Główne menu

Problemy ze snem to już plaga. Jak zadbać o jakość snu?

Śpimy coraz gorzej. W coraz młodszym wieku mamy kłopot z szybkim zasypianiem i z wartościową nocną regeneracją. Naukowcy mówią wprost o śmieciowym śnie, który w bardzo negatywny sposób wpływa na jakość życia. Czy znany jest skuteczny sposób na problemy ze snem?

Mamy kłopot ze snem

Z roku na rok mamy coraz większe problemy ze snem. Jeszcze 20 lat temu na jakość snu narzekało 10% Europejczyków, obecnie ta liczba wzrosła do 30%.

Wzrasta także  liczba diagnozowanych kłopotów z bezsennością. Naukowcy są zdania, że winna jest rewolucja cywilizacyjna, jaką przeszliśmy, krótko to ujmując – odejście od natury i życia zgodnie z jej przemianami  i zwrócenie się w stronę bardzo stresującej codzienności wypełnionej licznymi obowiązkami i zadaniami. Kłopot stanowi brak umiejętności odpoczywania, poczucie, że aby szczęśliwie żyć, trzeba pędzić. Poza tym ciągła dostępność i sprawdzanie poczty o każdej porze dnia utrudnia zrelaksowanie się i naturalne nastawienie na odpoczynek.

problemy ze snem

Problemy ze snem – liczy się jakość

Tak naprawdę dużo mniejsze znaczenie ma, ile godzin śpisz. Najważniejsza jest jakość snu. Dlaczego? Ponieważ wiele osób, mimo że spędza w łóżku 8 czy nawet 9 godzin budzi się niewyspana. Noc spędza na przewracaniu się z boku na bok lub bardzo szybko zasypia, ale budzi się z brakiem motywacji do wstawania z łóżka.

Przyczyn takiego stanu jest wiele…

Ciągłe pobudzenie

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu większość z nas potrafiła jasno określić, kiedy jest w pracy, a kiedy rozpoczyna czas wolny. Obecnie jest to dużo trudniejsze.

Pracujemy coraz dłużej i coraz intensywniej. Większość z nas przynosi pracę do domu, jeśli nie fizycznie to mentalnie, rozpamiętując miniony dzień i analizując to, co można byłoby zrobić lepiej. Nic dziwnego, że w łóżku nie potrafimy odpuścić. Sprawdzamy maile, odpisujemy na wiadomości i myślimy o czekających nas obowiązkach.

Ciągłe pobudzenie i stan gotowości utrudnia zasypianie. Gdy mózg jest zalewamy bodźcami, potrzeba snu jest odpychana. To dlatego nie potrafimy zasnąć, nawet gdy jesteśmy wyczerpane.

Problemy ze snem dotyczą kobiet, które za bardzo się przejmują

Problemy ze snem są typowe dla kobiet. Przejmowanie się i analizowanie przeszłości oraz tego, co czeka nas w kolejnym dniu nie ułatwia zasypiania.Niestety w tym my kobiety jesteśmy specjalistkami. Dlatego tak istotne jest, by umieć odpuścić, mówiąc sobie – „zrobiłam wszystko, co w mojej mocy. Jutro też jest dzień. Teraz idę spać”.

Czasami pomocne jest wyrobienie sobie nawyku zamykania tych spraw, które można zakończyć w danym dniu. Wiele kobiet czuje się lepiej, gdy kładzie się spać dopiero po posprzątaniu kuchni, tak, by kolejnego dnia nie zaczynać od sprzątania czy po złożeniu prania. Kluczowe jest również pogodzenie się z partnerem i unikanie chodzenia spać po kłótni.

Jak zadbać o jakość snu?

Problemy ze snem można rozwiązać, dbając o zdrowe nawyki. Niestety nie zawsze łatwe w stosowaniu w praktyce.

  • wstajemy i chodzimy spać o tej samej porze – również w weekendy i wakacje. To bardzo ważne, pozwala zadbać o jakość snu, ułatwia zasypianie i pozwala uniknąć problemu wynikającego ze zbyt długiego spania. Niestety w praktyce bywa to trudne w realizacji
  • należy się zmęczyć fizycznie w ciągu dnia. Nie potrzeba wiele, wystarczy intensywny spacer przez 30 minut. Każdego dnia wychodzimy na świeże powietrze.
  • zadbajmy o relaks na godzinę przed snem. Nie oglądajmy telewizji, nie używajmy telefonu, urządzeń elektrycznych. Nie angażujmy się w tematy, które wywołują w nas niepokój. Zróbmy wszystko, by zadbać o wewnętrzny spokój,
  • zadbajmy o zaciemnienie pokoju. Wyłączmy światło, zadbajmy o to, nie drażniła nas żadna lampka, nawet ta najmniejsza, na przykład ta przy telewizorze.
  • nie jedzmy w łóżku, nie oglądajmy telewizji. Zadbajmy, by łóżko służyło nam tylko do dwóch czynności – seksu i snu
  • zadbajmy o temperaturę w sypialni. Nie powinna przekraczać 21 stopni. Przed snem należy wywietrzyć sypialnię.
  • starajmy się spać 7,5 godzin – według naukowców, właśnie taki czas jest najbardziej optymalny dla większości z nas. Tylko nieliczni potrzebują dłuższego snu.

Zostaw komentarz

Możesz użyć HTML tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>