Główne menu

Jak poprawić jakość snu?

Ze wszystkich czynników, które mają wpływ na jakość Twojego życia, sen jest jednym z ważniejszych. Gdy się nie wysypiasz, nie jesteś efektywna, Twoje ciało za wszelką cenę dąży do tego, by zregenerować siły. Jesteś rozdrażniona, często zła, mało kreatywna i nastawiasz się na „przetrwanie”.

Tymczasem są sposoby, by poprawić jakość snu. Możesz to zrobić, wykorzystując poniższe wskazówki.

Kilka faktów na początek

spi_0Zwykło się twierdzić, że dorosła osoba potrzebuje 7 godzin nieprzerwanego snu. Jednak jest to pewna średnia, ogromne znaczenie mają w tym temacie czynniki indywidualne: genetyczne i środowiskowe. To dlatego nie brak osób, które po 6 godzinach nocnego odpoczynku czują się wypoczęci oraz takich, u których minimum to 9 godzin.

Niestety snu nie da się nadrobić, nie da się też wyspać na zapas. Ważne jest to, co tu i teraz.

Częściej problemy ze snem mają kobiety niż mężczyźni. Pojawiają się one bardzo często w okolicy menopauzy lub w okresach zaburzeń hormonalnych. Na sen narzekają też dużo częściej palacze oraz osoby wrażliwe, ciężko pracujące, borykające się z wieloma obowiązkami.

Co się dzieje, gdy śpimy za krótko lub gdy jakość snu jest niska?

  • czujemy się rozdrażnieni,
  • apatyczni,
  • mamy problem z koncentracją,
  • więcej jemy i podjadamy,
  • sięgamy po większe ilości kofeiny (efekt błędnego koła),
  • nasz układ immunologiczny pracuje gorzej,
  • częściej chorujemy,
  • skóra jest szara, włosy gorzej odżywione, oczy podkrążone, białka przekrwione.

Potrzebujesz rutyny

Choć to pomysł co najmniej dziwny, ustaw budzik… wieczorem. Niech zadzwoni, informując Cię, że czas do łóżka. Jeśli będziesz się trzymać w miarę regularnych godzin zakończenia dnia, nie będziesz miała kłopotu z zasypianiem, a Twój sen będzie spokojniejszy.

Weź kąpiel

Nie bez przyczyny większość kąpie się wieczorem. Woda działa odprężająco. Dodatkowo nagrzana skóra obniża po kąpieli swoją temperaturę, co przynosi efekt znużenia i ułatwia zaśnięcie.

Lekko się posil

Ciężkostrawne jedzenie tuż przed snem lub wypicie mocnego trunku zamiast ułatwić zasypianie, utrudni nocną regenerację. W ten sposób możesz nabawić się niestrawności i zagwarantować sobie nocne wyjścia do toalety. Kolację zjedz lekką, a jednocześnie pożywną. To bardzo istotne, bo Twój układ pokarmowy idzie spać około godziny 19.

Oczywiście od czasu do czasu wypij lampkę wina przed snem, możesz też zapalić papierosa. Jednak jeśli to Twoja codzienność, to znasz już powód swoich problemów.

Zostaw komentarz

Możesz użyć HTML tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>