Główne menu

Jak budować swoją markę osobistą w pracy?

Pozytywnie zakończone poszukiwania pracy to dopiero początek wielkiej przygody:  kreowania swojej ścieżki kariery oraz budowania własnej marki osobistej. Pojęcie „personal brandingu” odgrywa obecnie ogromną rolę w tworzeniu wizerunku specjalistki. Zwłaszcza w dobie takich platform pracowniczych, jak LinkedIn, Goldenline czy Xing. Każdy tamtejszy profil pracownika to tak naprawdę tablica informacyjna, swoiste CV z listą zasług i rekomendacji, dzięki której komunikujemy światu „jestem ekspertką, to mnie potrzebujesz”. Jak zatem podejść do tematu budowania swojej marki osobistej? Od czego zacząć?

Zadbaj o swój pozytywny wizerunek

W tym przypadku – potraktuj to dosłownie. W Twoim miejscu pracy na pewno panuje wyjątkowa kultura organizacyjna, klimat i relacje między pracownikami różnych szczebli, a także tzw. „dress code”. Dostosuj się swoim ubiorem i zachowaniem do tego, co jest preferowane w firmie.

Jeśli panuje w niej formalny sposób ubierania, a Ty przyjdziesz do pracy w sportowej bluzie i adidasach, może być to bardzo negatywnie odebrane przez Twoich przełożonych. Wyjdziesz na osobę, która nie identyfikuje się z wartościami firmy i nie traktuje swojej roli poważnie.

Zadbaj również o porządek swojego najbliższego otoczenia. Twoje biurko to Twoja wizytówka. Jeśli panuje na nim nieład, wszędzie są porozrzucane karteczki i okruchy po śniadaniu sprzed kilku dni – taki obraz będzie kojarzony z Tobą i Twoim sposobem pracy. A przecież tego nie chcesz.

Pielęgnuj dobre relacje ze współpracownikami

Kolejnym ważnym aspektem jest unikanie firmowych ploteczek i wtrącanie się w podpuszczanie jednych pracowników na drugich. Nie prowadzi to do niczego dobrego. Lepiej unikać niepotrzebnych napięć, zwłaszcza, jeśli miałyby negatywnie wpłynąć na naszą pracę. Toksyczne osoby prędzej czy później same padną ofiarami swoich manipulacji.

Bądź dobrym duchem zespołu. Pomagaj, jeśli jesteś o to proszona i wiesz, że nie ucierpią na tym Twoje własne obowiązki. Bądź więc miła, ale równocześnie asertywna. Dziel się wiedzą i doświadczeniem. Jeśli teraz wyświadczysz komuś przysługę, istnieje spora szansa, że ta osoba będzie Ciebie wspierać i rekomendować w przyszłości.

Jeśli koordynujesz pracę zespołu, chwal go za postępy i wykonaną pracę. Zarówno na co dzień, indywidualnie, jak i na zebraniach firmowych, w obecności kierownictwa. Celebruj sukcesy. Ludzie poczują się docenieni, a także zobaczą, że działasz w interesie całej grupy.

Regularnie rozwijaj kompetencje

Poszerzaj swoją wiedzę i horyzonty, zapisuj się na kursy, czytaj prasę i książki specjalistyczne, zgłaszaj się na konferencje i warsztaty branżowe. Pokazuj, że jesteś zaangażowana w swoją pracę i pasjonuje Ciebie tematyka, która trafiła w pracy pod Twoje skrzydła.

Nie zrażaj się, jeśli od szefa nie dostaniesz dofinansowania na pierwsze Twoje szkolenie. Wybierz tańszą lub darmową opcję, dzięki której również podniesiesz swoje kwalifikacje. A gdy już do tego dojdzie, stosuj uzyskaną wiedzę w codziennej pracy. Usprawniaj procesy, automatyzuj zadania, zwiększaj swoją efektywność.

Gdy kierownictwo zobaczy, że inwestowanie w Twoje szkolenia im się opłaca i zwraca w postaci konkretnych działań i usprawnień w firmie, chętnie dofinansuje kolejne Twoje szkolenia.

W razie wahania, zawsze możesz zaproponować, że z przyswojonego materiału sama przygotujesz wewnętrzne szkolenie dla pozostałych pracowników. Zwykle po takiej deklaracji zgody udzielają nawet najbardziej zdystansowani i sceptyczni szefowie.

Udzielaj się na zewnątrz firmy

Z biegiem czasu występuj także poza firmą w roli eksperta. Napisz artykuł i wyślij go do branżowej redakcji. Prowadź specjalistyczny blog pod własnym imieniem i nazwiskiem. Możesz skorzystać w tym celu z darmowych platform Medium, Blogspot, WordPress a nawet LinkedIn.

Udzielaj wywiadów online, wystąp od czasu do czasu na konferencji tematycznej w roli prelegenta. Zaproponuj kierownictwu, że możesz występować w roli specjalisty pod szyldem firmy. Szef na pewno poprze Twoją inicjatywę, ponieważ dla niego to dodatkowa reklama. Ty też na tym zyskasz – staniesz się bardziej rozpoznawalna w środowisku na zewnątrz Twojego miejsca pracy.

Aktualizuj swoje zawodowe profile społecznościowe, np. na LinkedIn. Publikuj odesłania do inspirujących, ciekawych artykułów, które poruszają tematykę biznesową i problematykę typową dla Twojej specjalizacji. Zachęcaj innych do dyskusji, zadając pytania otwarte. Komentuj wpisy innych. Kreuj swój wizerunek jako osoby obeznanej w branży, która utrzymuje kontakty z innymi specjalistami.

Wyznaczaj sobie konkretne cele i plan ich realizacji

I wytrwale do nich dąż. To istotne zwłaszcza w obliczu rozmów okresowych z przedstawicielami działu HR i Twoim bezpośrednim managerem.

Jasne, pracodawca pewnie ma własne cele, które Tobie przedstawi i które masz osiągnąć. Wykaż jednak inicjatywę i przedstaw także swój punkt widzenia oraz swoje zawodowe cele osobiste. Jednak nie wystarczy tylko powiedzieć, jakie to cele – bądź przygotowana. Przemyśl, w jaki sposób i w jakim czasie chcesz je osiągnąć, jakie działania powinnaś podjąć i jakie korzyści z ich realizacji będzie mieć Twój pracodawca.

Pokaż, że masz na siebie plan. A gdy uzyskasz zgodę na jego realizację, informuj przełożonego, jak Ci idzie, jakie robisz postępy. Pokażesz się wtedy jako osoba świetnie zorganizowana, zdecydowana, która wie, czego chce. Osoby o takim typie osobowości w pierwszej kolejności są brane pod uwagę, gdy rozważane są opcje awansu czy podwyżki.

Twoja kariera w Twoich rękach

Pamiętaj – to, jak postrzegają Ciebie inni, czy będą widzieć w Tobie nie tylko solidnego pracownika z ogromną wiedzą i doświadczeniem, ale także partnera w codziennej pracy – zależy głównie od Ciebie.

Pozytywne relacje pomogą Ci także uzyskać rekomendacje od współpracowników i przełożonych, jeśli zdecydujesz się zmienić pracę. Nie pal za sobą mostów, niezależnie od tego, co było przyczyną odejścia! Twoje ścieżki zawodowe czy to ze współpracownikami, czy też z szefem mogą się przecież jeszcze skrzyżować. Zachowuj się godnie, domknij swoje sprawy najlepiej, jak potrafisz. Pozostaw po sobie bardzo dobre wrażenie.

    Komentarz ( 1 )

  • Seoit

    Bardzo ciekawy wpis o budowaniu marki osobistej. Szczególnie istotne jest prowadzenie bloga specjalistycznego pod własnym imieniem i nazwiskiej by promować własną markę. Oprócz tego warto też udzielać się w innych mediach stronach (własna strona od razu się nie przebije, warto wykorzystać autorytet innych stron). W tym celu można zacząć od publikowania wpisów specjalistycznych na blogu firmy, w której się pracuje, oczywiście publikując pod swoim nazwiskiem (a jeśli firma nie prowadzi na swojej stronie bloga to powinna zacząć to robić, chociażby ze względu na SEO i ogólnie pojęty content marketing). Pozdrawiam!

Zostaw komentarz

Możesz użyć HTML tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>