Główne menu

6 powodów, dla których warto jeść jarmuż

Jarmuż jest jednym z najzdrowszych warzyw na świecie. Znany był już w średniowieczu, przez pewien czas zapomniany…. Na szczęście ludzie odkryli i docenili jego właściwości ponownie, a moda na jarmuż trwa niezmiennie od kilku lat. Jeśli jeszcze nie próbowałaś jarmużu, koniecznie nadrób zaległości. Istnieje mnóstwo powodów, dla których warto. My przedstawiamy 6 najważniejszych.

Jarmuż – bogactwo błonnika i mało kalorii

Jarmuż jest cennym źródłem błonnika, którego wielu z nas brakuje. Niedobór tego składnika prowadzi do zaparć, nadmiernego apetytu i w konsekwencji nadwagi.

Zielone liście jarmużu pomagają utrzymać prawidłową wagę. Są niskokaloryczne i pozbawione tłuszczu.

Ochrona przed anemią

Nawet co piąta kobieta może być narażona na anemię z powodu niedoboru żelaza. Ciemnozielone liście jarmużu to jedno z najlepszych źródeł żelaza. Badacze z powodu wysokiej zawartości żelaza porównują je nawet do „wołowiny”.

Dla zdrowia kości

Jarmuż jest niezwykle ważnym źródłem wapnia. Naukowce odkryli, że zielone warzywo zawiera go więcej niż mleko! To koronny argument, dla którego warto włączyć jarmuż do diety. W ten sposób można się ochronić przed osteoporozą, wzmocnić kości i zęby.

Korzystny wpływ na serce

Liście jarmużu mają wyjątkowo dobry wpływ na stan serca i układu krążenia. Za sprawą potasu wspomagają krążenie, udrażniają żyły, wspomagają przepływ krwi. Systematyczne spożywanie jarmużu pozwala obniżyć ciśnienie krwi.

jarmuż

Mnóstwo witamin

Brakuje Ci witaminy C? Sięgnij po zielone liście jarmużu, które są cennym jej źródłem (tylko pietruszka i papryka ma więcej witaminy C niż jarmuż). Dzięki temu wzmocnisz odporność i poczujesz się wyraźnie lepiej. Zadbaj o dostarczenie swojemu organizmowi witaminy K, wpływającej na krzepliwość i dobry stan kości. Jest ona również pomocna w przypadku nadmiernego krwawienia miesięcznego. To nie wszystko.

Zielone liście niezwykle zdrowego warzywa dostarczą Ci witaminy A, która jest niezastąpiona do wspierania zdrowia skóry, włosów i paznokci. Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wzroku.

Źródło antyoksydantów

Antyoksydanty to niezwykle ważne składniki, które pozwalają walczyć z wolnymi rodnikami. Wyłapują je i neutralizują, dzięki temu stają się nieszkodliwe dla zdrowia. W konsekwencji jesteśmy mniej narażone na groźne choroby przewlekłe.

Dzięki zawartości sulforafanu jarmuż chroni przed nowotworami.

Inna zaleta wynikająca z wysokiej zawartości przeciwutleniaczy? Wolniejsze starzenie!

Sezon na jarmuż zaczyna się jesienią i trwa przez całą zimę. Wybieraj ciemnozielone liście warzywa, bez plam. Znajdziesz je w sklepach ze zdrową żywnością i w wielu marketach. Jarmuż możesz spożyć w koktajlu lub po krótkiej obróbce jako dodatek do dań warzywnych, makaronu, ryżu czy mięs.

Przeczytaj, od kiedy można podawać jarmuż dzieciom.

    3 komentarze

  • jotka

    Gotuje czasami zupę krem z jarmużu – fantastycznie wymiata jelita, dawno nie robiłam…

  • Stokrotka

    Tak się zastanawiam czy ja kiedyś jadłam jarmuż.
    Jeśli – to tylko w sałatce i nieświadomie.
    Ale z tego co piszesz – to powinnam zacząć go jeść.

    Dziękuję Ci

  • Ania

    Ja tego nigdy nie jadłam ale cieszę się że mogę go tu kupić i od jutra zaczynam jedzenie to zdrowie 🙂

Zostaw komentarz

Możesz użyć HTML tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>