Główne menu

Problemy z tarczyc─ů a z┼ée samopoczucie ÔÇô na jakie witaminy i minera┼éy warto zwr├│ci─ç uwag─Ö i dlaczego?

Problemy z tarczyc─ů sta┼éy si─Ö chorob─ů cywilizacyjn─ů┬á XXI wieku, wiele os├│b boryka si─Ö┬á z nieprawid┼éowo funkcjonuj─ůc─ů tarczyc─ů. Gdy pojawia si─Ö choroba, z regu┼éy stosuje si─Ö terapie hormonalne, kt├│re usprawniaj─ů prac─Ö tego gruczo┼éu i wydawa┼éoby si─Ö, ┼╝e to rozwi─ů┼╝e problem.┬á Jednak niestety pomimo dobrych wynik├│w, wi─Ökszo┼Ťci z nas wci─ů┼╝ doskwiera z┼ée samopoczucie: przem─Öczenie, ospa┼éo┼Ť─ç, wyczerpanie, zawroty g┼éowy itp. Objawy wyst─Öpuj─ů zar├│wno przy niedoczynno┼Ťci jak i nadczynno┼Ťci tarczycy. Czasem bywaj─ů tak silne, ┼╝e skutecznie utrudniaj─ů codzienne funkcjonowanie.

Zatem co jeszcze mo┼╝na zrobi─ç, by poprawi─ç swoje samopoczucie?

Na pewno trzeba zwr├│ci─ç uwag─Ö na poszczeg├│lne witaminy i minera┼éy. Dlaczego? Ot├│┼╝ ┼║le funkcjonuj─ůca tarczyca wspomagana syntetycznym hormonem (w celu usprawnienia pracy) zwi─Öksza zapotrzebowanie na niekt├│re witaminy i minera┼éy, kt├│re s─ů niezb─Ödne przy konwersji FT3 i FT4. Inaczej to ujmuj─ůc, niekt├│re┬á witaminy zu┼╝ywane s─ů szybciej ni┼╝ u przeci─Ötnej zdrowej osoby. Co za tym idzie?

Potrzeba regularnego uzupe┼éniania: czy to w postaci suplementu, czy z naturalnej po┼╝ywieniem. Osobi┼Ťcie stawiam na naturaln─ů absorpcj─Ö z produkt├│w spo┼╝ywczych, jednak niestety nie wszystkie witaminy s─ů przyswajalne z po┼╝ywienia lub trzeba by by┼éo zje┼Ť─ç kilogram dziennie danego produktu, aby zapewni─ç odpowiednia dawk─Ö. W takich wypadkach (niestety) trzeba zastosowa─ç suplement.

choroby tarczycy

Na jakie witaminy i minera┼éy powinni┼Ťmy zwraca─ç szczeg├│ln─ů uwag─Ö przy chorobach tarczycy?

Przedstawiam z┼éot─ů sz├│stk─Ö.

1. D3 ÔÇôpe┼éni w organizmie ludzkim bardzo wiele wa┼╝nych funkcji. To jej obecno┼Ťci zawdzi─Öczamy zdrowie naszych z─Öb├│w, mocne i odporne na z┼éamania ko┼Ťci, prawid┼éowe funkcjonowanie uk┼éadu krwiono┼Ťnego oraz immunologicznego. Badania dowodz─ů , ┼╝e osoby suplementuj─ůce witamin─Ö dD3 znacznie rzadziej choruj─ů. Z kolei jej niedob├│r jest bardzo niebezpieczny dla zdrowia i mo┼╝e prowadzi─ç do rozwoju wielu gro┼║nych chor├│b. Niedob├│r witaminy D3 u doros┼éych zaburza prawid┼éowe funkcjonowanie uk┼éadu immunologicznego, prowadzi do rozwoju osteoporozy, zw┼éaszcza u os├│b starszych, wp┼éywa tak┼╝e na os┼éabienie mi─Ö┼Ťni i wyst─ůpienie nadci┼Ťnienia t─Ötniczego oraz rozw├│j innych chor├│b uk┼éadu krwiono┼Ťnego. Poza tym┬á przyspiesza proces starzenia sk├│ry, os┼éabia w┼éosy, przyczyniaj─ůc si─Ö do ich wypadania. Opr├│cz tego niedob├│r witaminy D3 niekorzystnie wp┼éywa na nasze samopoczucie. Mo┼╝e towarzyszy─ç nam chroniczne zm─Öczenie, apatia, os┼éabienie, nadwra┼╝liwo┼Ť─ç, zawroty g┼éowy, podatno┼Ť─ç na zmiany pogodowe, b├│le mi─Ö┼Ťniowe zbli┼╝one do grypowych, senno┼Ť─ç oraz sk┼éonno┼Ťci depresyjne.
Spo┼Ťr├│d 30 tys. naszych gen├│w witamina D ma wp┼éyw a┼╝ na 2000!
Bierze udzia┼é w 200 r├│┼╝nych reakcjach chemicznych w organizmie. Znaleziono j─ů prawie w ka┼╝dym typie kom├│rek ludzkiego cia┼éa i w ka┼╝dej ludzkiej tkance, dlatego te┼╝ ma tak ogromny wp┼éyw na prawid┼éowe funkcjonowanie naszego organizmu.

2. B12– najwa┼╝niejszym zadaniem witamina B12 jest udzia┼é w procesie syntezy kwas├│w nukleinowych w kom├│rkach, m.in. w szpiku kostnym, kt├│ry, jak wiemy, jest odpowiedzialny za wytwarzanie kom├│rek krwi. Innym wa┼╝nym zadaniem jest udzia┼é witaminy B12 w wytworzeniu i prawid┼éowym rozwoju erytrocyt├│w, czyli czerwonych cia┼éek krwi. Witamina B12 ma ogromny wp┼éyw na funkcjonowanie uk┼éadu nerwowego: bierze udzia┼é w tworzeniu neuroprzeka┼║nik├│w, od kt├│rych zale┼╝y, m.in. szybko┼Ť─ç kojarzenia fakt├│w, zdolno┼Ť─ç uczenia si─Ö i zapami─Ötywania oraz kontrola apetytu, dobry nastr├│j i regulowanie hormon├│w. Witamina B12 ma zatem po┼Ťredni wp┼éyw na nasz nastr├│j, gospodark─Ö hormonaln─ů, zdolno┼Ť─ç koncentracji i r├│wnowag─Ö psychiczn─ů. Inne jej zadania to: budowanie odporno┼Ťci organizmu, podnoszenie poziomu energii, wspomaganie pracy uk┼éadu kostnego oraz mi─Ö┼Ťni, a tak┼╝e korzystny wp┼éyw na przebieg ci─ů┼╝y. Ponadto wspomaga leczenie chor├│b umys┼éowych oraz niekt├│rych chor├│b nowotworowych, AIDS, artretyzmu i stwardnienia rozsianego.
Objawy niedoboru witaminy B12:┬á przed┼éu┼╝aj─ůce si─Ö os┼éabienie, m─Öczliwo┼Ť─ç, upo┼Ťledzenie koncentracji, b├│le i zawroty g┼éowy, tachykardia, niskie ci┼Ťnienie t─Ötnicze, stany l─Ökowe, blado┼Ť─ç sk├│ry i b┼éon ┼Ťluzowych, parestezje palc├│w d┼éoni i st├│p, ot─Öpienie i apatia, zaburzenia emocjonalne. Ponad to objawem niedoboru witaminy B12 mo┼╝e by─ç tak┼╝e przedwczesne siwienie i za┼╝├│┼écenie sk├│ry o charakterystycznym, cytrynowym odcieniu.

3. Wap┼ä– pe┼éni wiele wa┼╝nych funkcji ustrojowych. Odgrywa rol─Ö w procesie krzepni─Öcia krwi, wp┼éywa na pobudliwo┼Ť─ç uk┼éadu nerwowego, mi─Ö┼Ťni g┼éadkich i szkieletowych oraz w du┼╝ym stopniu na przepuszczalno┼Ť─ç b┼éon kom├│rkowych. Do r├│wnie wa┼╝nych funkcji wapnia nale┼╝y jego wp┼éyw na twardo┼Ť─ç ko┼Ťci i z─Öb├│w. Jony wapnia uczestnicz─ů tak┼╝e w przekazywaniu bod┼║c├│w humoralnych r├│┼╝nym narz─ůdom, pomagaj─ů utrzyma─ç r├│wnowag─Ö kwasowo-zasadow─ů organizmu. Warto wspomnie─ç tak┼╝e, ┼╝e wap┼ä bierze udzia┼é w procesach przemiany materii.
Niedob├│r wapnia mo┼╝e wyst─ůpi─ç przej┼Ťciowo po operacjach tarczycy, usuwaniu gruczolaka przytarczyc┬á lub te┼╝ przy nieprawid┼éowo funkcjonuj─ůcej i nieleczonej tarczycy. D┼éugotrwa┼éy niedob├│r mo┼╝e doprowadzi─ç nawet do t─Ö┼╝yczki (nadmierna kurczliwo┼Ť─ç mi─Ö┼Ťni, pobudliwo┼Ť─ç nerwowa itp). Gdy niedob├│r wapnia staje si─Ö przewlek┼éy, nasz organizm zaczyna wysy┼éa─ç sygna┼éy m.in. poprzez ┼éamanie si─Ö paznokci i w┼éos├│w, wra┼╝liwo┼Ť─ç na obicia (cz─Ö┼Ťciej ni┼╝ zwykle powstaj─ů siniaki), nadmiern─ů dra┼╝liwo┼Ť─ç, pobudliwo┼Ť─ç ÔÇô d┼éugotrwa┼ée ubytki wapnia w organizmie mog─ů tak┼╝e doprowadzi─ç do depresji, stan├│w wzmo┼╝onego l─Öku. Przy ostrym niedoborze wapnia pojawia si─Ö charakterystyczne mrowienie, dr─Ötwienie j─Özyka.
4. ┼╗elazo – jest pierwiastkiem niezb─Ödnym do ┼╝ycia,┬á wchodzi w sk┼éad czerwonych krwinek i odpowiada za transport tlenu, prawid┼éowy wzrost kom├│rek, wzmacnia odporno┼Ť─ç organizmu oraz warunkuje jego prawid┼éowe funkcjonowanie. Objawy niedoboru ┼╝elaza to: os┼éabienie, zm─Öczenie,┬á omdlenia, apatia, b├│le i zawroty g┼éowy┬á szum w uszach,, szybka m─Öczliwo┼Ť─ç, samoistnie tworz─ůc si─Ö siniaki, krwawienie z nos, niska odporno┼Ť─ç na infekcje, pogarszaj─ůcy si─Ö nastr├│j, ┼éamliwo┼Ť─ç paznokci, wypadanie w┼éos├│w, nerwowo┼Ť─ç,┬á przyspieszenie rytmu serca, obni┼╝enie koncentracji i sprawno┼Ťci intelektualnej, blado┼Ť─ç sk├│ry, owrzodzenie j─Özyka oraz b┼éony ┼Ťluzowej jamy ustnej.
5. Ferrytyna ÔÇô jest to bia┼éko, kt├│re ma za zadanie gromadzenie zapas├│w ┼╝elaza w tkankach. Badanie poziomu ferrytyny jest najlepszym sposobem oceniaj─ůcym poziom ┼╝elaza w organizmie. Nie sugerujmy si─Ö jedynie sprawdzeniem poziomu ┼╝elaza we krwi, poniewa┼╝ cz─Östo jest ono w normie przy jednoczesnym niedoborze ferrytyny. I tu trzeba by─ç czujnym, poniewa┼╝ lekarze cz─Östo zlecaj─ů badanie ┼╝elaza i na podstawie wyniku pog┼é─Öbiaj─ů badanie o ferrytyn─Ö lub nie, co jest b┼é─Ödnym my┼Ťleniem.
6. Elektrolity: s├│d, potas, magnez oraz wap┼ä ÔÇô cia┼éo ludzkie, w celu zdrowego funkcjonowania, musi utrzymywa─ç odpowiedni poziom jon├│w soli, a konkretnie sodu, potasu, wapnia i magnezu. Odchylenie od normy mo┼╝e doprowadzi─ç do zaburze┼ä pracy serca i uk┼éadu nerwowego. Elektrolity s─ů bowiem odpowiedzialne za utrzymywanie napi─Öcia w b┼éonach kom├│rkowych oraz za przenoszenie impuls├│w elektrycznych (impuls├│w nerwowych) do innych kom├│rek. Objawy niedoboru: og├│lne os┼éabienie, nadci┼Ťnienie, niedoci┼Ťnienie, b├│le g┼éowy, zawroty, omdlenia, dr┼╝enie mi─Ö┼Ťni.

Pamiętajmy, że zanim zaczniemy suplementację należy wykonać badania krwi, na których podstawie lekarz ogólny dostosuje dawkę danej witaminy i w sposób regularny będzie kontrolował ich stężenie.

Ewelina Kordecka

Zostaw komentarz

Mo┼╝esz u┼╝y─ç HTML tag├│w i atrybut├│w: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>