G艂贸wne menu

W臋glowodany, kt贸re powinny by膰 obecne w Twojej diecie

Ostatnie wyniki bada艅 rzucaj膮 cie艅 na w臋glowodany. Wykazano, 偶e stosowanie diety niskoeglowodanowej pozwala zredukowa膰 wag臋, gubi膮c zb臋dne kilogramy oraz zmniejszy膰 ryzyko wyst膮pienia chor贸b serca. Wiele os贸b decyduje si臋 na drastyczne zmiany w diecie, tymczasem nale偶y pami臋ta膰, 偶e w臋glowodany, tak jak ka偶dy sk艂adnik w diecie, s膮 niezb臋dne. Kluczem do sukcesu jest wyb贸r odpowiednich sk艂adnik贸w i produkt贸w 偶ywieniowych.

Po co nam w臋glowodany?

W臋glowodany to termin do艣膰 pojemny i niejednoznaczny. Wystarczy wzi膮膰 pierwsze lepsze opakowanie produktu, by zauwa偶y膰, 偶e do tej kategorii zalicza si臋 cukry proste i z艂o偶one, a tak偶e b艂onnik. Producent, zw艂aszcza produkt贸w wysokoprzetworzonych, z du偶膮 ilo艣ci膮 cukr贸w prostych stara si臋 ukry膰 informacj臋 o ich ilo艣ci, stosuj膮c r贸偶ne wybiegi.

艢wiadomy konsument powinien zastosowa膰 si臋 do prostej zasady – niekupowania produkt贸w, w przypadku kt贸rych na pierwszych trzech pozycjach na li艣cie sk艂adnik贸w znajduje si臋 cukier bia艂y, br膮zowy, syrop glukozowy, syrop glukozowo-fruktozowy. Warto unika膰 wszelkich 藕r贸de艂 w臋glowodan贸w, kt贸re s膮 „sztuczne”, produkt贸w mocno s艂odzonych.

Jednocze艣nie warto pami臋ta膰, 偶e w臋glowodany to nie tylko cukry proste, ale r贸wnie偶 w臋glowodany z艂o偶one: b艂onnik (niemal nieobecny w wysokoprzetworzonym bia艂ym pieczywie, bia艂ym ry偶u, makaronie). B艂onnik pomaga regulowa膰 prac臋 jelit, pozwala zaspokoi膰 g艂贸d na d艂u偶ej, utrzymywa膰 optymalny poziom cukru we krwi, chroni przed napadami wilczego g艂odu i przed tyciem. Uwa偶any jest za 艣wietny sk艂adnik dzia艂aj膮cy profilaktycznie w terapii chor贸b sercowo-naczyniowych. Dlatego warto wybiera膰 pe艂noziarniste produkty ulubionych produkt贸w – pe艂noziarnisty makaron, br膮zowy ry偶, chleb przygotowany z ziaren bogatych w w臋glowodany z艂o偶one.

W臋glowodany to najlepsze znane paliwo dla naszego organizmu, uczestnicz膮ce w ka偶dej aktywno艣ci fizycznej, potrzebne do sprawnego funkcjonowania m贸zgu. Ich obecno艣膰 w diecie jest niezb臋dna dla prawid艂owej pracy jelit, a tak偶e po to, by regulowa膰 nastr贸j. Nie rezygnuj z nich. Wybieraj m膮drze, si臋gaj膮c po naturalne, wolno trawi膮ce si臋 w臋glowodany.

Dobre w臋glowodany: kasza jaglana

Kasze to doskona艂e 藕r贸d艂o w臋glowodan贸w o niskim indeksie glikemicznym. S膮 w minimalnym stopniu przetworzone – powstaj膮 ze zb贸偶, kt贸re zosta艂y pozbawione 艂upiny lub lekko rozdrobione, dzi臋ki temu gotowe do spo偶ycia.

Kasze to 100% zbo偶e, kt贸re zachowuj膮 wszystkie ich w艂a艣ciwo艣ci, dostarczaj膮 najlepszej jako艣ci w臋glowodan贸w, witamin i minera艂贸w.

Kasza jaglana produkowana jest z ziaren prosa, jako jedyna w艣r贸d kasz jest zasadotw贸rcza, czyli odkwasza organizm. Poza tym kasza jaglana wyr贸偶nia si臋 wysok膮 zawarto艣ci膮 tiaminy, miedzi, ryboflawiny 偶elaza. Zawiera tryptofan, z kt贸rego syntetyzowana jest witamina PP, wspomaga dzia艂anie staw贸w i ko艣ci, oczyszcza organizm, poprawia wygl膮d w艂os贸w i paznokci. Kasza jaglana ma 艣wietny wp艂yw na funkcjonowanie m贸zgu, pomaga w zapami臋tywaniu i nauce, a do tego uwa偶ana jest za pogromc臋 t艂uszczu.

Bardzo dobry sk艂ad ma r贸wnie偶 kasza gryczana (szczeg贸lnie niepalona, bia艂a), doskona艂e 藕r贸d艂o zdrowych w臋glowodan贸w.

Dobre w臋glowodany: ry偶 br膮zowy

Zamiast bia艂ego ry偶u warto si臋gn膮膰 po ry偶 br膮zowy, kt贸ry jest 艣wietnym 藕r贸d艂em w臋glowodan贸w – w porcji 100 gramowej znajdziemy a偶 21 gram贸w w臋glowodan贸w. Ry偶 br膮zowy dostarcza tak偶e mn贸stwo witamin, mikroelement贸w i b艂onnika. Br膮zowy ry偶 jest wch艂aniany wolniej, dlatego zapewnia syto艣膰 na d艂u偶ej i chroni przed podjadaniem.

Dobre w臋glowodany: fasola czerwona, bia艂a

Fasola to nie tylko doskona艂e 藕r贸d艂o bia艂ka, ale r贸wnie偶 w臋glowodan贸w. Jej obecno艣膰 w diecie jest wskazana, bo dostarcza du偶e ilo艣ci b艂onnika (przyk艂adowo: 61,6 gram贸w w臋glowodan贸w ma fasola bia艂a).

w臋glowodany

Jest jeszcze jedna korzy艣膰 – badania udowadniaj膮, 偶e osoby jedz膮ce fasol臋 wa偶膮 zazwyczaj mniej ni偶 te, kt贸re po nie nie si臋gali.

Dobre w臋glowodany: bataty

S艂odkie ziemniaki, podobnie jak nasze rodzime ziemniaki, s膮 doskona艂ym 藕r贸d艂em w臋glowodan贸w, nies艂usznie obarczonych odpowiedzialno艣ci膮 za plag臋 oty艂o艣ci. Same w sobie nie s膮 kaloryczne, to dodatki聽 (艣mietana, g臋ste sosy) sprawiaj膮, 偶e dostarczaj膮 du偶o wi臋cej kalorii.

Opr贸cz dobrego 藕r贸d艂a energii, bataty zawieraj膮 tak偶e polifenole, kt贸re wykazuj膮 dzia艂anie przeciwutleniaj膮ce, chroni膮ce przed stanami zapalnymi, a r贸wnie偶 zapobiegaj膮ce przedwczesnemu starzeniu si臋.

Dobre w臋glowodany: jagody

Jagody i inne owoce le艣ne s膮 艣wietnym 藕r贸d艂em w臋glowodan贸w. Dodatkowo dostarczaj膮 ca艂e mn贸stwo witamin i mikroelement贸w, a tak偶e maj膮 niewiele kalorii – 84 kalorii w jednej szklance. Trzeba jednak doda膰, 偶e nie jest to najbogatsze 藕r贸d艂o w臋glowodan贸w (w pe艂nej szklance znajdziemy 12 gram贸w w臋glowodan贸w).

    8 komentarzy

  • 呕adnych z Twoich propozycji nie konsumuj臋. Chcia艂am zacz膮膰 kasz臋, ale nie umiem dobrze zacz膮膰, z reszt膮 nie spakuje mi. Jagody bardzo lubi臋, ale najcz臋艣ciej dodaje do ciasta 馃槷 wi臋c to si臋 pewnie nie liczy 馃榾

  • Ry偶 br膮zowy jest troch臋 dziwny w smaku, ale ca艂kiem ok. Kasz nie jadam. Fasol臋 latem z w艂asnego ogr贸dka. Hmm, tak naprawd臋 to szkodz膮 cukry, t艂uszcze, ale s膮 potrzebne organizmowi. Wi臋c najlepiej wszystko z umiarem.

  • Szczerze powiedziawszy z racji zawodu mojego m臋偶a g艂臋boko siedz臋 w oko艂o偶ywieniowej tematyce. I to co pisze si臋 i m贸wi na temat zdrowego od偶ywiania bardzo cz臋sto nie tylko mija si臋 z prawd膮 o naszej fizjologii, ale zwyczajnie zagra偶a zdrowiu…Diety to koszmar, co jedna to gorsza…Moim zdaniem Tw贸j artyku艂 tylko to potwierdza co sobie my艣l臋:)

  • edBardzoytamarta@wp.pl' Marta

    Zgadzam si臋, prostych w臋glowodan贸w w naszej diecie jest za du偶o – s艂odycze, cukierki, lody, s艂odkie bu艂eczki, bia艂y makaron, bia艂y chleb…mo偶e i gdyby by艂o ich mniej problemu by nie by艂o, niestety k艂opot jest w tym ze trudno zapanowac nad ich iloscia…bo szybko sie do nich przyzwyczajamy

  • Uwielbiam bataty, bardzo lubi臋 r贸偶ne fasolki, ogolnie od w臋glowodan贸w nie stroni臋 馃檪

  • Czyli smacznie i korzystnie 馃檪 Kasz臋 uwielbiam!

  • O ile o tym, 偶e s艂odycze s膮 szkodliwe wie ka偶dy nawet nie 艣ledz膮cy tematyki zdrowego od偶ywiania to o wyborze zdrowego pieczywa wie ju偶 znacznie znacznie mniej os贸b. Jako, 偶e pieczywo, chleb bu艂ki s膮 w Polsce jednym z g艂贸wnych 藕r贸de艂 w臋glowodan贸w warto postara膰 si臋 by by艂y one jak najlepsze.

    A najlepsze pieczywo to takie, kt贸re nie jest koloru jasnego, czyli nie jest zrobione z m膮ki pszenicznej. Nasze babcie i dziadkowie jedli zupe艂nie inne pieczywo ni偶 my jemy obecnie. 60 lat temu pszenica by艂a naturaln膮 pszenic膮, tak膮 jak uprawia艂 nasz przodek 2000 lat temu. Jednak 60 lat temu w USA nast膮pi艂a rewolucja w przemy艣le 偶ywieniowym. Zaprzestano stawia膰 na lokaln膮 produkcj臋, a zacz臋to stawia膰 na masow膮 produkcj臋. Zacz臋to modyfikowa膰 genetycznie pszenic臋 tak by by艂a odporna na pogod臋, na szkodniki i dawa艂a wi臋ksz膮 ilo艣膰 surowca z plonu.Jako艣膰 obecnej pszenicy jest znikoma. Wypchana jest ona natomiast genetycznymi dodatkami, szkodliwymi dla cia艂a.

    Wyeliminowanie pszenicy to bardzo wa偶ny punkt je偶eli chcesz si臋 zdrowo od偶ywia膰. Pszenica wyst臋puje praktycznie w wsz臋dzie, og贸艂em nie mo偶na je艣膰 ciast, bia艂ego pieczywa, bia艂ego makaronu, pizzy, fast food贸w, s艂odyczy, lod贸w, keczupu, sok贸w, 艣mietany, bo we wszystkich tych produktach wyst臋puj膮 zag臋szczacze do kt贸rych dodaj膮 zmodyfikowan膮 pszenic臋.

    Przy czym jednocze艣nie jestem 艣wiadomy, 偶e ca艂kowita jej eliminacja jest praktycznie niemo偶liwa, ale mo偶emy j膮 bardzo mocno ograniczy膰. Unikamy jak ognia fast food贸w, bia艂ego pieczywa, bia艂ego makaronu, p艂atk贸w 艣niadaniowych kukurydzianych.

  • paulinapola70@gmail.com' zaimka

    Ju偶 od bardzo dawna nie jem bia艂ego pieczywa i moje dzieci z 艂atwo艣ci膮 polubi艂y chleb ciemny, 偶ytni. Fast foody tylko swojej roboty z razowymi bu艂kami 馃檪 Makaron z semoliny , w艂oski primo gusto ten nam smakuje bardzo a makaron jemy dwa razy w tygodniu. Z batat贸w robi臋 pieczone frytki.

Zostaw komentarz

Mo偶esz u偶y膰 HTML tag贸w i atrybut贸w: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>