Główne menu

Co jeść, żeby mieć mocne włosy? Zanim kupisz odżywkę…

Stan włosów uzależniony jest od wielu czynników. Jednym z ważniejszych jest dieta. Dzięki niej można dbać o wewnętrzną równowagę i dostarczanie wszystkich cennych składników odżywczych. Taka wewnętrzna troska o stan fryzury działa lepiej niż najlepsze kosmetyki stosowane zewnętrzne. Żaden najdroższy szampon czy odżywka nie załatwią sprawy, jeśli będziemy sięgać po śmieciowe jedzenie. Co jeść, żeby mieć mocne włosy?

Od czego zależy, czy masz mocne włosy?

Słabe, matowe i pozbawione blasku włosy to sygnał osłabionego organizmu. To nic innego jak informacja płynąca z głębi, że czegoś ważnego nam brakuje, że nasze ciała są niedożywione (i nie ma to związku z wielkością spożywanych porcji, ale z ich jakością i dobrym zbilansowaniem posiłków).

Negatywny wpływ na kondycję włosów mogą mieć także stres oraz zaburzenia hormonalne (choroby tarczycy, zespół policystycznych jajników, menopauza) . Niestety o tym, jak wyglądają nasze włosy, w dużym stopniu decydują także geny. To przekazane przez rodziców geny mają wpływ na strukturę i  siłę włosów. To one decydują, że pojedynczy włos jest gładki i gruby, czy cienki, szorstki i delikatny. Skład genetyczny włosów to czynnik, na który nie mamy większego wpływu.

Włosom nie sprzyjają również koloryzacja czy poddawanie ich zabiegom stylizacyjnym. Oddziaływanie na nie systematycznie gorącym powietrzem osłabia je, zazwyczaj negatywnie wpływa na naskórek i  destrukcyjnie na mieszki włosowe.

mocne włosy

Mocne włosy? A może słabe? Zobacz, czy Twoje włosy wołają SOS

Jeśli Twoje włosy:

  • są suche i matowe,
  • pozbawione blasku
  • wypadają w większej ilości niż dotychczas
  • są szorstkie w dotyku
  • masz rozdwojone końcówki
  • trudno się układają
  • szybko się puszą
  • są trudne do układania
  • szybko tracą świeżość

to sygnał, że w Twojej diecie może brakować niezbędnych składników odżywczych. Organizm bowiem funkcjonuje w ten sposób, że najpierw ważne składniki odżywcze dostarczane są do klatki piersiowej i brzucha. Priorytetem są najważniejsze organy oraz układy, które decydują o zapewnieniu podstawowych czynności życiowych. Potrzeby skóry czy włosów nie są na pierwszych punktach listy potrzeb. Innymi słowy często drogocennych witamin i minerałów dla nich nie starcza. Wtedy mocne włosy to marzenie, a nie atrybut urody, którym możemy się cieszyć.

Co jeść, żeby mieć mocne włosy?

  • kwasy omega 3 – sprzyjają wzrostowi włosów, sprawiają też, że zyskują one na wyglądzie. Kwasy omega 3 znajdziemy w tłustych rybach morskich – halibucie, łososiu, śledziu, dorszu, makreli, w orzechach włoskich, oleju lnianym,
  • jedz świeże warzywa i owoce – bogate w witaminy i mikroelementy, a także przeciwutleniacze, które chronią przed starzeniem skóry i uszkodzeniem włosów,
  • wzbogać swoją dietę w biotynę – znajdziesz ją w jajkach, orzechach i nasionach, słodkich ziemniakach i wątróbce,
  • dbaj o odpowiednią ilość wapnia i witaminy D – wapń pozwala zachować zdrowe włosy, a witamina D dba o odpowiednie wchłanianie wapnia. Codziennie spożywaj ser, jogurt. Pozyskuj witaminę D ze słońca, wystarczy wyjść na 15 minut na świeże powietrze i zadbać o naświetlenie skóry w słoneczny dzień, od jesieni do wiosny – należy spożywać witaminę D w formie suplementu diety.
  • utrzymuj wysoki poziom żelaza, niestety wiele kobiet cierpi z powodu anemii – jedz czerwone mięso, mięso z kurczaka, ryby, soczewicę, szpinak, brokuły, jarmuż.
  • dostarcz witaminę C, by zwiększyć produkcję kolagenu i poprawić wchłanianie żelaza – znajdziesz ją w natce pietruszki, porzeczce, jagodach, słodkich ziemniakach, kiwi.
  • pij dużą ilość wody, by nawilżać włosy od środka. Odpowiednie nawodnienie ma także doskonały wpływ na stan skóry.

    7 komentarzy

  • Magda

    Niestety mam wrażenie, że geny najważniejsze, choć oczywiście dieta i pielęgnacja też mają znaczenie 🙂

  • Jaga

    w 95% włosy to kwestia genetyki, niestety A odżywki tylko „oblepiają” włosy obciążając go dodatkowo. Dobre odżywianie sprawi, ze włosy będą mocniejsze i bardziej lśniące

  • Monika Dudzik

    Odpowiednie jedzenie potrafi zdziałać cuda, aczkolwiek zgadzam się z Magdą – geny grają pierwsze skrzypce w tym wypadku.

  • Zwykła Matka

    Moje włosy mają wszystkie wymienione pbjawy, ale to niestety moja wina, za bardzo, za intensywnie je w pewnym momencie mojego życia rozjaśniałam i teraz za to pokutuję póki nie odrosną do końca, ale na szczęście rosna mi jak grzyby po deszczu 🙂 Prawie 3cm na dwa miesiące 🙂

  • Jola | Pixel Kolor

    Odpukać, przy wszystkich swoich zdrowotnych problemach nie widać tego po włosach. Jeszcze do tego farbowanie. Wyglądają bardzo dobrze.

  • jotka

    Geny i stan zdrowia to chyba najważniejsze czynniki, tak wynika z moich obserwacji:-)

  • Emza

    Świetny wpis. Ja własnie planuje suplementacje na jesień, moje włosy o tej porze roku nie wyglądają za dobrze:(

Zostaw komentarz

Możesz użyć HTML tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>