G艂贸wne menu

Nie ma w膮tpliwo艣ci, po kim dziecko dziedziczy inteligencj臋

M膮dry po mamusi, przystojny po tatusiu. Inteligentna po mamie, 艂adna po tacie. W艂a艣nie tak, wcale nie na odwr贸t. Naukowcy nie maj膮 偶adnych w膮tpliwo艣ci, 偶e dzieci dziedzicz膮 inteligencj臋 po swoich mamach. I to dobrze, prawda? A je艣li uwa偶asz inaczej, to czas popracowa膰 nad tym, by zmieni膰 zdanie. Tylko przeczytaj….

Najnowsze badania potwierdzaj膮 to, co wiele os贸b wiedzia艂o intuicyjnie – inteligencj臋 dziedziczymy po mamie. Dot膮d s膮dzono, 偶e zdolno艣ci intelektualne zale偶膮 od ojca i od matki, tymczasem okazuje si臋, 偶e dzieci s膮 bardziej sk艂onne do dziedziczenia inteligencji po matkach, poniewa偶 czynniki odpowiedzialne za inteligencj臋 znajduj膮 si臋 na chromosomie X. Kobieta ma dwa chromosomy X, a m臋偶czyzna tylko jeden (XY).

inteligencja

Naukowcy z Uniwersytetu Ul w Niemczech zauwa偶yli, 偶e wiele gen贸w odpowiedzialnych za zdolno艣ci poznawcze znajduje si臋 na chromosomie X.

Podobne badanie przeprowadzi艂y jednostki „Medical Research Council The Social” i „Public Health Sciences” w Glasgow. W 1994 roku naukowcy zbadali 12 686 os贸b mi臋dzy 14 a 22 rokiem 偶ycia. Podczas swojej analizy wzi臋li pod uwag臋 IQ, ras臋, wykszta艂cenie, status spo艂eczno-ekonomiczny. Naukowcy odkryli, 偶e najistotniejsze z tych wszystkich czynnik贸w by艂o IQ matki. Okaza艂o si臋 r贸wnie偶, 偶e IQ聽 m艂odzie偶y r贸偶ni艂o si臋 jedynie o 15 punkt贸w w stosunku do IQ matek.

Oczywi艣cie znaczenie ma nie tylko genetyka, ale rola, jak膮 odgrywa wi臋kszo艣膰 mam w opiece i wychowaniu dzieci. Liczy si臋 wykszta艂cenie stabilnej, bezpiecznej wi臋zi, kt贸ra ma wp艂yw na rozw贸j dziecka. Naukowcy z University of Minnesota odkryli, 偶e ju偶 dwuletnie dzieci, kt贸re s膮 w prawid艂owy spos贸b zwi膮zane ze swoimi mamami potrafi膮 odtworzy膰 bardziej skomplikowane gry symboliczne ni偶 maluchy, kt贸re maj膮 zaburzon膮 relacj臋 z mamami. Badacze podkre艣laj膮, 偶e silna wi臋藕 z matk膮 wspiera naturaln膮 ciekawo艣膰 dziecka, motywuje malucha do rozwoju, pozwala na skuteczne rozwi膮zywanie problem贸w i zwalczanie frustracji. Zaanga偶owane matki wspieraj膮 na wielu poziomach rozw贸j swoich dzieci.

Znaczenie emocjonalnej relacji matki i dziecka odkryli r贸wnie偶 naukowcy z University of Washington, kt贸rzy podczas bada艅 trwaj膮cych 7 lat odkryli, 偶e prawid艂owa relacja z mam膮 ma wp艂yw na rozw贸j hipokampu. U dzieci maj膮cych wsparcie w swoich mamach ta cz臋艣膰 m贸zgu w wieku 13 lat jest 艣rednio o 10% wi臋ksza ni偶 u dzieci, kt贸rych mamy s膮 emocjonalnie odleg艂e.

Do艣膰 zaskakuj膮cych odkry膰 dokonali tak偶e badacze, kt贸rzy postanowili manipulowa膰 w genotypach myszy na pocz膮tku rozwoju zarodkowego, na poziomie kom贸rkowym. Okaza艂o si臋, 偶e myszy, kt贸re w trakcie eksperyment贸w otrzyma艂y dodatkow膮 dawk臋 gen贸w mamy rozwija艂y wi臋ksze m贸zgi i mniejsze cia艂a, natomiast te, kt贸re dosta艂y wi臋cej gen贸w od taty by艂y wi臋ksze, ale mia艂y mniejsze m贸zgi. Odkrycia te pomog艂y naukowcom zidentyfikowa膰 kom贸rki, kt贸re zawiera艂y jedynie geny matczyne i ojcowskie w sze艣ciu r贸偶nych cz臋艣ciach m贸zgu; kom贸rki te wspomagaj膮 rozw贸j zaawansowanych funkcji poznawczych, takich jak pami臋膰 i nawyki 偶ywieniowe. Kom贸rki, kt贸re maj膮 ojcowskie geny maj膮 tendencj臋 do gromadzenia si臋 w podwzg贸rzu, ciele migda艂owatym, w cz臋艣ci uk艂adu limbicznego i wp艂ywaj膮 na funkcje, takie jak p艂e膰, 偶ywno艣膰 i agresja. Naukowcy nie odkryli gen贸w ojcowskich w korze m贸zgowej, dzi臋ki kt贸rej ludzie rozwijaj膮 zaawansowane funkcje poznawcze, takie jak inteligencja, my艣lenie, umiej臋tno艣ci komunikacji, j臋zykowe i kreatywne.

Naukowcy podkre艣laj膮 jednak, 偶e m臋偶czy藕ni nie powinni czu膰 si臋 rozczarowani, poniewa偶 nawet do rozwi膮zania najprostszego problemu potrzebny jest uk艂ad limbiczny, za kt贸ry odpowiadaj膮 ich geny, bo m贸zg pracuje jako ca艂o艣膰. Je艣li bowiem my艣lenie i inteligencja ma zwi膮zek z genami przekazywanymi przez nasze matki, to emocje i intuicja pochodzi w darze od naszych ojc贸w (!). Tatusiowie obecni przy wychowywaniu dzieci maj膮 ogromny wp艂yw na rozw贸j swoich dzieci i ich rola absolutnie nie powinna by膰 w jakikolwiek pomniejszana.

殴r贸d艂o

Zostaw komentarz

Mo偶esz u偶y膰 HTML tag贸w i atrybut贸w: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>