Główne menu

Jak zapobiec żylakom kończyn dolnych po 30-stce? Nie musisz ich mieć!

Żylaki kończyn dolnych to częsty problem, zazwyczaj dotykający kobiety mające do nich predyspozycje genetyczne, przez lata dający nieswoiste, często ignorowane objawy, nasilające się przed miesiączką.

Żylaki to kłopot nie tylko natury estetycznej. Jeśli miała je Twoja mama, babcia, nie oznacza to, że również Twoje nogi będą „zdobić pajączki”. Czekanie aż się pojawią to nie najlepszy pomysł. Istnieją metody, które pozwolą Ci uchronić się przed wystąpieniem żylaków. O tym poniżej.

Żylaki kończyn dolnych objawy

nogiJakie są najczęstsze objawy żylaków kończyn dolnych?

Podstawowe to: uczucie ciężkości nóg, zmęczenia, dyskomfort, pajączki naczyniowe. Ponadto mogą pojawić się skurcze nocne, pieczenie i obrzęki. Najczęściej dolegliwości są najsilniejsze w ciągu dnia, wyciszają się po położeniu się i w trakcie chodzenia.

Żylaki kończyn dolnych profilaktyka

Czy da się zapobiec żylakom?

Nie jest to proste, ale…możliwe.

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na styl życia. Unikać długiego siedzenia lub stania. Jeśli musimy w tych pozycjach długo pozostawać, należy zadbać o częstą, choćby niewielką zmianę pozycji. Nigdy nie siadaj z nogą ułożoną na nodze. Zadbaj o wygodne, ergonomiczne stanowisko pracy.

Codziennie należy spacerować – minimum przez pół godziny.

Wybieraj płynne, umiarkowane (nie wysiłkowe!) sporty – pływanie, jazda na rowerze, bieganie, joga.

Poza tym dwa razy dziennie (najlepiej rano i wieczorem) wykonuj proste ćwiczenia:

  • rowerek – leżąc na plecach, unieś nogi i wykonuj ruchy typowe dla pracy nóg podczas pedałowania.
  • siedząc na krześle lub stojąc, napinaj łydki,  wspinając się na palcach. Ćwiczenie wykonuj powoli, w skupieniu, starając się utrzymać przez kilka sekund napięcie w łydkach. Wykonuj minimum 12 powtórzeń.
  • to ćwiczenie wykonuj, siedząc na krześle – stopy i kolana trzymaj złączone razem. Zginaj i prostuj palce obu stóp. Podczas zgięcia przytrzymaj przez kilka sekund palce stóp w górze – minimum 12 powtórzeń.

Staraj się utrzymywać prawidłową masę ciała. Jeśli przyjmujesz tabletki antykoncepcyjne lub leczysz się hormonalnie, systematycznie odwiedzaj lekarza.

Unikaj bardzo obcisłych strojów, spodni, skarpet. Ogranicz gorące kąpiele na rzecz chłodnych pryszniców. Zrezygnuj z sauny.

Gdy odpoczywasz lub śpisz, leż z kończynami uniesionymi nieco powyżej poziomu serca, lekko ugnij je w stawach kolanowych, podeprzyj je na całej długości goleni (a nie punktowo).

Zrezygnuj z wysokich obcasów – jeśli musisz, wybieraj te mające 3-5 centymetrów.

Żylaki w ciąży

Osobnym tematem są żylaki w ciąży. Problem ten, według licznych statystyk, ma dotyczyć aż 40% przyszłych mam. Ryzyko powstania zmian w żyłach w okresie ciąży mają zwiększać: predyspozycje genetyczne, kolejna ciąża, nadwaga, spędzanie dużej ilości czasu w jednej pozycji, mało aktywny styl życia.

Jak zapobiegać żylakom w ciąży?

W tym szczególnym okresie należy kontrolować wagę, by nie przytyć dużo, co zwiększa ryzyko powstania żylaków. Warto unikać długiego stania i siedzenia. Jeśli siedzimy, nogi powinny znajdować się na wysokości bioder. Gdy leżymy, warto podłożyć pod nogi poduszkę.

Na czas ciąży warto wybierać obuwie na niskim obcasie z szerokim noskiem. Oczywiście unikamy dźwigania ciężarów. Można profilaktycznie łykać suplementy z rutyną (po konsultacji z lekarzem), co pozwoli wzmocnić naczynia krwionośne. Warto ograniczyć ilość soli. Niektórzy zalecają również specjalne rajstopy przeciwżylakowe, które masują zalegającą krew – jednak, by sobie tym wyborem nie zaszkodzić, należy skonsultować się z lekarzem.

 

    3 komentarze

  • Ula

    U mnie właściwie wszyscy mają żylaki…bardzo się tego boję…ech…Muszę wypróbować te metody!

  • Ekspert Diosminex

    Aby zapobiec żylakom warto stosować się do kilku podstawowych reguł, takich jak: unikanie długotrwałego siedzenia lub stania, ograniczenie gorących kąpieli, noszenie obuwia na płaskich podeszwach, a przede wszystkim bycie aktywnym. Ponadto warto sięgnąć po leki zwiększające napięcie naczyń żylnych i działające ochronnie na naczynia krwionośne, w postaci żelu bądź tabletek.

Zostaw komentarz

Możesz użyć HTML tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>