Główne menu

Co łączyć na talerzu?

Ciecierzyca i botwina

Cieciorka była kiedyś bardzo znana i doceniana w Polsce. Potem zapomniana, od pewnego czasu wraca do łask. Również z powodu swoich walorów odżywczych.

Zjedzenie 100 gramów ciecierzycy pozwala dostarczyć połowę dziennego zapotrzebowania na witaminę B6. Witamina ta jest niezbędna do wchłaniania magnezu, ważnego pierwiastka, zmniejszającego napięcie, niepokój, poprawiającego pracę serca.

Ciecierzycę najlepiej łączyć z rybami lub botwinką.

Grillowane mięso i rozmaryn

Rozmaryn to dodatek, który na stałe powinien gościć w naszej kuchni. Głównie jako składnik marynat przygotowanych na bazie oliwy. Dodawany do pieczonych, smażonych i grillowanych mięs dezaktywuje związki kancerogenne, które w trakcie przyrządzania mięs uwalniają się.

Jak to wygląda w praktyce? Rozmaryn zawiera kwas rozmarynowy i karnozowy, zapobiegające tworzeniu się szkodliwych heterocyklicznych aminów aromatycznych na mięsie.

Pomidor i tofu

Pomidor za sprawą likopenu chroni przed rozwojem nowotworów. Podobne działanie wykazuje soja (jednak jedzona ostrożnie, nie w nadmiarze). Łącząc ich działanie, na przykład w zjadanej sałatce, wspomagamy ich pozytywne oddziaływanie na organizm.

Tuńczyk i żółty ser

Tuńczyk to bardzo ważne źródło witaminy D, która pomaga we wchłanianiu wapnia, co ma wpływ na dobrą mineralizację kości i przeciwdziałanie osteoporozie. Najczęściej wykorzystywanym źródłem wapnia są produkty mleczne, na przykład żółty ser.

Warto połączyć ser z tuńczykiem, chociażby w formie pasty i zajadać z chlebem.

Zielona herbata i sok z cytryny

Sok z cytryny jest dobrym dodatkiem do zielonej herbaty. W ten sposób za sprawą witaminy C (z soku) można zwiększyć wchłanianie katechin, silnych przeciwutleniaczy zawartych w herbacie.

W ten prosty sposób uzyskujemy trzy korzyści: wspomaganie odchudzania i utrzymania szczupłej sylwetki, opóźnienie procesów starzenia i ochrona przed rozwojem nowotworów.

Czekolada z jagodami

Warto połączyć jedzenie czekolady z jagodami.

Jagody zawierają kwercentynę, przeciwzapalny flawonoid, który zmniejsza ryzyko wystąpienia alergii, chorób Parkinsona, Alzheimera, zawału serca oraz raka płuc. Z kolei czekolada jest bogata w katechiny, które wzmacniają układ krwionośny, pozytywnie wpływając na naczynia i działają przeciwzatorowo.

 

Zostaw komentarz

Możesz użyć HTML tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>