Główne menu

Jak zastąpić cukier w diecie? Czyli konkretnie, czego ile dodać?

Ksylitol zamiast cukru – jak stosować?

Ksylitol ma niemal taki sam smak jak cukier, ale niski indeks glikemiczny. Jedna łyżeczka zawiera około 9 kalorii. W przeciwieństwie do zwykłego cukru nie powoduje próchnicy. Wręcz przeciwnie – korzystnie wpływa na zęby, dlatego stosowany jest w pastach i gumach do zębów. Poza tym ksylitol zmniejsza ochotę na słodycze.

Dobrze zachować umiar w jego stosowaniu, jest bowiem tylko częściowo przyswajany przez organizm, może powodować bóle brzucha i gazy (zaleca się spożywać go do 40 gramów na dzień).

Do przeciętnego przepisu stosuje się pół szklanki ksylitolu. Generalnie w przepisach możemy zmniejszyć ilośc cukru o 1/4, dodając w tym miejscu ksylitol.

Melasa zamiast cukru – jak stosować?

Melasa to produkt uboczny powstały podczas wytwarzania cukru spożywczego. Jest ważnym źródłem żelaza, magnezu, wapnia, witaminy B6, przeciwutleniaczy.

Melasa ma kwaśny smak, więc dobrym rozwiązaniem jest połączenie jej z innymi zastępnikami cukru lub zastąpienie nią cukru w połowie.

Każdą szklankę cukru w przepisie zastępujemy 1,25 szklanką melasy, odejmując 2 łyżki płynów zastosowanych w przepisie.

Oczywiście najbezpieczniej korzystać ze sprawdzonych przepisów. Samodzielna zamiana cukru na inny składnik jest bardziej ryzykowna, jednak warto podjąć się tego wyzwania i poeksperymentować w kuchni.

Zostaw komentarz

Możesz użyć HTML tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>