Inf. prasowa Dziecko i technologie komunikacyjne – z czego i jak korzystają najmłodsi?
Ponad 77 proc. dzieci w Polsce ma telefon komórkowy, a niemal 90 proc. najmłodszych korzysta z internetu. Nowoczesne technologie dla współczesnych dzieci są czymś na porządku dziennym. Jak najmłodsi korzystają z telefonii komórkowych i z internetu?
UKE prowadzi badania
W 2018 roku Urząd Komunikacji Elektronicznej przeprowadził badania konsumenckie dotyczące funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz preferencji konsumentów. Był to raport z badania dzieci i rodziców, w którym udział wzięło 500 dzieci w wieku 7-14 lat wraz z rodzicami. Badanie przeprowadzono pomiędzy listopadem a grudniem 2018 roku. W grupie badawczej najwięcej było 7-latków, a najmniej 14-latków. Respondenci odpowiadali na pytania dotyczące telefonii komórkowych i korzystania z internetu.
Trzylatki z telefonem komórkowym
Posiadanie telefonu komórkowego zadeklarowało 77,2 proc. dzieci. Jednocześnie 76,6 proc. rodziców przyznało, że ich pociechy mają telefon. Zadano także pytanie, w jakim wieku dziecko zaczęło używać tego urządzenia. Odpowiedzi rozłożyły się następująco:
- 3-4 lata – 1,8 proc. wskazań,
- 5-6 lat – 7,5 proc.,
- 7-8 lat – 42,5 proc.,
- 9-10 lat – 28,5 proc.,
- 11-12 lat – 5,4 proc.
Pozostali nie byli w stanie powiedzieć, w jakim wieku ich dziecko zaczęło korzystać z własnego telefonu komórkowego.
Po co nieletnim własny telefon? Najczęściej wskazywano, że jest on potrzebny do pozostawania w stałym kontakcie z rodzicami – poprzez dzwonienie (88,1 proc. odpowiedzi) lub pisanie i odbieranie SMS-ów (81,1 proc. odpowiedzi). Na kolejnych miejscach znalazły się:
- dzwonienie do znajomych – 77,7 proc. wskazań,
- granie w gry – 68,7 proc.,
- przeglądanie internetu – 60,1 proc.,
- korzystanie z komunikatorów internetowych – 49 proc.,
- korzystanie z aplikacji internetowych – 46,6 proc.,
- korzystanie z portali społecznościowych – 43,3 proc.
Na dodatek aż 63,7 proc. małoletnich użytkowników telefonów komórkowych instaluje aplikacje na telefonie samodzielnie, bez pytania o zgodę rodzica. Dzieci są skłonne zapłacić za usługi premium, wysyłając w tym celu płatnego SMS-a. Najczęściej w ten sposób kupują gry, aplikacje czy dzwonki na telefon.
Na szczęście część rodziców w Polsce jest już świadoma tego, że telefon komórkowy dziecka powinien znajdować się pod stałym nadzorem ze strony dorosłych. Co trzecie dziecko przyznaje, że rodzice kontrolują to, jak korzysta ono z telefonu, a zdaniem co drugiego małoletniego nie robią tego. 44,1 proc. rodziców w tym samym badaniu deklaruje, że kontroluje swoje dziecko, najczęściej poprzez wspólne ustalenie zasad korzystania z telefonu czy konfigurowanie ustawień bezpieczeństwa na urządzeniu oraz instalację programów i aplikacji do kontroli rodzicielskiej.
Co czwarte dziecko bez telefonu
Na drugim biegunie wobec 3-4-latków, którym rodzice kupują już telefony komórkowe, są dzieci, dla których urządzenie to jeszcze długo pozostanie poza zasięgiem. W badaniu UKE niemal co czwarty rodzic deklarował, że jego pociecha nie ma telefonu komórkowego. Najczęściej jako powód braku udostępnienia telefonu dziecku wskazywano:
- negatywny wpływ na rozwój dziecka – 60,7 proc. odpowiedzi,
- brak takiej potrzeby ze strony dziecka – 42,7 proc.,
- możliwość zetknięcia się z niepożądanymi treściami – 23,1 proc.,
- wysokie koszty – 16,2 proc.,
- niewystarczające umiejętności dziecka w zakresie obsługi telefonu – 7,7 proc.
Można spodziewać się jednak, że w przyszłości w rękach dzieci znajdzie się więcej telefonów komórkowych, zwłaszcza nowoczesnych smartfonów.
Internet codziennością współczesnych dzieci
Według CBOS jeszcze w 2004 roku zaledwie 58 proc. dzieci w wieku od 6 do 19 lat korzystało z internetu w domu. W 2015 roku było to już 86 proc. najmłodszych. Natomiast UKE podaje, że około 89 proc. dzieci w wieku od 7 do 14 lat korzysta z sieci. Już 3-4-latki rozpoczynają swoją przygodę z surfowaniem po internecie. Wielu rodziców (niemal co czwarty) nie wie, w jakim wieku jego syn czy córka zaczęli korzystać z sieci. Już 2,2 proc. 3-4-latków ma możliwość surfowania po internecie.
Dzieci najczęściej w sieci grają w gry online. Najmłodsi chętnie korzystają też z serwisów społecznościowych, filmów online, możliwości słuchania muzyki, komunikatorów i serwisów edukacyjnych. Najmniej popularne wśród nich pozostają takie usługi jak poczta elektroniczna i serwisy informacyjne.
Kontrola wykorzystania internetu
W badaniu UKE 44,8 proc. dorosłych deklaruje, że stosuje kontrolę rodzicielską. Polega ona na:
- ustaleniu wspólnie z dzieckiem zasad korzystania z internetu – 73,4 proc. odpowiedzi,
- rozmowach z dzieckiem o jego doświadczeniach w sieci – 62,3 proc.,
- zainstalowaniu programów lub aplikacji do kontroli rodzicielskiej – 39,7 proc.,
- udostępnianiu dziecku jedynie pozytywnych i bezpiecznych treści – 35,2 proc.,
- konfigurowaniu ustawień bezpieczeństwa w urządzeniach, z których korzysta dziecko – 35,2 proc.
70 proc. rodziców twierdzi, że ich dziecko ma ograniczenia dotyczące korzystania z internetu, a trzech na czterech przyznaje, że wprowadzili ograniczenia dotyczące czasu poświęcanego dziennie na granie.
Warto wykorzystywać sprawdzone sposoby na kontrolę rodzicielską w sieci. W przypadku internetu z UPC można na przykład zastosować Pakiet Bezpieczeństwa UPC. To narzędzie, które pozwala bezpiecznie korzystać z sieci wszystkim użytkownikom. W jego ramach otrzymuje się moduł „Family Rules”, który umożliwia kontrolowanie stron, jakie mogą być odwiedzane przez dziecko, oraz aplikacji, które mogą być zainstalowane na danym urządzeniu. W ramach Family Rules można zdalnie usunąć dane na urządzeniu, jeśli zostanie ono skradzione lub zgubione.
Zostaw komentarz