Inf. prasowa Zielone galerie – ekologia w centrach handlowych
Rośnie świadomość społeczeństwa na temat wpływu pewnych zjawisk na kondycję środowiska, a coraz więcej Polaków stawia w swoich domach na proekologiczne rozwiązania. Ten trend widać również w przestrzeni publicznej – jednym z miejsc, w którym ekologia zagościła na dobre, są centra handlowe.
To, że galerie coraz bardziej wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów, nikogo nie powinno dziwić. W centrach handlowych w Poznaniu, Warszawie, Wrocławiu, Gdańsku czy innych miastach nie brakuje takich udogodnień jak stacje naprawy rowerów i parkingi dostosowane do potrzeb jednośladów, punktów oferujących pakowanie prezentów czy zyskujących na popularności working zone, a oferta sklepów w nich znajdujących się jest coraz bardziej zróżnicowana. Zmiany widać również w podejściu do ekologii, bo zarówno w zagranicznych, jak i polskich galeriach pojawiają się prośrodowiskowe rozwiązania, na które warto zwrócić uwagę.
Nowoczesne centrum w samym centrum Finlandii
Kilka tygodni temu media obiegła informacja, że polska firma odzieżowa LPP, właściciel marek Reserved, Mohito, Cropp, House i Sinsay, zadebiutował ze swoimi brandami w mroźnej Finlandii. Wybór przedsiębiorstwa z Pomorza padł na Mall of Tripla, czyli nowoczesne centrum w Helsinkach, w którym oprócz przestrzeni sklepowej znajdują się również apartamenty, hotel oraz strefa gastronomiczna czy rozrywkowa. Całość oparto o standardy ekologicznego projektowania.
Dach galerii w 1/3 składa się z przestrzennych terenów zielonych, a budynek wyposażono w system zbierania wody deszczowej – pozwala to zaoszczędzić zużycie czystej wody o 40%. Co więcej, w obiekcie znajdują się miejsca dla samochodów elektrycznych oraz ponad 3000 miejsc dla rowerów.
Takich przykładów na Zachodzie można mnożyć, ale dużo w zakresie dbania o środowisko dzieje się też w polskim handlu.
Instalacje fotowoltaiczne, wspieranie upcyclingu, ograniczenie dwutlenku węgla
Tylko w ostatnim czasie mieliśmy wiele inicjatyw wspierających, chociażby rozwój świadomości na temat wpływu codziennych nawyków na kondycję planety. Przykładowo, galeria handlowa Posnania zdecydowała się na zorganizowanie warsztatów upcyclingowych, które dodatkowo wspierały zwierzęta mieszkające w schroniskach w Rybowie, Gaju, Obornikach Wielkopolskich i Skałowie.
Na początku lutego centrum uruchomi warsztaty kreatywne dla dzieci w czasie, których najmłodsi będą mieli szansę dowiedzieć się, jak starym banerom czy paletom nadać drugie życie i wykorzystać je do stworzenia legowisk czy stojaków (zgodnie z ideą zero waste).
Proekologiczność widać nie tylko w zakresie edukacyjnym, ale także w kwestii zarządzania centrum. Wiele miejsc decyduje się na zmodernizowanie stref restauracyjnych. Galeria Mazovia postawiła na biodegradowalne naczynia wykonane z trzciny cukrowej i skrobi ziemniaczanej. Inne stawiają na nieco bardziej zaawansowane działania.
Silesia City Center zdecydowała się na instalacje fotowoltaiczne, czyli panele słoneczne, które umieszczono na dachu. Dzięki temu nie trafi do atmosfery aż ponad 30 ton dwutlenku węgla, a wytwarzana energia słoneczna jest w pełni przyjazna dla środowiska.
Na ograniczenie emisji szkodliwego dwutlenku węgla zdecydowała się również Galeria Północna na warszawskiej Białołęce. Już na etapie budowy postawiono na lokalizację, która umożliwia dotarcie komunikacją miejską, oraz zadbano o to, by osoby chcące ograniczyć jego produkcję, mogły skorzystać ze stojaków na rowery i miejsc dla pojazdów elektrycznych.
Zostaw komentarz