Główne menu

Stopy to podstawa – zadbaj o nie dzisiaj, by uniknąć problemów jutro

Nawracające pieczenie, mrowienie, drętwienie i ból dolnych kończyn może wskazywać na neuropatię, która często wiąże się z cukrzycą (polineuropatia cukrzycowa). Innymi słowy, stopy mogą nas piec z bardzo banalnych powodów jak źle dopasowane buty, ale i dlatego, że trapi nas jakaś poważna choroba. Zwłaszcza wtedy, gdy pieczeniu towarzyszą inne objawy, np. łuszczenie się skóry, nieprzyjemny zapach stóp, rogowacenie naskórka, obrzęki.

Stopa prawdę ci powie

Przypatrując się swoim stopom możemy się sporo dowiedzieć o własnym zdrowiu. Przykłady? Przy anemii odkształcają się płytki paznokci. Przy miażdżycy mogą wypadać włoski na nogach, np. te na palcach, a stopy zmieniają kolor w zależności od pozycji – gdy stoimy, robią się czerwone, gdy podnosimy je do góry, błyskawicznie stają się blade. Zmiana koloru palców u stóp bywa też objawem choroby Raynauda (nagłe skurcze tętnic).

Łuszcząca się skóra, zażółcenia, białawy nalot pomiędzy palcami – niechybnie zbliża się grzybica. Powiększenie dużego palucha wskazuje na dnę moczanową. A może na skórze naszych stóp ciągle tworzą się ranki, które nie chcą się goić? To bardzo niebezpieczny sygnał, bo zazwyczaj oznacza cukrzycę.

Bolesne skurcze stóp i łydek to znak, że równowaga elektrolitowa w organizmie została zaburzona. Nawet zmiany w chodzie sygnalizują problemy zdrowotne – uszkodzenie nerwów obwodowych może objawiać się powłóczeniem nogami. Oczywiście, nie każdy ból jest równoznaczny z chorobą i nie każda plamka na skórze musi być obejrzana przez lekarza, niemniej jednak, jeśli jakiekolwiek dolegliwości stóp nie ustępują po kilku tygodniach, lepiej tego nie lekceważyć.

Ruszaj się, ale z głową

Stopy bardzo lubią ruch, ale źle znoszą przeciążenia. Popularne bieganie ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie, ale potrafi być zabójcze dla stóp, gdy zabierzemy się za ten sport nieumiejętnie. Nieważne, czy chcemy sobie tylko rekreacyjnie potruchtać po parku – stopy zawsze muszą mieć zapewnioną właściwą amortyzację. W bieganiu stopa obciążona jest właściwie przez cały czas, i gdy stawiamy ją na ziemi, i gdy ją od niej odrywamy. Dobre buty do biegania to podstawa, przy czym nie musimy wcale wydawać majątku na markowe modele dla profesjonalistów. W zupełności wystarczy, że but będzie przewiewny, dopasowany do kształtu stopy, z odpowiednio wyprofilowaną wkładką i amortyzacją, przystosowany do nawierzchni, po której biegamy.

W ogóle obuwie powinno się wybierać pod kątem uprawianego sportu. Np. do gier halowych (siatkówka, koszykówka) wskazane są buty z dość elastyczną podeszwą o dobrej przyczepności i dodatkowym wzmocnieniem dla stawu skokowego, do chodzenia po wysokich górach potrzebne będą solidne, wysokie buty trekkingowe z zabudowaną kostką i twardą podeszwą, z kolei na rower polecane są buty niskie, ściśle opinające stopy, tak by nie przesuwały się one w trakcie pedałowania.

Zostaw komentarz

Możesz użyć HTML tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>