Główne menu

10 powodów, dla których budzisz się niewyspana

Każdemu z nas zdarza się zarwać noc lub znaleźć jedynie chwilę na odpoczynek. Nic dziwnego, że po takiej ciężkiej nocy budzimy się niewyspane. Zdarza się jednak, że wstajemy ledwo żywe po ośmiu godzinach regenerującego odpoczynku. Wydawać by się mogło, że powinno być inaczej, tymczasem coraz częściej narzekamy nie tyle co na bezsenność, co nadmierną senność. Dlaczego tak się dzieje?

Dlaczego budzę się niewyspana? Jak długo śpisz?

Pierwsza przyczyna, dla której budzisz się niewyspana, to zbyt krótki sen. Banał, jednak tylko pozornie. Problem jest bowiem taki, że nie każda z nas potrzebuje tyle samo snu, więc trudno jednoznacznie powiedzieć, jak długo powinnaś spać. Choć jest to niesprawiedliwe, jedna z nas będzie czuć się doskonale po 6 godzinach snu, inna po 9. I w obu przypadkach można mówić o normie.

To jednak nie wszystko.

Żeby było jeszcze ciekawiej, nadmierną senność może wywoływać nawet nadmiar snu. Brzmi paradoksalnie? Bliższe przyjrzenie się tematowi pokazuje, że nie. Każda z nas żyje według pewnego cyklu snu i czuwania. O określonej godzinie czujemy się senne, budzimy się również, gdy jesteśmy wypoczęte. Próby zbyt daleko idącego ingerowania w ten mechanizm, czyli oszukiwanie potrzeby snu używkami i próby odsypiania podczas kolejnych nocy mogą sprawić, że nasz schemat funkcjonowania zostanie zaburzony.

Najlepiej na nasz organizm wpływa regularność, czyli chodzenie o tej samej porze spać i wstawanie miej więcej o tej samej godzinie. Proste w teorii, w praktyce już niekoniecznie. Kluczowa jest również obserwacja reakcji swojego ciała i pozostanie nieco elastyczną w tym zakresie.

nadmierna senność

Dlaczego nie możesz się wyspać? Może jesteś odwodniona

Drugim ważnym powodem, dla których możesz budzić się niewyspana jest odwodnienie organizmu. Warto pamiętać, że podczas snu tracimy wodę, pocimy się i pozbywamy się toksyn, stąd tak wielu ekspertów zaleca rozpoczęcie poranka od szklanki wody (najlepiej z cytryną).

Odwodnienie zdarza się nie tylko latem, kiedy żar leje się z nieba. Jest ono często obserwowane również zimą, kiedy zapominamy o piciu wody. Tymczasem dla dobrego funkcjonowania każdego dnia powinnyśmy wypić około 1,5-2 litrów wody.

Niewystarczająca ilość wody może być przyczyną bólu głowy o poranku, znużenia i rozdrażnienia. Często powoduje również senność.

Senność a nadmierny stres

Nasz organizm sennością reaguje również na codzienne stresy, uczucie przemęczenia i przeciążenia. Gdy każdy dzień przypomina pościg, nie mamy wystarczająco wolnych chwil na odpoczynek i regenerację, możliwy jest bunt, którego konsekwencje są jasne do przewidzenia.

Organizm często staje w swojej obronie, gdy nie dbamy o niego wystarczająco dobrze. Jeśli od jakiegoś czasu nie możesz się wyspać, jesteś nerwowa i mocno zmęczona, nie pozostaje Ci nic innego…jak zwolnić, poszukać skutecznych metod na stres.

Budzisz się niewyspana? Może chrapiesz?

Częstym powodem nadmiernej senności jest chrapanie – bagatelizowane, czy wyśmiewane. Z praktyki lekarskiej wynika jednak, że nie należy go ignorować, ponieważ może prowadzić do wielu przykrych dolegliwości, w tym szczególnie groźnego bezdechu śródsennego (problem dotyczy około 3% społeczeństwa).

Osoba chrapiąca ma problemy z oddychaniem podczas snu, jej sen jest przerywany, nerwowy, dochodzi do niedotleniania, czego konsekwencją jest zmęczenie i senność kolejnego dnia. W praktyce wygląda to tak, że można spać, mieć uczucie spędzenia nocy na głębokim śnie, w konsekwencji jednak, gdy zbadać temat dokładniej, okazuje się, że sen nie jest wartościowy, stąd towarzyszące mu poczucie niewyspania.

Nie możesz się wyspać? Być może to depresja

Przyczyną Twoich problemów z nadmierną sennością może być depresja. Jest to podstępna choroba, która sprawia, że trudno nam rano wstać z łóżka, czujemy się zmęczone i rozkojarzone. Nie mamy tyle energii, ile byśmy chciały.

Senność w przebiegu depresji może być jedynym objawem. Wtedy mówimy o depresji maskowanej. Dodatkowe objawy, na jakie warto przy jej okazji zwrócić uwagę to obniżony nastrój, poczucie niskiej wartości, izolowanie się od otoczenia, potrzeba przebywania w samotności.

Nadmierna senność? A może to zaburzenia tarczycy?

Kłopoty ze snem mogą mieć związek z zaburzeniami hormonalnymi, a dokładnie z niedoczynnością tarczycy. Gdy tarczyca nie pracuje wystarczająco dobrze, pojawiają się objawy, które utrudniają codzienne funkcjonowanie – podstawowe to senność, znużenie, przyrost masy ciała, łuszcząca się skóra i nadciśnienie tętnicze.

Ciągłe uczucie zmęczenia a cukrzyca

Jeśli nie możesz się wyspać, a w ciągu dnia czujesz się senna, może być to objawem cukrzycy. Choroba sprawia, że we krwi dochodzi do podwyższenia poziomu cukru we krwi, pojawia się problem z produkcją insuliny.

Wyróżnia się dwa typy cukrzycy – typ I, nazywana młodzieńczą, która rozwija się najczęściej do 30 roku życia, i typ II, który jest wynikiem naszych błędów żywieniowych. W obu przypadkach dodatkowe objawy towarzyszące chorobie są podobne – nadmierne pragnienie, chudnięcie, częste oddawanie dużych ilości moczu, osłabienie.

A może to ciąża?

Nadmierna senność może być wczesnym objawem ciąży. Uczucie osłabienia, rozdrażnienia i trudna do opanowania potrzeba położenia się spać to częste wskazówki zmienionego stanu.

Dlatego jeśli miesiączka się spóźnia, a Ty podejrzewasz, że przyczyną senności może być ciąża, warto wykonać test ciążowy.

Nadmierna senność i anemia

Ciągłe zmęczenie, zadyszka przy niewielkim wysiłku, a nawet omdlenia mogą być przyczyną anemii z niedoboru żelaza, na którą cierpi wyjątkowo sporo kobiet. Nawet co 5. z nas może być z tym problem.

Dlatego tak istotne jest, by wykonywać systematyczne badania krwi, najlepiej raz w roku, które pozwolą ocenić, czy nie cierpimy na anemię. W razie problemów zazwyczaj wystarczy zmiana diety i suplementacja.

Niedożywienie

Senność jest częstym objawem towarzyszącym odchudzaniu. Gdy gwałtownie ograniczasz kaloryczność posiłków, bo chcesz schudnąć, ryzykujesz, że organizm nie otrzyma wszystkich wartościowych składników odżywczych. Podobnie dzieje się, jeśli jesz wysoko przetworzone posiłki, które z natury są ubogie w cenne składniki odżywcze, na przykład magnez, odpowiadający za koncentrację i dobre samopoczucie.

Pamiętaj, by w Twojej diecie nie brakowało magnezu, sięgnij po zielone warzywa, orzechy, czy nasiona. Pamiętaj, by jeść jak najmniej przetworzoną żywność. Najlepiej lokalną i sezonową.

Zostaw komentarz

Możesz użyć HTML tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>