Główne menu

Estrogen i jego niezwykła rola w zachowaniu zdrowia kobiet

Estrogen to jeden z najważniejszych żeńskich hormonów. To właśnie od niego zależy Twój młody wygląd i świetne samopoczucie. Dlatego uważany jest za hormon zdrowia i urody. Natura tak to jednak pomyślała, że jego wartość w trakcie cyklu miesięcznego nie jest stała. I z tym wiążą się pewne konsekwencje…

Czym jest estrogen?

Estrogen, a właściwie estrogeny to grupa żeńskich hormonów, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania kobiecego ciała, a przede wszystkim do zajścia w ciążę. Produkowane są przede wszystkim w jajnikach, przy współpracy hormonu luteinizującego. W niewielkich ilościach wydzielane są w wątrobie, nadnerczach i piersiach.

Jednym z estrogenów jest estradiol. Jego poziom waha się w cyklu miesięcznym. Najwyższą wartość uzyskuje tuż przed jajeczkowaniem. To właśnie z tego powodu w okolicy owulacji, kobieta wygląda najpiękniej, ma gładką cerę, zdrowe, błyszczące włosy, a nawet lepszy humor i więcej energii.

estrogen

Zaskakujące fakty o estrogenie

  • od poziomu estrogenu zależy Twój młody wygląd. Estrogen stymuluje produkcję kolagenu i kwasu hialuronowego,
  • estrogen chroni układ krążenia,
  • korzystnie wpływa na układ kostny, chroni przed osteoporozą,
  • reguluje przemianę lipidów, przyspiesza metabolizm,
  • dodaje energii,
  • korzystnie wpływa na koncentrację,
  • podnosi libido,
  • zwiększa nawilżenie pochwy, co ma ułatwiać zbliżenie.

Jak objawia się niedobór estrogenu?

Niedobór estrogenu ma niekorzystny wpływ na cykl miesięczny. Może doprowadzić nawet do zaniku miesiączek. Inne objawy jego niedoboru są podobne do tych obserwowanych w okresie menopauzy, kiedy aktywność jajników powoli wygasa.  Są to:

  • suchość pochwy,
  • uderzenia gorąca,
  • nocne poty,
  • wahania nastroju,
  • depresja
  • infekcje dróg moczowych,
  • nietrzymanie moczu.

Objawy nadmiaru estrogenu

Podobnie jak niedobór, również nadmiar estrogenu nie jest korzystny. Powoduje wiele przykrych objawów:

  • bóle głowy,
  • infekcje pochwy,
  • mięśniaki macicy,
  • tycie,
  • ataki paniki,
  • obniżenie poczucia własnej wartości.

Nadmiar estrogenu często występuje u kobiet z cukrzycą i nadciśnieniem tętniczym.

Co zrobić, by zadbać o optymalny poziom estrogenu?

Zaburzenia hormonalne, niewynikające z naturalnych zmian w cyklu miesięcznym, nie są korzystne dla zdrowia. Okazuje się, że w pewnym sensie można się przed nimi chronić, stosując mądrą dietę.

  • stosuj zbilansowane, zróżnicowane menu,
  • bogatą w witaminy B – metabolizują estragon (zadbaj o obecność kapusty, grochu, nasion, migdałów, fig, awokado, winogron w diecie)
  • bogatą w magnez (obecnych w migdałach, nerkowcach, szpinaku, komosie ryżowej, jarmużu)
  • zawierającą wapń (szczególnie w okresie menopauzy, kiedy zapotrzebowanie na wapń wzrasta), znajdziesz go w migdałach, fasoli, szparagach, łososiu, figach.
  • unikaj słodyczy i nadmiaru cukru, który niekorzystnie wpływa na gospodarkę hormonalną,
  • znajdź swoje sposoby na redukcję stresu.

Zostaw komentarz

Możesz użyć HTML tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>