Główne menu

Odwodnienie zdarza się częściej niż myślisz: ból głowy, zaparcia, ospałość

Odwodnić można się bardzo łatwo. Nie musimy wyprowadzać się na pustynię. Nie potrzeba nawet bardzo gorącego dnia. Wystarczą nieprawidłowe nawyki, ignorowanie sygnałów wysyłanych przez organizm, a jest ich całkiem sporo. Zaczyna się od suchości w ustach, potem jest pragnienie, głód, ból głowy, rozdrażnienie, senność, złe samopoczucie. Odwodnienie może prowokować nawet ataki astmy czy migreny.

odwodnienie

Kiedy jesteśmy narażone na odwodnienie?

Organizm składa się głównie z wody. Gdy jej poziom dociera do niebezpiecznej granicy, pojawia się niebezpieczeństwo. Organizm włącza alarm i zaczyna walczyć o przywrócenie utraconej harmonii.

Odwodnienie może pojawić się każdego dnia. Szczególnie jesteśmy narażone na jego objawy:

  • w przebiegu gorączki,
  • w trakcie biegunki,
  • podczas intensywnych treningów,
  • w trakcie upałów (człowiek w wysokiej temperaturze może stracić nawet 10 litrów wody),
  • w trakcie mrozów (utrata wody spowodowana ogrzewaniem ciała),
  • choroby nerek,
  • choroby Parkinsona,

Jakie są objawy odwodnienia?

Gdy dochodzi do odwodnienia, często pojawiają się objawy, które nijak są kojarzone z deficytem wody. Najczęściej symptomy to:

  • suchość w ustach,
  • bóle i zawroty głowy,
  • przyspieszone bicie serca,
  • wzdęty brzuch,
  • zaparcia,
  • zmęczenie mięśni,
  • sucha skóra,
  • ospałość, drażliwość,
  • skąpomocz.

Jak nie dopuścić do odwodnienia?

Według ostatnich wskazań (o czym mówi głośno Jerzy Zięba, specjalista z zakresu naturoterapii) odpowiednie nawodnienie nie jest możliwe przy użyciu samej wody. Potrzeba impulsu, by zatrzymać wodę w organizmie, zwłaszcza w trakcie upałów. Dobrym sposobem jest dodanie do wody szczypty soli kłodawskiej lub himalajskiej (innej marketowej nie, bo jest pozbawiona minerałów i mocno przetworzona).  Dodanie soli do wody nie jest jednak wskazane u osób z nadciśnieniem, tendencją do puchnięcia nóg, problemów z nerkami. W razie chorób przewlekłych, warto kwestię tę skonsultować z lekarzem.

Przyjmuje się, że każdego dnia należy wypijać około 30 ml na każdy kilogram ciała. Ostateczna wartość będzie różna dla każdej z osoby. Warto sobie ją obliczyć, pamiętając, że uzyskane liczby dotyczą wody, a nie zupy, mleka, napojów…Poza tym kawa, herbata i alkohol prowadzą do odwodnienia. Najlepiej pić około godzinę przed posiłkiem i dwie godziny po nim.

Ostatnie odkrycia wskazują, że woda gazowana nie jest wcale taka zła….Można pić na zdrowie. 🙂

    5 komentarzy

  • Rebecca Sharp

    Ja akurat walczę z odwodnieniem organizmu. U mnie objawia się spuchnięciem organizmu. Woda z przestrzeni komórkowych przeszła mi do przestrzeni międzytkankowych, co spowodowało opuchnięcie.
    Problem jest, że jak ktoś ma biegunkę to idzie bardzo szybko nadrobić takie odwodnienie (dużo wody + elektrolity), a ja chyba będę musiała nad tym pracować znacznie dłużej.
    Nigdy nie piłam kawy ani mocnej herbaty, więc ten problem mam z głowy, teraz tak jak pisałaś woda + sól himalajska, woda + cytryna, woda + miód itp.

  • Marta

    niestety mam ten problem…powod prozaiczny zapominam pic 🙁

  • Matka na Szczycie

    Ja ostatnio miałam okazję skorzystać z analizy składu ciała i wyszło mi bardzo dobre nawodnienie, co było dla mnie sporym zaskoczeniem, bo było to akurat w bardzo, bardzo upalny dzień!

  • Beti

    Trzeba uważać i to bardzo, żeby się nie odwodnić.

  • KreoVita

    Słuszna uwaga odnośnie dodania szczypty soli. Obecna moda na niemal całkowite wykluczanie soli z diety sprzyja odwodnieniu bardziej niż kawa czy herbata.

Zostaw komentarz

Możesz użyć HTML tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>