Główne menu

Dlaczego powinnaś jeść każdego dnia jedno jabłko?

Czy wiesz, że każdego dnia powinnaś jeść przynajmniej jedno jabłko? Nie tylko dla słodkiego smaku, idealnego na drugie śniadanie, ale dla korzyści zdrowotnych. Najpopularniejsze polskie owoce dostarczają mnóstwo błonnika i cennych witamin. Dzięki nim utrzymasz szczupłą sylwetkę, a nawet schudniesz. Zresztą…przeczytaj!

Nie obieraj jabłek

Wszystko, co najcenniejsze znajduje się tuż pod skórką. Obierając owoce, niestety pozbawiasz się cennego wsparcia w postaci długiej listy witamin i mikroelementów, a także cennych polifenoli. Obrane jabłko zawiera o połowę mniej błonnika niż jabłko ze skórką!

Dlatego jabłka dobrze myj, a potem spożywaj razem ze skórką.

Sytość pod ręką

Jabłka to doskonała przekąska, która daje uczucie sytości i ma wartościowy skład.

Dzięki temu, że zapewnia przyjemną sytość, pozwala zmniejszyć ilość spożywanych kalorii w ciągu dnia. A także chroni przed spożywaniem pustych pod względem wartości przekąsek.

Dodatkowo niski indeks glikemiczny jabłek pozwala uchronić osoby je spożywające przed nagłym wzrostem poziomu cukru we krwi. Badania wykazały, że systematyczne spożywanie jabłek chroni przed cukrzycą. Wystarczy jedno jabłko dziennie, by obniżyć to ryzyko o aż 28%!

Dodatkowo usprawnia rytm wypróżnień, chroniąc przed zaparciami.

Badanie z 2019 roku udowodniło, że jedzenie jabłek pomaga zachować szczupłą sylwetkę, wspomaga odchudzanie.

jabłko dziennie

Jabłka to nie tylko woda

Jabłka w 85% składają się z wody. Dzięki temu działają nawodniająco i nawilżająco.

Duże jabłko zawiera średnio 115 kalorii, średnie 90 kalorii. W większości składa się z węglowodanów (zawiera około 30gramów) oraz z błonnika (5 gramów).

Jabłko dostarcza 17% zalecanej dziennej ilości witaminy C. Duży owoc ma około 10 mg witaminy C. Ponadto dostarcza potasu (6% dziennego zapotrzebowania). Ma go o połowę mniej niż banan, ale nadal dużo. Dostarcza 5% dziennego zapotrzebowania na witaminę B6, 2%na witaminę A, dodatkowo wapń i żelazo.

Jednak to, co najcenniejsze pod względem zdrowotnym w jabłkach to wysoka zawartość polifenoli. Najważniejsza z nich to fisetyna. Składniki te chronią zarówno przed przedwczesnym starzeniem, jak również przed wieloma chorobami cywilizacyjnymi. Badania wykazały, że jedzenie każdego dnia jednego jabłka zmniejsza ryzyko cukrzycy, nadciśnienia, a także nowotworów.

Jedzenie jabłek wspomaga obniżanie zbyt wysokiego ciśnienia krwi, pomaga kontrolować poziom cukru we krwi. Dodatkowo chroni przed wieloma chorobami – nowotworami, czy chorobami układu krążenia.

Jabłka to odporność

Jedząc jabłka, dostarczamy pektyn, czyli błonnika naszemu organizmowi. Wykazano, że działa on jak prebiotyk, zapewniający odpowiednią ilość dobrych bakterii w naszym układzie pokarmowym. W konsekwencji chroni nas przed chorobami, wzmacniając drugi mózg, czyli jelita.

Co ciekawe, jabłka korzystnie wpływają też na stan układu oddechowego. Mogą chronić płuca, a także zapobiegać astmie. Badania wykazały, że osoby, które jadły 5 jabłek dziennie uzyskały najwięcej korzyści zdrowotnych.

Jabłka dla układu nerwowego

Jedzenie jabłek może zmniejszyć stres oksydacyjny. Badania z 2019 roku udowodniły, że kwercetyna, która znajduje się w jabłkach pomaga funkcjonować neuronom. Może zapobiegać utracie neuronów wraz z wiekiem i ich uszkodzeniu.

Niektóre badania udowodniły, że jedzenie jabłek ogranicza ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera.

A Ty jesz codziennie jabłka?

    3 komentarze

  • jotka

    Jabłka na zdjęciu jak malowane! Wszystko to prawda, ale z wiekiem, niestety trzeba z umiarem lub pieczone…

  • alElla

    Klik dobry:)
    Zawsze obieram jabłka i to grubo. Jakoś nie mam przekonania do skórki powleczonej woskiem na bazie ropy naftowej, Chyba, że jest to jabłko prosto z sadu.
    Pozdrawiam serdecznie.

  • Magda

    Takie proste, a wiele osób o tym zapomina, że jabłko jest pyszne i zdrowe 🙂

Zostaw komentarz

Możesz użyć HTML tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>