Główne menu

Dieta keto naprawdę odchudza. Tylko jakim kosztem?

Dieta keto jest na topie. Mówią chyba o niej wszyscy – osoby interesujące się sposobami na zrzucenie wagi, gwiazdy, celebryci, czy dziennikarze. Do jej stosowania przyznaje się między innymi Halle Berry i Kourtney Kardashian. Podobno dieta ketogeniczna ma być szalenie skuteczna. Tylko czy rzeczywiście? I jakim kosztem pozwala zrzucić nadmierne kilogramy?

Na czym polega dieta keto?

Dieta keto to plan odchudzania, który kładzie nacisk na spożywanie posiłków wysokotłuszczowych, z jednoczesnym zminimalizowaniem ilości węglowodanów w diecie.

Celem diety jest nastawienie organizmu na stan ketozy, który ma wymusić spalanie jeszcze większej liczby kalorii. Energia nie powstaje z dostarczanych węglowodanów (bo tych nie ma zbyt wiele). Organizm musi sięgnąć po tłuszcze, co pozwala aktywnie usuwać nadmiar tkanki tłuszczowej.

Na diecie keto możesz jeść ryby, owoce morza, mięso, ser, jaja, jogurt naturalny, tłuszcze, a także warzywa o niskiej zawartości węglowodanów (szczególnie zakazane są ziemniaki i marchew). Nie można jeść w ogóle owoców, zbóż, roślin strączkowych i wszystkiego, co zawiera cukier.

Dieta ketogeniczna powinna dostarczać 75% kalorii z tłuszczu, 20% z białka i tylko 5% z węglowodanów.

dieta keto

Jaki zalety ma dieta keto?

  • pozwala nastawić organizm na pozyskiwanie energii z tłuszczy, a nie z węglowodanów,
  • daje uczucie sytości, chroni przed głodem i podjadaniem,
  • pozwala schudnąć

O czym warto pamiętać? Na pewno o tym, że dieta ketonowa może być bezpiecznie stosowana u większości osób, jednak przez pewien czas. Nie należy wprowadzać jej na zbyt długo, bo może prowadzić do niedoborów żywieniowych i niekorzystnie oddziaływać na wygląd i samopoczucie. Niestety problemy mogą być znacznie poważniejsze niż zaparcia, odwodnienie czy osłabienie. Na liście zagrożeń wymienia się nawet uszkodzenie nerek.

Dieta keto jako sposób redukcji nadmiernych kilogramów może przynosić naprawdę dobre efekty, ale musi być prowadzona z głową.

Badanie z 2014 roku potwierdziło, że mądrze stosowana dieta ketogeniczna monitorowana przez lekarza może pozwolić schudnąć w krótkim czasie. Zresztą nie tylko to. Ten efekt udowadnia ponad 20 badań przeprowadzonych w minionych latach.

Poza tym dieta keto może być skuteczna w przypadku:

  • osób chorujących na padaczkę,
  • kobiet cierpiących z powodu policystycznych jajników,
  • osób chorujących na cukrzycę (z powodu korzystnego efektu, jakim jest stabilizacja poziomu cukru we krwi na diecie keto). Jedno z badań pokazało, że dieta ketogeniczna może zwiększyć wrażliwość na insulinę aż o 75%.
  • istnieją wyniki badań, które wskazują, że dieta keto może pomóc w leczeniu choroby Alzheimera.

Jakie wady ma dieta ketogeniczna?

Niestety dieta ketogeniczna jako sposób odżywiania oparty jedynie na jednej grupie produktów spożywczych może mieć także wady. Oto najczęstsze problemy, które mogą się pojawić:

  • może prowadzić do spadku energii,
  • trudności w skupieniu,
  • kłopotach z wytrzymałością, zwłaszcza podczas treningów,
  • może obciążać serce i układ krążenia (z powodu wysokiej zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych)

U niektórych osób stosujących dietę ketonową może dojść do tak zwanej grypy ketonowej. Jej głównymi objawami są: bóle głowy, zmęczenie, nudności, problemy z koncentracją, drażliwość, brak motywacji do działania. Przykre symptomy wiele osób szczególnie odczuwa na początku stosowania diety. Jednak gdy organizm przyzwyczai się do niskiego poziomu glukozy we krwi, zazwyczaj przykre objawy się wyciszają.

Dieta keto może być dobrym sposobem na zdrowe odchudzanie. Warto jednak podejść do niej ostrożnie. I nastawić się na jej stosowanie tylko przez maksymalnie kilka tygodni.

Zostaw komentarz

Możesz użyć HTML tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>