Główne menu

Zdrowy olej – który wybrać?

Tłuszcze są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu, jednak powszechnie wiadomo, że ograniczyć należy te pochodzenia zwierzęcego na rzecz tych mających pochodzenie roślinne. To właśnie wysoka zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-6 oraz omega-3 decyduje o prozdrowotnych właściwościach tłuszczów roślinnych. Kwasy te nie są wytwarzane przez organizm człowieka, trzeba więc je dostarczyć do organizmu wraz z pożywieniem. Najlepiej i najprościej można to osiągnąć, sięgając po oleje roślinne.

Jak wybrać dobry olej?

Półki sklepowe są pełne rozmaitych olejów, jak więc wybrać ten najlepszy?

Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na to, czy jest to olej rafinowany czy nierafinowany (tłoczony na zimno). Olej rafinowany nadaje się co prawda do smażenia, jednak ilość prozdrowotnych składników jest w nim bardzo niska i raczej nie wpływa on pozytywnie na nasz organizm.

Warto wybrać oleje tłoczone na zimno w temperaturze nie wyższej niż 35-40 stopni Celsjusza, tylko wtedy możemy być pewni, że zachowane zostaną wszelkie niezbędne dla naszego zdrowia składniki. Mimo, że na etykiecie oleju jest napis „z pierwszego tłoczenia” to również może on być poddany obróbce cieplnej, czyli procesowi rafinacji.

Większość olejów tłoczonych na zimno trzeba przechowywać w lodówce, w ciemnej, dokładnie zamkniętej butelce. Tylko w ten sposób zachowane zostaną wartościowe nienasycone kwasy tłuszczowe.

Nie należy też przesadzać z ilością spożywanych tłuszczów roślinnych, 1-2 łyżki dziennie to maksymalna dzienna porcja dla osoby dorosłej. Oleju tłoczonego na zimno nie powinno się używać do smażenia (wyjątek stanowi olej kokosowy), najlepiej dodać go do sałatki lub użyć zamiast pasty/masła do smarowania pieczywa.

zdrowy olej

Olej sezamowy

Olej sezamowy stanowi bogate źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych-kwasu linolowego (omega-6) i kwasu oleinowego (omega-9), lignanów- sezamoliny oraz sezamolu. Zawiera minerały i witaminy takie jak: magnez, wapń, fosfor, żelazo, sód, potas, kwas foliowy, tiaminy, niacyny, ryboflawiny, witaminę A, B6, kwas foliowy.

Jego właściwości prozdrowotne są następujące:

  • Obniża ciśnienie krwi.
  • Pomocny w leczeniu cukrzycy.
  • Wzmacnia kości.
  • Zapobiega zaparciom.
  • Działa przeciwpróchniczo.
  • Poprawia funkcjonowanie układu krążenia.
  • Działa antynowotworowo-szczególnie w przypadku raka jelita grubego, białaczki, czerniaka, raka prostaty i piersi.
  • Chroni przed skutkami promieniowania.
  • Pomocny w leczeniu chorób neurologicznych- epilepsji, pląsawicy Huntingtona, Alzheimera.
  • Poprawia wygląd i kondycję włosów oraz skóry (działa przeciwgrzybiczo).
  • Pomaga w łagodzeniu objawów menopauzy oraz PMS.

Dawkowanie: dla osoby dorosłej wystarczą 2 łyżki tłoczonego na zimno oleju sezamowego na dobę. Najlepiej łączyć go z warzywami, sałatkami, różnymi pastami do smarowania pieczywa. Można go również stosować zewnętrznie na skórę czy włosy, jako olejek do kąpieli lub w formie kompresu nakładanego na obolałe miejsca (zmieszany w równych proporcjach z sokiem imbirowym).

Olej lniany

Olej lniany jest skarbnicą niezbędnych dla naszego zdrowia nienasyconych kwasów tłuszczowych czyli kwasu linolowego (omega-6) oraz kwasu alfa linolenowego (omega-9). Ponadto stanowi naturalne, bogate źródło silnego antyoksydantu, jakim jest witamina E.

Olej lniany zalecał już ojciec medycyny-Hipokrates, nic dziwnego bowiem lista jego prozdrowotnych właściwości jest imponująca. Oto one:

  • Wspomaga odchudzanie.
  • Obniża poziom „złego” cholesterolu we krwi.
  • Oczyszcza wątrobę, zwiększa produkcję kwasów żółciowych.
  • Wykazuje działanie antynowotworowe.
  • Pomocny przy atopowym zapaleniu skóry i problemach z cerą, działa przeciwzmarszczkowo.
  • Wskazany dla osób borykających się z łamliwymi, przesuszonymi i wypadającymi włosami.

Olej z orzechów laskowych

Olej ten w 90% składa się z nienasyconych kwasów tłuszczowych (gadoleinowego, linolowego, linolenowego, palmitynowego, oleinowego, steroinowego), dzięki którym niezwykle korzystnie wpływa on na nasze zdrowie. Zawiera również aminokwasy, witaminy: A, C, E, witaminy z grupy B; minerały-wapń, kobalt, cynk, fosfor, żelazo, sód.

Właściwości oleju z orzechów laskowych:

  • Wspomaga leczenie oraz działa prewencyjnie na choroby układu sercowo-naczyniowego.
  • Obniża stężenie „złego” cholesterolu LDL.
  • Reguluje ciśnienie krwi.
  • Działa łagodząco na układ trawienny, dlatego poleca się go osobom z wrzodami żołądka i kamieniami żółciowymi.
  • Pomaga w problemach z koncentracją, przy psychicznym zmęczeniu i stresie.
  • Nacieranie pleców i klatki piersiowej olejem z orzechów jest zalecane w leczeniu przeziębień.
  • Stosowany zewnętrznie regeneruje, uelastycznia, wzmacnia naczynia krwionośne i odżywia skórę. Jest on szczególnie polecany dla posiadaczy tłustej i trądzikowej cery, gdyż reguluje wydzielanie sebum, działa antybakteryjnie, ściąga, tonizuje i zamyka pory. Ojej ten chroni również skórę przed niekorzystnymi czynnikami pogodowymi, takimi jak mróz czy wiatr. Stanowi też naturalny filtr przeciwsłoneczny (faktor ochronny 3-4).
  • Polecany do pielęgnacji włosów suchych, zniszczonych, wypadających i farbowanych.

Olej rydzowy

Olej rydzowy powstaje w procesie tłoczenia nasion lnicznika siewnego, tak więc, mimo nazwy, nie ma on nic wspólnego z rydzami. Więcej niż 90% tłuszczów z tego oleju stanowią nienasycone kwasy tłuszczowe, w tym ponad 50% wielonasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6: kwas linolowy i alfa-linolenowy. 35% stanowią jednonasycone kwasy tłuszczowe (oleinowy, ikozenowy i erukowy). Zawiera duże ilości witaminy E, A, witaminy z grupy B, lecytynę. Już 1 łyżka tego oleju w pełni zaspokoi zapotrzebowanie naszego organizmu na niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.

Prozdrowotne właściwości oleju rydzowego są następujące:

  • Wzmacnia odporność.
  • Obniża poziom „złego” cholesterolu LDL.
  • Wspomaga układ krążenia.
  • Poprawia funkcjonowanie narządu wzroku.
  • Działa ochronnie na nerki, jelita, wątrobę.
  • Reguluje poziom cukru we krwi.
  • Wykazuje działanie antybakteryjne, przeciwzapalne, przeciwwirusowe.
  • Wzmacnia florę bakteryjną jelit.
  • Zwalcza objawy atopowego zapalenia skóry.
  • Ujędrnia, wygładza, uelastycznia, zmiękcza skórę oraz opóźnia proces jej starzenia. Nie jest jednak polecany dla osób z cerą wrażliwą i ze skłonnościami do alergii.
  • Zalecany dla osób borykających się z artretyzmem i reumatyzmem.
  • Stosowany zewnętrznie sprawdzi się jako środek przyśpieszający proces gojenia się odleżyn, oparzeń, małych ran czy owrzodzeń.

Olej rzepakowy nierafinowany

Olej rzepakowy tłoczony na zimno zawiera cenne niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (kwas linolenowy, oleinowy, linolowy)jest również bogatym źródłem witaminy A, E, K, D2 (przekształcanej w organizmie w witaminę D3). Nie bez powodu jest więc on określany „oliwką z północy”, zawiera nawet więcej niż ona nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Właściwości prozdrowotne oleju rzepakowego:

  • Opóźnia procesy starzenia się organizmu.
  • Usprawnia pracę mózgu.
  • Wzmacnia układ odpornościowy.
  • Poprawia funkcjonowanie narządu wzroku.
  • Przeciwdziała miażdżycy i chorobom układu krążenia.
  • Obniża poziom „złego cholesterolu” LDL.
  • Poprawia przemianę materii.
  • Łagodzi stany zapalne stawów.

Olej z pestek dyni

80% składu oleju z pestek dyni stanowią nienasycone kwasy tłuszczowe, w tym kwas linolowy oraz jednonasycony kwas oleinowy. Olej ten obfituje w fitosterole, mikro- i makroelementy, witaminy A, E.

Do jego prozdrowotne właściwości można zaliczyć między innymi:

  • Działanie przeciwpasożytnicze.
  • Ogranicza wypadnie włosów u mężczyzn, pomocny przy łysieniu typu androgenowego.
  • Polecany do pielęgnacji włosów, wzmacnia i zapobiega rozdwajaniu się końcówek.
  • Poprawia stan skóry dotkniętej cellulitem, działa ujędrniająco i wygładzająco (należy dodać niewielką ilość oleju do balsamu do ciała).
  • Hamuje rozwój procesów zapalnych w organizmie-polecany dla osób cierpiących na reumatyzm.
  • Działa ochronnie na układ krążenia.
  • Wspiera funkcjonowanie układu nerwowego, jego regularne spożywanie łagodzi uczucie niepokoju, zmniejsza stany lękowe, niweluje bezsenność oraz wpływa na ogólną poprawę samopoczucia.
  • Działa ochronnie na narząd wzroku.
  • Reguluje apetyt i pomaga w leczeniu zaburzeń trawienia.

Olej z konopi siewnych

Olej z konopi siewnych charakteryzuje się idealnym stosunkiem kwasów omega-6 do omega-3, który wynosi 3:1. Dzięki temu zachodzą doskonałe warunki do przekształcenia nienasyconych kwasów tłuszczowych w związki niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Olej ten jest bogaty w białka, sterole roślinne, aminokwasy, fosfolipidy, witaminy A, E, K oraz należące do grupy B, minerały takie jak magnez, cynk, fosfor, wapń.

Właściwości prozdrowotne oleju z konopi siewnych:

  • Zapobiega chorobom układu krążenia: obniża poziom „złego” cholesterolu LDL, polepsza pracę serca, wzmacnia naczynia krwionośne, zapobiega sklejaniu się płytek krwi i zmniejsza tym samym ryzyko powstania zatoru.
  • Łagodzi dolegliwości związane z PMS.
  • Działa przeciwnowotworowo.
  • Poprawia odporność.
  • Działa przeciwzapalnie, zmniejsza ból mięśni i stawów.

Stosowany zewnętrznie poprawia stan skóry, włosów i paznokci. Uelastycznia skórę, spowalnia procesy jej starzenia, rozświetla cerę, reguluje wydzielanie sebum nie zatykając przy tym porów. Zalecany dla osób z AZS, trądzikiem, egzemą czy łuszczycą. Nawilża włosy i nadaje im piękny, zdrowy połysk.

Olej z pestek moreli

Olej z pestek moreli jest bogaty w nienasycone kwasy tłuszczowe, zawiera witaminy: A, E, witaminy z grupy B w tym witaminę B17 zwaną amigdaliną, która jest przez wiele osób uznawana za naturalne lekarstwo na raka. Działanie przeciwnowotworowe ma zapewniać zawarty w amigdalinie cyjanek (kwas pruski). W nadmiarze jest on trucizną, jednak uważa się, że w niewielkich ilościach pomaga zwalczać nowotwory. Zaobserwowano bowiem, iż w społeczeństwach spożywających większą ilość witaminy B17 występuje zaskakująco niska zachorowalność na nowotwory. Jednak ze względu na ryzyko zatrucia cyjankiem nie powinno się spożywać więcej niż 1 łyżkę dziennie tego oleju.

Oprócz działania przeciwnowotworowego olej z pestek moreli:

  • Wzmacnia odporność.
  • Chroni układ krążenia, obniża poziom „złego” cholesterolu LDL w organizmie.
  • Działa przeciwzapalnie, jest pomocny w leczeniu artretyzmu.

Olej kokosowy nierafinowany

W jego składzie przeważają kwasy nasycone średniołańcuchowe MCT, z tego powodu wiele osób uznaje go za szkodliwy dla naszego zdrowia i obwinia o powodowanie chorób układu krążenia. Jednak w tym przypadku jest inaczej, bowiem tłuszcze nasycone z oleju kokosowego są metabolizowane w naszym organizmie w odmienny sposób niż tłuszcze pochodzenia zwierzęcego. Nasycone tłuszcze pochodzące z oleju kokosowego nie odkładają się w postaci tkanki tłuszczowej lecz są wykorzystywane do produkcji energii.

Właściwości prozdrowotne oleju kokosowego.

  • Poprawia stan osób chorych na Alzheimera.
  • Wykazuje działanie bakteriobójcze, niszczy bakterie oraz grzyby. Jest on pomocny przy infekcjach grzybiczych i zakażeniu gronkowcem złocistym.
  • Działa ochronnie na układ krążenia, podnosi poziom „dobrego” cholesterolu HDL.
  • Łagodzi objawy menopauzy i PMS.
  • Zmniejsza ryzyko wystąpienia osteoporozy.
  • Wykazuje działanie przeciwzapalne, łagodzi ból i gorączkę.
  • Przyśpiesza regenerację uszkodzonego naskórka.
  • Reguluje poziom cukru we krwi.

Ssanie oleju kokosowego działa przeciwpróchniczo, odświeża oddech, likwiduje stany zapalne w jamie ustnej.
Stosowany zewnętrznie na skórę głowy likwiduje łupież i swędzenie. Nawilża włosy i skórę.

Olej kokosowy może uczulać, dlatego powinno się go stopniowo wprowadzać do swojej diety. Zalecana dzienna dawka to 2 łyżki. W nadmiarze powoduje biegunkę i zaburzenia metaboliczne.

Zostaw komentarz

Możesz użyć HTML tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>