G艂贸wne menu

Inf. prasowa
Kilka prostych sposob贸w jak obni偶y膰 ci艣nienie krwi

Wysokie ci艣nienie krwi to jedno z najbardziej niebezpiecznych schorze艅 cywilizacyjnych. Choroba ta jest o tyle gro藕na, 偶e bardzo cz臋sto przebiega bezobjawowo 聽– wi臋kszo艣膰 pacjent贸w nawet jej nie zauwa偶a. Zlekcewa偶enie wysokiego ci艣nienia krwi mo偶e jednak prowadzi膰 do wielu innych powik艂a艅 zdrowotnych. Na szcz臋艣cie istnieje kilka prostych sposob贸w, dzi臋ki kt贸rym mo偶liwe jest obni偶enie ci艣nienia bez konieczno艣ci stosowania lek贸w.

DIETA, A OBNI呕ENIE CI艢NIENIA

Ci艣nienie jest w du偶ej mierze zale偶ne od tego, co spo偶ywamy – mowa tu zar贸wno o pokarmach sta艂ych, jak i napojach. Dlatego te偶, bardzo wa偶ne jest w艂a艣ciwe komponowanie swoich posi艂k贸w.

Dieta obni偶aj膮ca ci艣nienie powinna ona uwzgl臋dnia膰 kilka wa偶nych element贸w:

  • Bogactwo potasu 鈥 pierwiastek ten jest wykorzystywany do niefarmakologicznego leczenia nadci艣nienia. Warto zatem dostarcza膰 go sobie w postaci zielonych warzyw (sa艂ata, szpinak), warzyw str膮czkowych (fasola), owoc贸w pestkowych (awokado, morele), bakalii (rodzynki, orzechy w艂oskie, ziemne) czy owoc贸w cytrusowych (cytryna, limonka, grejpfrut).

Warto wiedzie膰: Osoba doros艂a powinna przyjmowa膰 ok. 4000-5000 miligram贸w potasu dziennie.

  • Ograniczenie soli 鈥 pacjenci z nadci艣nieniem powinni przyjmowa膰 dziennie o po艂ow臋 mniej soli ni偶 osoby zdrowe, czyli maksymalnie ok. p贸艂 艂y偶eczki. Zbyt du偶e nagromadzenie soli w organizmie prowadzi do stan贸w nadci艣nieniowych. Warto mie膰 to na uwadze w czasie przygotowywania potraw.
  • Gorzka czekolada 鈥 picie lub spo偶ywanie czekolady to zdecydowanie jeden z najmilszych sposob贸w na obni偶enie ci艣nienia. Ciemna czekolada korzystnie wp艂ywa na naczynia krwiono艣ne poprzez wyst臋puj膮ce w niej antyoksydanty i flawonoidy. Ich obecno艣膰 zwi臋ksza elastyczno艣膰 艣cian naczy艅 krwiono艣nych, tym samym zapobiegaj膮c potencjalnym skurczom. Bardzo wa偶nym jest jednak, aby zawsze si臋ga膰 po produkty czekoladowe wysokiej jako艣ci 鈥 powinny one zawiera膰 min. 70% kakao.
  • Zio艂a 鈥 to jeden z najstarszych sposob贸w na obni偶enie ci艣nienia domowym sposobem. Dobrze jest si臋ga膰 po napary zrobione z dziurawca, kwiatostanu g艂ogu, rozmarynu, ziela skrzypu, korzenia mniszka czy ruty.

Z CZEGO NALE呕Y ZREZYGNOWA膯 CHC膭C OBNI呕Y膯 CI艢NIENIE KRWI?

  • Alkohol 鈥 zdecydowanie jest to jeden z 鈥瀦akazanych owoc贸w鈥 dla os贸b z nadci艣nieniem. Jego spo偶ycie (zw艂aszcza w du偶ych ilo艣ciach!) w bardzo kr贸tkim czasie mo偶e podnie艣膰 ci艣nienie.
  • Kofeina 鈥 z regu艂y spo偶ywa si臋 j膮 w celu pobudzenia cia艂a i umys艂u. Mo偶e mie膰 jednak niekorzystny wp艂yw na ci艣nienie krwi. Zdecydowanie lepszym pomys艂em zamiast kolejnej fili偶anki kawy jest zast膮pienie jej szklank膮 wody z sokiem z po艂贸wki cytryny. Nie do艣膰, 偶e cytryna pobudza organizm nie gorzej od kawy, to jeszcze sama w sobie jest du偶o zdrowsza!

DOBRE NAWYKI 鈥 DOBRE CI艢NIENIE

Dieta to jednak nie wszystko – przy nadci艣nieniu nale偶y do naszej codziennej rutyny wprowadzi膰 par臋 zdrowych nawyk贸w. Jednym z nich jest ograniczenie lub ca艂kowite rzucenie palenia, kt贸re mo偶e znacznie przyczyni膰 si臋 do wyst臋powania nadci艣nienia t臋tniczego.

Idealnym dope艂nieniem prawid艂owej diety i dobrych nawyk贸w jest codzienna aktywno艣膰 fizyczna. Co wa偶ne, wcale nie trzeba zaczyna膰 od wyczerpuj膮cych trening贸w! Dobrym pocz膮tkiem mog膮 by膰 np. 偶wawe spacery we wsp贸lnym gronie. W trakcie prostego, 30-minutowego spaceru zaczynamy oddycha膰 g艂臋biej oraz intensywniej ni偶 zwykle. W ten spos贸b, serce zaczyna poma艂u przyzwyczaja膰 si臋 do wi臋kszego t臋tna,聽 co w konsekwencji prowadzi do tego, 偶e pompowany tlen jest znacznie efektywniej wykorzystywany. Warto pami臋ta膰, 偶e sport nie musi by膰 bardzo wyczerpuj膮cy – 聽najwa偶niejsze, aby by艂 regularny. 聽

Codzienne spacery mog膮 tak偶e sprzyja膰 utracie wagi – to w艂a艣nie nadwaga jest bardzo cz臋st膮 przyczyn膮 zbyt wysokiego ci艣nienia. Im wi臋ksze BMI, tym wi臋ksz膮 prac臋 serce musi wykona膰, co – w wi臋kszo艣ci przypadk贸w – powoduje nadci艣nienie.

RELAKS TO PODSTAWA

W dzisiejszych czasach obok oty艂o艣ci jednym z g艂贸wnych powod贸w nadci艣nienia jest stres. Praca, sprawy rodzinne czy codzienna rutyna pe艂na drobnych problem贸w 鈥 to wszystko mo偶e przyczyni膰 si臋 do powstania d艂ugotrwa艂ych sytuacji stresowych. Nara偶enie organizmu na sta艂e przebywanie w stanie podwy偶szonej gotowo艣ci nierozerwalnie 艂膮czy si臋 z podwy偶szonym ci艣nieniem.

Je偶eli zatem prowadzimy szybki, nieregularny tryb 偶ycia, w kt贸rym najwa偶niejsza jest praca prowadz膮ca do chronicznego zm臋czenia, warto po艣wi臋ci膰 swojemu umys艂owi i cia艂u kilka chwil, podczas kt贸rych b臋dzie si臋 liczy艂 tylko i wy艂膮cznie relaks.

Stan relaksu mo偶na osi膮gn膮膰 np. z poprzez:

  • S艂uchanie muzyki 鈥 przeprowadzone we W艂oszech badania wykaza艂y, 偶e s艂uchanie muzyki klasycznej znacz膮co obni偶a ci艣nienie krwi. Warto po艣wi臋ci膰 na to ok. 30 minut dziennie.
  • G艂臋bokie oddychanie 鈥 to 艣wietna i wyj膮tkowo prosta forma relaksu. Co istotne, mo偶e by膰 ona wykonywana niemal w ka偶dym miejscu i o dowolnej porze. Najlepiej jednak zaczyna膰 i ko艅czy膰 na tym dzie艅. Dotlenienie organizmu pozytywnie wp艂ywa na samopoczucie w ci膮gu doby, a przed snem sprawi, 偶e przyjdzie on zdecydowanie szybciej.

Jak wida膰 na powy偶szych przyk艂adach obni偶enie ci艣nienie wcale nie musi by膰 trudne. Bardzo cz臋sto wystarczy do tego troch臋 wiedzy, wolnego czasu i鈥drobina dobrych ch臋ci!

Warto wiedzie膰: Dzi臋ki platformie telemedycznej Medivio pacjenci maj膮 m. in. mo偶liwo艣膰 zdalnego um贸wienia si臋 z lekarzem na wizyt臋 w gabinecie czy realizacji wybranych przez siebie recept. Korzystanie z aplikacji pozwala tak偶e na b艂yskawiczn膮 telekonsultacj臋 z kardiologiem.

MEDIVIO KARDIOLOGIA

Zostaw komentarz

Mo偶esz u偶y膰 HTML tag贸w i atrybut贸w: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>