Główne menu

Jak poprawić jakość snu?

Ćwicz

Ludzie aktywni fizycznie lepiej śpią. Dlatego popołudniu lub rano (sprawdź, kiedy najlepiej ćwiczyć) znajdź chwilę na aktywność ruchową. Jednak nigdy nie trenuj tuż przed snem – w ten sposób odsuniesz wizję regeneracji i nastawisz swoje ciało „na działanie”.

Jest już ciemno

Nawet najmniejsza ilość światła może zakłócić sen. Dlatego wybierz się do sklepu i zainwestuj w specjalną opaskę na oczy. Dobrym zwyczajem jest również wyłączanie wszelkich źródeł prądu – zwłaszcza lampek „od czuwania”. Świetnym pomysłem jest także zainwestowanie w dobrej jakości rolety.

Biały szum

Od dawna wiadomo, że biały szum pomaga w zasypianiu. To dlatego kojąco na zmęczone niemowlę działa dźwięk suszarki lub odkurzacza. Jednostajny odgłos może pomóc również w przypadku chrapania partnera. W internecie bez problemu znajdziesz pliki z nagranymi dźwiękami, które możesz przenieść na krążek CD i odtwarzać przed snem.

Obniż temperaturę

Dobrym zwyczajem jest dokładne wietrzenie sypialni przed snem. Sen jest głębszy i spokojniejszy, gdy otoczenie ma około 16-18  stopni. Jeśli jesteś zmarzlakiem, zamiast włączać ogrzewanie, zainwestuj w dobrą kołdrę.

Zainwestuj w dobrą poduszkę

Dzisiaj rynek oferuje bardzo wiele rodzajów poduszek: puchowa, z pierzem, wełniana, z orkiszu, z lnu, z łuski prosa, z bambusa, a nawet z zieloną herbatą. Ciekawymi propozycjami są poduszki z pianką memory, które zapamiętują kształt ciała. Chętnie się wybiera również poduszki z lateksem czy włóknami poliestrowymi. Obok poduszek klasycznych są również o kształtach ergonomicznych i co ciekawe to jedynie krótka lista, bo wybór jest dużo szerszy. Tak szeroki asortyment pozwala wybrać poduszkę, która pozwoli nam dopasować ją do pozycji, w jakiej najczęściej odpoczywamy oraz do naszych potrzeb, bez kompromisów.

i…dobry materac

Zanim kupisz materac (nie musi to być najdroższy model), połóż się w sklepie na nim na co najmniej 15 minut. Wybierz pozycję, w jakiej lubisz spać. Jeśli śpisz z drugą osobą, połóżcie się wspólnie i postarajcie się pozmieniać pozycję, by zauważyć, jak zachowuje się materac.

Nie ma idealnego materaca dla każdego. Materac powinien być starannie wybrany do indywidualnych potrzeb określonej osoby i dobrze podpierać kręgosłup na całej jego długości. To materac ma się dopasować do nas, a nie my do niego.

Unikaj wspomagaczy

Oprócz alkoholu unikaj również również tabletek – to one dają nam złudne przekonanie, że śpimy lepiej. Tymczasem to tylko pozory. Wszelkie kapsułki tak naprawdę na dłuższą metę zaburzają jakość snu, stąd należy je przyjmować tylko w ostateczności i pod kontrolą lekarza.

Dowody? Badania pokazały, że tabletki na sen wprowadzają nas w płytki sen, z krótkimi fazami REM, które mają kluczowe znaczenie pod względem regeneracji organizmu. To właśnie od fazy REM zależy umiejętność skupienia się i kojarzenia faktów. Zasypiając przy udziale tabletek, nie uzyskujemy takiego samego snu, jak w sposób naturalny. Ważne, by o tym pamiętać!

Odśwież umysł

Tuż przed snem – zrelaksuj się. Jeśli możesz, unikaj zabierania pracy do łóżka, nie spędzaj czasu późnym wieczorem na trudnych zagadnieniach. Postaraj się w naturalny sposób odprężyć i spędzić w spokoju kilkadziesiąt minut przed pójściem spać. To ułatwi zasypianie i pozwoli uniknąć przebudzeń w nocy.

Seks na sen

Zbliżenie intymne działa odprężająco, pozwala pozbyć się napięć i ułatwia zasypianie. Śpimy głębszym snem a rano budzimy się rześcy.

Osoby o udanym życiu intymnym rzadziej cierpią na problemy z zasypianiem.

Domowe sposoby na lepszy sen

Istnieje wiele opinii, jak poprawić jakość snu i ułatwić zasypianie. Warto przetestować:

  • ciepłe mleko przed snem (może być z miodem),
  • możesz spróbować ziół – melisy, dziurawca, lipy, rumianku, wrzosu,
  • dwie kostki czekolady – serotonina pomaga w zasypianiu,
  • kawałek białego sera tuż przed snem – pozwala zmniejszyć głód i ułatwia zasypianie,
  • dietę bogatą w witaminę B1 i B2, która ma poprawiać jakość snu.

Jeśli nie możesz zasnąć…

Nie staraj się zasypiać na siłę. Po położeniu się do łóżka daj sobie 15-20 minut. Po tym czasie zamiast irytować się i obracać się z boku na bok, wstań i zajmij się czymś – poczytaj spokojną książkę, zrelaksuj się przy spokojnej muzyce. Gdy poczujesz pierwsze oznaki zmęczenia, ponownie ze spokojem udaj się do łóżka.

Następnego dnia po nieprzespanej nocy lepiej unikaj drzemek w ciągu dnia. Jeśli musisz zregeneruj siły, poświęcając na sen maksymalnie godzinę. Postaraj się położyć wieczorem o stałej porze.

Zostaw komentarz

Możesz użyć HTML tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>