie spektakularnych sukces贸w. Przeczytajcie!

Dzi臋kujemy Wydawnictwu PWN za udost臋pnienie ksi膮偶ki do recenzji.

Zostaw komentarz

Mo偶esz u偶y膰 HTML tag贸w i atrybut贸w: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>