Główne menu

Inf. prasowa
Paczka kobieca, czyli co Polki kupują w sieci

Liczba osób kupujących w internecie regularnie rośnie i już od paru lat stanowią one ponad połowę internautów. Połowa z tych osób to kobiety. Wydaje się to oczywiste, bo przecież połowa ludzi w ogóle to kobiety, ale zachowania zakupowe mężczyzn i kobiet są jednak różne. Badania rynku potwierdzają jednak, że liczba kupujących w sieci kobiet i mężczyzn jest taka sama. Z kolei najliczniejszą grupę wiekową spośród tej niemałej grupy osób otrzymujących paczki ze sklepów internetowych stanowią osoby po trzydziestce.

Przyjrzyjmy się nawykom zakupowym Polek w internecie.

Paczka z czym właściwie?

Zacznijmy może od tego co kobiety najchętniej kupują w internecie. Wygląda na to, że paczka z e-sklepu w jakimś stopniu wpisuje się w stereotypy płciowe: kobiety nieco częściej zamawiają ubrania, buty i kosmetyki, podczas gdy mężczyźni nieco częściej niż kobiety kupują szeroko pojęte “zabawki”, a więc elektronikę, gry, artykuły kolekcjonerskie i części samochodowe. Generalnie kobiece wybory zakupowe wydają się być bardziej praktyczne. Aczkolwiek kobiety też zdecydowanie częściej niż mężczyźni kupują książki, płyty i filmy. Co nie dziwi, biorąc pod uwagę, że wg badań Biblioteki Narodowej zdecydowanie więcej kobiet lubi czytać i czyta książki.

Kobiece motywacje w zakupach on-line

Co motywuje Polki do robienia zakupów on-line? Zdecydowanie najważniejszym czynnikiem jest dla nich dostępność sklepów przez całą dobę. Dla panów zresztą też, ale dla pań nieco bardziej. Inną kwestią, na którą zwracają uwagę kobiety jest czynnik nieograniczony czas na dokonanie wyboru i zapoznanie się z ofertą, który dla mężczyzn jest (wg badań rynku) mniej istotny. Wpisuje się to nieco w stereotyp kobiety długo zastanawiającej się w sklepie, ale może po prostu panie dokonują bardziej przemyślanych zakupów? Ciekawe różnice widać też wśród aspektów zakupów on-line, które są przez internautów oceniane jako istotne, ale nie najważniejsze. Panie na przykład bardziej cenią sobie zniżki dla stałych klientów, podczas gdy panów motywuje spersonalizowana oferta towarów. Wynika to być może z tego, że mężczyźni częściej kupują produkty kolekcjonerskie i hobbystyczne, albo z tego, że klientki sklepów on-line chętniej poświęcają czas na przeglądanie oferty.

Paczka kurierska dla pań

Wszyscy kupujący zdecydowanie preferują dostawę kurierem bezpośrednio do domu lub pracy, ale panowie bardziej niż panie cenią sobie możliwość odbioru przesyłki w Paczkomacie. Za to wśród pań zdecydowanie większą popularnością cieszy się opcja darmowej dostawy, szczególnie jeśli jest połączona z możliwością darmowego zwrotu. Sugeruje to, że kobiety są bardziej zapobiegliwe i pewnie tak jest, ale może to wynikać też z tego, że klientki sklepów internetowych częściej kupują ubrania i buty. A te, jak wiadomo, dobrze jest móc łatwo zwrócić po przymierzeniu.

W praktyce wykorzystanie różnych form dostawy wygląda podobnie. Do klientów e-handlu paczka z zamówieniem najczęściej dociera za pośrednictwem kuriera, panowie przy tym częściej korzystają z Paczkomatów, a panie z dostawy z możliwością darmowego zwrotu. Klientki sklepów on-line wyraźnie rzadziej też kupują produkty pobierane bezpośrednio ze strony sklepu w formie elektronicznej, jak np. e-booki czy utwory muzycznych. Jednocześnie znacznie częściej kupują książki, muzykę, czy filmy na nośnikach fizycznych.

Jeżeli chodzi o zwrot zamówionego towaru do sklepu internetowego sytuacja wygląda bardzo podobnie. Generalnie klienci preferują możliwość darmowego odesłania

produktu kurierem w systemie door-to-door lub pocztą. Mężczyźni, podobnie jak w przypadku dostawy, preferują Paczkomaty, natomiast kobiety zdecydowanie wolą możliwość zwrotu do sklepu stacjonarnego. Znowu można przypuszczać, że wiąże się to z typem nabywanych produktów – wiele marek odzieżowych ma zarówno sklepy on-line jak i stacjonarne, co umożliwia bezproblemowy zwrot w sklepie stacjonarnym. Jednocześnie sprzedają w nich na ogół towary unikatowe dla danej marki, których nie da się kupić taniej w mniejszym sklepie internetowym.

Kobiece problemy w zakupach on-line

Z jakimi problemami borykają się najczęściej klientki sklepów internetowych? Podobnie jak mężczyźni, kobiety narzekają na zbyt długi czas oczekiwania na dostawę produktów i na natrętne reklamy produktów, których szukały lub oglądały wcześniej. Natomiast problemem, z którym panie spotykają się najczęściej (a przy tym zdecydowanie częściej niż panowie) są zbyt wysokie, ich zdaniem, koszty dostarczenia tej paczki z zamówieniem.

 

Zostaw komentarz

Możesz użyć HTML tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>