G艂贸wne menu

Gdy stres przejmuje kontrol臋 i tracisz panowanie…na w艂asnym cia艂em

Stres w niewielkim nat臋偶eniu jest sprzymierze艅cem, 藕r贸d艂em mobilizacji oraz podstaw膮 do dzia艂ania. Pozwala nam zadba膰 o w艂asne interesy oraz nie posi膮艣膰 na laurach. Gdy odczuwany jest jednak permanentnie i w du偶ym nat臋偶eniu, staje si臋 przyczyn膮 wielu problem贸w. Cz臋sto przejmuje kontrol臋 nad naszym 偶yciem i sprawia, 偶e stajemy si臋 jego zak艂adnikiem. A to ju偶 jest gro藕ne!

Jak nasze cia艂a pokazuj膮, 偶e stresujemy si臋 za bardzo?

Ataki paniki – reakcja na stres

streesAtaki paniki pojawiaj膮 si臋 nagle, niezapowiedzianie, teoretycznie bez konkretnej przyczyny. Osoby (najcz臋艣ciej kobiety, dwukrotnie cz臋艣ciej na napady paniki choruj膮 kobiety ni偶 m臋偶czy藕ni), kt贸re je prze偶ywaj膮, zwracaj膮 uwag臋 na utrat臋 kontroli nad w艂asnym cia艂em.

Stan ten opisuj膮 jako szybkie bicie serca, trudno艣膰 ze z艂apaniem powietrza, poczucie, 偶e oddycha si臋 przez cienk膮 s艂omk臋. Jest to prze偶ycie por贸wnywalne „do ko艅ca 艣wiata”, wra偶enie, 偶e zaraz wszystko b臋dzie mia艂o sw贸j kres, 偶e nadszed艂 czas 艣mierci, ostatecznego unicestwienia. Napad l臋ku mo偶e trwa膰 od kilku minut do godziny.

Niestety nie da si臋 go przewidzie膰 ani mu zapobiec.聽 Ataki paniki cz臋sto s膮 pocz膮tkiem nerwicy. Stanowi膮 zakumulowan膮 reakcj膮 na stres, spos贸b cia艂a na zwr贸cenie uwagi na sytuacje stresowe, z jakimi nie potrafisz sobie poradzi膰.

Na ataki paniki najbardziej nara偶one s膮 (paradoksalnie) silne i wyciszone osoby, kt贸re na co dzie艅 staraj膮 si臋 kontrolowa膰, mie膰 wszystko dobrze zaplanowane.

Jak walczy膰 z atakami paniki? Jak do nich nie dopu艣ci膰?

Niezb臋dne jest znalezienie czasu na relaks, regularne 膰wiczenia, aktywno艣膰 na 艣wie偶ym powietrzu, wystarczaj膮c膮 ilo艣膰 snu. Ka偶dego dnia nale偶y znale藕膰 czas na wyciszenie i „spokojn膮 rozmow臋 z sob膮”.

Napady zimna

W pokoju oko艂o 20 stopni, a Ty niespodziewanie dr偶ysz, Twoje cia艂o ogarnia niezrozumia艂e uczucie zimna, boisz si臋 ruszy膰, by zaraz nie rozpa艣膰 si臋 na drobne kawa艂ki. Okrywasz si臋 pierzyn膮, kocem, zak艂adasz sweter, ale to nie pomaga. Dr偶ysz i czekasz a偶 przestan膮 ci臋 dotyka膰 ostre igie艂ki zimna. Taki atak mo偶e trwa膰 od kilku minut do godziny. Najcz臋艣ciej mija, gdy kto艣 Ci臋 mocno przytuli…

Co si臋 dzieje?

To kolejna reakcja obronna organizmu na nat艂ok stresu. Spos贸b manifestacji cia艂a, 偶e nie do ko艅ca sobie radzi ze wszystkim, co si臋 dzieje w Twoim 偶yciu.

Co mo偶esz zrobi膰?

Zapobiega膰 – zwolni膰, pozwoli膰 sobie na niedoskona艂o艣膰, b艂臋dy, potkni臋cia. Najlepszym sposobem jest zrozumienie, 偶e 偶yje si臋 tylko raz i nie da si臋 w 偶yciu osi膮gn膮膰 wszystkiego, czego si臋 pragnie w kr贸tkim czasie.

Objadanie si臋

Stres ma wp艂yw r贸wnie偶 na odczucia g艂odu.

Dlaczego si臋gamy po jedzenie, gdy jeste艣my zestresowani? Bo stres odbiera nam poczucie kontroli, a jedzenie pozwala nam t臋 utracon膮 kontrol臋 odzyska膰. Daje mo偶liwo艣膰 uwierzenia w to, 偶e w pe艂ni 艣wiadomie kontrolujemy w艂asne 偶ycie.

Z tego powodu w sytuacji stresowej si臋gamy po s艂odkie i t艂uste przek膮ski, kt贸re rzeczywi艣cie, dzi臋ki swojemu sk艂adowi, poprawiaj膮 nam nastr贸j. W ten spos贸b w prostym mechanizmie wynagradzamy sobie z艂e emocje.

Niestety ten spos贸b jest dobry na kr贸tk膮 met臋, w d艂u偶szej perspektywie sprawia, 偶e ka偶dorazowo na negatywne sytuacje reagujemy tak samo, kieruj膮c swoje kroki do lod贸wki. Wierzymy bowiem, 偶e tylko jedzenie pozwoli nam zmniejszy膰 stres.

Depresja

Dzisiaj na depresj臋 choruj膮 nie tylko osoby doros艂e, ale coraz cz臋艣ciej m艂odzie偶 i dzieci. Psychologowie podkre艣laj膮, 偶e wszystkiemu winny jest szybki styl 偶ycia, wieczna pogo艅 za „lepszym”, bardziej bezpiecznym, komfortowym jutrem. Stres jest czynnikiem wyzwalaj膮cym depresj臋.聽 Zw艂aszcza je艣li jest t艂umiony a nie roz艂adowywany.

Depresja to niestety bardzo cz臋sto pojawiaj膮cy si臋 problem, kt贸ry mo偶e prowadzi膰 nawet do samob贸jstwa. Depresja nie omija nawet os贸b, kt贸re teoretycznie „maj膮 wszystko” – znanych, lubianych i docenianych – gwiazd, re偶yser贸w, sportowc贸w. Jest konsekwencj膮 stresu i szybkiego 偶ycia.

Brak ochoty na seks

Kochasz swojego partnera, ale seks nie sprawia Ci przyjemno艣ci. Traktujesz go jak kolejny obowi膮zek do odhaczenia. Gdy jeste艣cie blisko, my艣lisz tylko o tym, kiedy to si臋 sko艅czy, w g艂owie planujesz zakupy, rozmy艣lasz, co zrobisz jutro na obiad. Nie potrafisz si臋 wy艂膮czy膰, przesta膰 analizowa膰, pisa膰 scenariuszy…

Osoby zestresowane paradoksalnie nie potrafi膮 odpoczywa膰. Zamiast korzysta膰 z ka偶dej mo偶liwej okazji do regeneracji, m臋cz膮 si臋, pr贸buj膮c si臋 zrelaksowa膰. W konsekwencji bardzo szybko wpadaj膮 w sid艂a pracoholizmu.

Najlepsze sposoby na stres:

  • regularnie odpoczywaj (nie 偶a艂uj czasu na relaks),
  • systematycznie 膰wicz,
  • celebruj hobby, r贸b to, co lubisz,
  • zdrowo si臋 od偶ywiaj (nie jedz 艣mieciowego jedzenia),
  • znajd藕 czas na sen,
  • sp臋dzaj czas na 艣wie偶ym powietrzu i z przyjaci贸艂mi,
  • seks – 艣wietnie odstresowuje,
  • wizyta u psychologa.

    3 komentarze

  • kt@wp.pl' xxx

    Bardzo przydatne…
    Ja niestety mam spory problem, by dobrze odpoczywa膰 i si臋 regenerowa膰. ciagle robie co艣 kosztem w艂asnego odpoczynku ;/

  • kingaka@onet.com.pl' Wersaa

    Stres nie pozwala艂 mi spa膰, dopiero zio艂owe tabletki mi pomog艂y. Kupi艂am suplement diety o nazwie Nervocalm Noc. Polecam je艣li kto艣 nie mo偶e si臋 zrelaskowa膰, wycisz膰, pozby膰 si臋 uczucia napi臋cia – sk艂adniki w du偶ych dawkach o silnym dzia艂aniu maj膮 swoj膮 zbawienn膮 moc 馃檪

Zostaw komentarz

Mo偶esz u偶y膰 HTML tag贸w i atrybut贸w: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>