Główne menu

Zacznij chudnąć. Zmień podejście do jedzenia

Założenia dobrej diety są zawsze takie same. Niezależnie od wybranego jadłospisu: mówi się o zmianie podejścia do jedzenia. Kluczem do sukcesu jest uwolnienie się od zajadania stresów, niepohamowanego apetytu, kłopotów z powiedzeniem „nie” dla niezdrowych przekąsek.

Najważniejsza to jeść świadomie, myśląc o tym, co nakładamy na talerz i ile jemy.

Świadome jedzenie to dostarczanie wszystkich składników odżywczych pochodzących z różnych produktów. To również spożywanie przekąsek, deserów i słodyczy, jednak w rozsądny sposób.

Łatwo napisać, trudniej zrobić? Potrzebujesz praktycznej rady? Proszę bardzo.

Słuchaj sygnałów z organizmu

Organizm wysyła nam wiele sygnałów. Jeśli jemy dobre produkty spożywcze, wybieramy świadomie, nie mamy problemu z odżywianiem. Jemy po to, by żyć. Po prostu.

Jednak jeśli pozwolimy na uzależniające działanie: białego pieczywa, cukru, potraw mlecznych, szybko okazuje się, że otrzymujemy sprzeczne sygnały, a z czasem naturalne wskazówki o sytości przestają do nas trafiać. Czujemy ciągle głód, nie umiemy się najeść na dłużej niż dwie godziny.

Sposób? Drastyczny, ale zawsze skuteczny: odstawienie „używek”, powszechnie używanych za „bezpieczne” (produktów słodzonych białym cukrem, solonych). Następnie przetrwanie etapu „odstawienia”, któremu towarzyszą jak w głodzie narkotycznym: niepokój, stres i wyczerpanie. Gdy to się skończy, pojawia się upragniony spokój i można zapanować nad własnym ciałem: głodem i pragnieniem.

Nie jedz tego, co Ci szkodzi

Teoretycznie zasada jest prosta: czujesz się źle po jakimś posiłku, nie jedz go. Nie lubisz określonego dania? Zapomnij o nim. Jednak w praktyce postępujemy całkiem inaczej. Dlaczego?

Jedz wszystko, ale w odpowiedniej kolejności

zmien-podejście-do-jedzeniaUwielbiasz pizzę, frytki, czekoladę? Świetnie, możesz zjeść wszystko, ale jeśli Twoje preferencje kulinarne są „niezdrowe”, wybieraj je na deser. Najadaj się czym innym.

Dlaczego? Bo zmieniając kolejność dań i traktując pewne posiłki jako deser, który jesz po kolacji/obiedzie,  zjesz ich mniej, a to ma pozytywny wpływ na Twoje zdrowie i Twój wygląd.

Jedz wtedy, kiedy jesteś głody

Wielu z nas je, bo w ten sposób poprawia sobie humor, zajmuje ręce, walczy z nudą. Tymczasem najprostszy sposób to jeść, kiedy naprawdę jesteśmy głodni. Najlepiej o zbliżonych godzinach, co najmniej pięć razy w ciągu dnia.

Pamiętaj o śniadaniu

To jedna z najczęściej powtarzanych rad, a mimo to wiele osób nie bierze jej do siebie. Regularne jedzenie śniadań pozytywnie wpływa na samopoczucie. W ten sposób można zapewnić sobie energię na cały dzień, pozytywne nastawienie do obowiązków i wyzwań oraz zmniejszyć ryzyko otyłości.

Jednak śniadanie nie może być przypadkowe. Nie najlepszym pomysłem jest biały chleb, czekoladowe kulki, ze słodkim mlekiem. Słodkie i wysoko przetworzone śniadanie to wątpliwa inwestycja w zdrowie.

Posprzątaj swoją kuchnię i spiżarnię

Chcesz się zdrowo odżywiać? Bądź bezwzględna i usuń raz na zawsze z wszelkich szuflad, szafek, skrytek słodkie i słone przekąski. Zrób to raz a dobrze. W ich miejsce zaopatrz się w suszone owoce, nasiona, orzechy.

Czy to oznacza, że nie masz jeść czekolady, lodów, ciast? Ależ nie…ale jedz je w kawiarniach, u znajomych, na kawie z przyjaciółmi: nigdy sama, zawsze pomału i w skupieniu, rozkoszując się każdą łyżeczką.

Podziel się

Jeśli jesz, wyznacz sobie porcję, to, ile chcesz zjeść. Duża paczka chipsów szybciej zniknie, jeśli będziesz jeść bezpośrednio z worka. Zamiast tego przesyp wystarczającą ilość do miseczki i chrup. Gdy się skończy, podziękuj, a nie „podkradaj” dokładkę.

Przekąska czy uczta?

Dobrze rozróżnić przekąskę od delicji, czegoś co jemy dla przyjemności. Przekąska niech będzie dla ciebie posiłkiem, który pozwoli  przetrwać do obiadu – tu sprawdzą się owoce, orzechy, dobrej jakości ser. Natomiast czekolada, delicje, ciasteczka nie powinny być przekąską, powinny być przysmakiem, czymś, co pozwoli się rozsmakować i poczuć przyjemność.

Zostaw komentarz

Możesz użyć HTML tagów i atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>