Główne menu

8 powodów, dla których warto jeść paprykę

Czerwona, zielona, żółta, pomarańczowa. Słodka lub ostra. Świeża albo w proszku. Papryka ma wiele twarzy. A każda z niej to prawdziwa bomba witaminowa.I mnóstwo korzyści zdrowotnych. Oto 8 wyjątkowo cennych, które stanowią ważny argument za jedzeniem papryki, choćby codziennie.

Czym różni się zielona papryka od czerwonej? Na pewno smakiem. Zielona ma lekko gorzki posmak, bo…jest jeszcze niedojrzałą wersją papryki czerwonej. Dlatego ma o połowę mniej witaminy C i 1/10 witaminy A niż papryka czerwona.

Papryka liderka witaminy C

Papryka jest niezwykle cennym źródłem witaminy C, dużo lepszym niż cytryna.

Witamina C jest potrzebna organizmowi nie tylko dla zachowania dobrego funkcjonowania układu odpornościowego. Walczy z wolnymi rodnikami, odpowiedzialnymi za przedwczesne starzenie skóry, a także wiele chorób przewlekłych. Jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania kości. Chroni przed niedokrwistością, usprawniając wchłanianie żelaza.

Czerwona papryka zawiera ponad 200% dziennego zapotrzebowanie na witaminę C.

Czerwona papryka i witamina A

Chcesz zadbać o wzrok i zdrową, gładką skórę? Sięgnij po czerwoną paprykę, która dostarcza mnóstwo drogocennego beta-karotenu w świetnej, szybko wchłanianej postaci. Żeby dbać w pełni o nasze oczy, warto jeść też paprykę żółtą, która dostarcza mnóstwo luteiny, zeaksantyny, antyoksydantów walczących z wolnymi rodnikami mającymi destrukcyjny wpływ na gałkę oczną.

papryka

Zielona papryka i witamina E

Po zieloną paprykę warto sięgać dla witaminy E, uważanej za witaminę młodości. Inna korzyść? To możliwość dostarczenia sporej ilości kwasu foliowego, którego optymalna ilość jest szczególnie ważna dla kobiet planujących ciążę.

Papryka i witamina B, wapń, żelazo

Papryka to nie tylko witamina C, ale również inne cenne dla funkcjonowania organizmu składniki, takie, jak witamina B, żelazo, wapń, potas i magnez. Dostarcza mnóstwo witaminy B6, która pomaga zmniejszać wzdęcia, zapobiega nadciśnieniu i działa lekko moczopędnie.

Warzywo to dzięki bogatemu składowi świetnie wpływa na funkcjonowanie całego ciała. Korzystnie oddziałuje także na wygląd i samopoczucie.

Mnóstwo błonnika

Papryka sprzyja też odchudzaniu. Dzięki wysokiej zawartości błonnika, nie tylko daje uczucie sytości, ale również pozwala skutecznie usunąć zgromadzone w układzie pokarmowym toksyny. Jest jednym z najlepszych warzyw ułatwiających sprzątanie jelit.

Mniejszy apetyt

Ostrzejsze odmiany papryki zawierają kapsaicynę, substancję, która poprawia metabolizm i przyspiesza odchudzanie. Zmniejszając apetyt, chronią one przed przyjmowaniem nadmiernych kalorii i skutkami – tyciem. Dodatkowy efekt kapsaicyny to podniesienie temperatury ciała, na co organizm musi zużyć dodatkową energię.

Papryka ma niewiele kalorii

Kolejna dobra wiadomość dla osób dbających o linię. Papryka to niskokaloryczne warzywo.

Jedna średnia papryka to zaledwie 32 kcal.

Ochrona przed chorobami

Papryka chroni przed anemią, Parkinsonem, chorobami krążenia i serca, zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworu piersi. Jej regularne spożywanie ma niezwykle korzystny wpływ na zdrowie.

Niestety papryka nie służy osobom z reumatyzmem, z chorobami jelit i żołądka. Jednak pozostałe osoby mogą ją jeść, na zdrowie!

    Komentarz ( 1 )

  • Ania

    Kiedyś nie bardzo lubiłam paprykę dziś już ja jadam 🙂 z biegiem czasu człowiek nabiera przekonań do wielu rzeczy nawet do papryki 🙂

Zostaw komentarz

Możesz użyć HTML tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>