Główne menu

Joga dla zdrowia duszy i ciała – spróbuj!

Wszystko ma swoje zalety i wady, ale nie joga. Nie znam minusów i przeciwwskazań do uprawiania tego sportu. I dla mam ciężarnych i dla osób po urazach. Dla dzieci i dla dorosłych. Dawka witaminy radości w postaci endorfin i dotlenienia, a jednocześnie balsam dla zmęczonego ciała, umysłu i duszy. Określenie „sport” jednak tu średnio pasuje. Joga to relaks. Joga to stan ducha. Praktykuję od siedmiu lat i polecam każdej z Was, chociaż spróbujcie.

Matka-Polka nie ma czasu

Nie do końca jestem wzorową mamą, zresztą każda z nas nie jest. To oczywiste. Nie zasuwam do nocy, prasując pranie, a podłogę myję raz na tydzień, bo tego nie cierpię. Kurz leży to ja też poleżę. Wystarczająco mojej energii pochłaniają gotowanie, zabawy z synem i praca.

A że jestem typem sangwinika i barana spod znaku, bardzo intensywnie we wszystko się angażuję i zatracam. I gdyby nie joga, to nie wiem jak długo by pociągnęło moje szalone serducho.

Zajęcia z tantra jogi mam tylko raz w tygodniu i to zwykle wystarcza. Nie wiem do końca jak to działa, ale nawet rano po przespanej nocy, nie mam tyle energii, co po wieczornym 1,5-godzinnym seansie z asanami. Mimo, że po całym dniu, idąc na zajęcia, jestem ledwo żywa. To jest po prostu magia!

Jogę polecam każdej kobiecie, bo każda z nas ma codziennie milion spraw do załatwienia i pędzi, żeby z tym wszystkim zdążyć. Joga pozwala na stop, na głęboki oddech, na pobyciu samym z sobą tu i teraz.

joga

Joga to nie stanie na głowie

Tak często kojarzą się zajęcia z asanami. Ale joga nie sprowadza się tylko do umiejętności stania na głowie, czy innych akrobacji. Są ćwiczenia, których nie wykonam, choć już kilka lat praktyki minęło.

W jodze chodzi o Ciebie samą, o Twoje możliwości, o odpuszczenie „kto, co potrafi”, o pobycie ze swoim ciałem w ciszy i w głębokich oddechach. Na tantra jodze, na którą z ogromną chęcią biegnę raz w tygodniu, obowiązują stałe zasady: cisza, zgaszone światło i zamknięte oczy. Jesteś Ty, mata i podłoga. Nie zwracasz uwagi na towarzyszące Ci osoby. Masz skupić się wyłącznie na sobie.

Charakter zajęć z jogi zależy jednak od miejsca. Poznałam trzy prowadzące joginki i trzy miejsca zajęć: na sali gimnastycznej, w klubie sportowym typu siłownia i fitness oraz w kameralnym studio w mieszkaniu. I z doświadczenia – im spokojniejsze miejsce i mniejsza grupa ćwiczących, tym lepiej.

Dodatkowo warto zwrócić uwagę na prowadzącą, czy nie jest to trenerka zatrudniona do zajęć typu stretching, czy pilates, ale osoba oddana w 100% samej jodze i praktykującą ją na co dzień. Cudownie by było, gdyby osoba ta miała styczność z kultura Wschodu, skąd wywodzi się joga.

Pamiętajmy jeszcze, że wybierając się na zajęcia jogi, aby nie jeść na 2-3 godziny przed zajęciami.

7 powodów dlaczego warto spróbować i praktykować jogę:
 

  • Zdrowe ciało i dobra kondycja
    Joga to ćwiczenia głównie rozciągające i oddechowe. Niby nic, a tak wiele. Ciało jest dotlenione, zrelaksowane i w dobrej kondycji. Mięśnie i nerwy rozciągnięte. Ale nie schudniemy i nie wypracujemy bicepsów, chyba, że po dłuższym czasie, ćwicząc koło (mostek), stolik, czy powitanie słońca.
  • Bezpieczna i skuteczna rehabilitacja dla kręgosłupa i stawów
    Głównie dzięki ćwiczeniom wzmacniającym mięśnie i dotlenienie tkanek, które sprawiają na co dzień ból.
  • Zastrzyk energii i dobre samopoczucie
    Samo wyciszenie się i dotlenienie organizmu sprawiają, że chce się nam żyć. Dostajemy nową energię i pozbywamy się czarnych myśli, skupiając całą swoją uwagę na oddechu i na powtarzaniu asanów. Choć są osoby, które nie spróbowały, a twierdzą, że to nie dla nich. Bo za wolno i za mały wycisk. Myślę, że po kilku takich zajęciach, zmieniłyby zdanie.
  • Zmniejszenie wpływu negatywnego stresu
  • Wzmocnienie odporności fizycznej i psychicznej
    Organizm odprężony i dotleniony ma dużo siły do walki z czynnikami chorobotwórczymi.
  • Nauka wyciszania się i opanowywania gwałtownych emocji
    A wszystko to za sprawą skupiania się na własnym głębokim oddechu, co jest przydatne również w codziennym życiu w sytuacjach stresowych.
  • Zmiana stylu życia: życie tu i teraz w rytmie „slow life”. Dostrzeganie chwil, zatrzymanie się w tym całym biegu, głęboki oddech, życie zgodnie z przyrodą.

Najlepszym podsumowaniem jogi, będą słowa nieżyjącego już mistrza jogi B.K.S. Iyengara:
„ Joga jest dziedziną wieloaspektową. Celem i kulminacją praktyki jogi jest poznanie duszy, jednak po drodze pojawia się mnóstwo korzystnych efektów ubocznych, na przykład zdrowie, szczęście, spokój i równowaga. W tym sensie jogę można nazwać terapią.”

    7 komentarzy

  • Dorota

    Medytuję od kilku miesięcy, muzyka i mantry, ale naprawdę działają:) Ja jestem skorpionem i też się mogę zajechać dopóki swego nie dopnę, więc sama rozumiesz, że chwile odprężenia, są mi bardzo potrzebne 🙂

  • Aneczka

    Ja mam zamiar zacząć chodzić na zajęcia z jogi, nigdy nie próbowałam i jestem ciekawa czy u mnie przyniesie efekty. Kochana da się wyłączyć u ciebie reklamy? Są bardzo uciążliwe jak korzystam z telefonu to mi się włączają czasami po 3…w trakcie czytania, troszkę mi to przeszkadza a lubię czytać twój blog 😉

  • Gaja

    A nie słyszałaś, że joga to dzieło szatana? To był oczywiście taki głupi żarcik z mojej strony, wcale tak nie uważam, chociaż takie komentarze zdarzyło mi się czytać pod tekstami o jodze. Sama kiedyś ćwiczyłam jogę i byłam dobrze porozciągana, a teraz schylając się nie dotknę palcami do podłogi. Już myślałam, żeby wrócić do jogi, ale nie potrafię znaleźć na to czasu i początki są trudne. Chociaż z czasem to jest tak, jeśli czegoś bardzo, bardzo chcesz, to czas sam się znajdzie, a jeśli chcesz na pół gwizdka, to zawsze znajdzie się coś ważniejszego.

  • moje IDEALIA

    Już kilkukrotnie kusiło mnie aby zapisać się na jogę, ale zawsze wybierałam bardziej dynamiczne zajęcia typu zumba lub aerobik. Muszę w końcu się zdecydować.

  • Jola (Pixel Kolor)

    W tym miesiącu postanowiłam wrócić do jogi. Szkoda, że nie mam możliwości zapisać się na żadnej zajęcia.

  • Iwona

    Ja uwielbiam Aschtangę Jogę, ale teraz akurat ćwiczę inne rzeczy 🙂

  • L.B.

    Szkoda, że nie mogłyśmy się zapisać na jogę teraz na zajęciach wf-u, bo bym poszła. Ciekawi mnie.

Zostaw komentarz

Możesz użyć HTML tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>